Els tres accidents d'avions que s'han produït els últims dies han generat alarma general, sobretot en dos conceptes: el primer la necessitat de regular les rutes dels avions de manera que no sobrevolin zones conflictives, i la segona (la més important) si la desviació d'aquests vols encarirà el... preu del bitllet, la resta com explicava ahir en el cas de l'avió de Malàisia airlines que sembla es va abatre tot sol a Ukraïna ha importat massa, llevat dels familiars més propers de les víctimes.

Volar, cada vegada és més barat i no se jo si les condicions i mesures de seguretat són les més òptimes. Malgrat que els experts diuen que l'avió és el mitjà de transport més segur de tots (els experts són els que opinen sobre aspectes o qüestions de les que no solen entendre ni saber-ne massa), i, de fet per fer aquesta afirmació tampoc cal ser expert, el dubte que tinc, és si la revisió periòdica dels aparells es fa com manen els protocols (recordem l'avió accidentat d'Spanair a Madrid), i sobretot com s'apliquen aquests protocols en companyies de segona que volen per zones de segona o tercera, com és el cas de l'avió sinistrat ahir de Swiftair, una zona el Sahel on no hi ha radars i a més molt conflictiva, una terra de ningú amb rebels de diferents faccions, que tenen míssils comprats al mercat negre amb els diners que han tret de segrests o tràfic de drogues.

A banda, El Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries va denunciar fa poc més d'un any en la seva revista 'Mach 82' la precarietat laboral existent en l'aerolínia espanyola Swiftair, a la qual pertany l'avió estavellat aquest dijous a la zona del desert del Sahel. La precarietat laboral amenaça la qualitat de les operacions atès que les decisions d'un pilot es poden veure afectades pel seu estat d'ànim - afirmaven". El Sepla ha advertit també que uns salaris baixos "poden suposar un seriós risc per a la seguretat aèria". En aquest sentit, ha destacat que fa poc més d'un any, Swiftair va donar llum verda al conveni dels seus copilots, en el qual es creaven tres nivells salarials assignant un salari brut de 842 euros mensuals, fet que suposa més d'un 40% menys del salari més baix que cobra un copilot, uns 1.400 euros.


Aquest salari m'ha recordat una pel·lícula de H.G. Clouzot: EL SALARI DE LA POR, amb Ives Montand, on uns desarrapats és jugaven la vida transportant nitroglicerina per apagar l'incendi d'uns pous de petroli, i ho feien per unes carreteres infames (camins, de fet). La situació al Sahel i a moltes altres zones del planeta és també molt explosiva i si s'han de desviar vols per seguretat, pot ser un autèntic caos. Potser així només podran volar com abans, els rics o la classe mitjana (poca en queda ja) i si a més hem de pagar 25 euros a la Generalitat per anar a urgències, no podrem estalviar per pagar-nos un bitllet d'avió.

Encara sort que Fàtima del Rocio Bañez diu que la cosa va que xuta i ja s'està creant empleu a tope guai, amb contractes temporals i salaris de 700/800 euros mensuals, vol dir doncs, que gràcies a la Virgen del Rocio més que a la ministra, potser encara podrem volar com fins ara, o potser pagant una mica més.

No són ells els idiotes (que ho són), ho som nosaltres per deixar-nos entabanar d'aquesta manera: idiotes, cornuts i a pagar el beure i per anar a urgències.