26/2/17

URTUBIA, L'ÙLTIM ANARQUISTA


Lucio Urtubia, el paleta que va posar de genolls al City Bank, és potser el referent viu més important de l'anarquisme mundial. Nascut a Navarra al 1931, d'una família pagesa, ha estat protagonista de la història rebel de gairebé tot el segle XX.

Multifacètic tot i tenir un sol ofici, ha estat descrit per José Mari Esparza, editor de les seves memòries com "l'hereu de la pólvora rebel, que es va trobar disparat en un desert, i va haver d'iniciar la seva revolució en solitari, fent-se un inadaptat al franquisme, un desertor de l'exèrcit, un 'robador' a l'Estat, un contrabandista basc, un emigrant".

Urtubia ha estat en essència un paleta. Un paleta molt particular, un obrer de la construcció que va executar una gesta que el va visibilitzar al planeta sencer com un heroi a l'estil 'Robin Hood': va posar de genolls al First National City Bank, falsificant centenars de 'travellers checks' (xecs de viatger ) que, entre gener 1980 i desembre de 1982, van inundar Europa i diversos països d'Amèrica Llatina. Però Lucio Urtubia no és un lladre, sinó un militant llibertari, una baula en una llarga cadena de militants revolucionaris que es van valer de "operacions de recuperació de diners" per donar suport als que lluitaven i als que necessitaven. Aquest episodi no té comparacions en la història i encara que va estar pres uns mesos per aquella operació, mai la policia francesa va poder ubicar les planxes d'impressió dels xecs. Finalment, el poderós City Bank, tractant d'evitar la fallida, va entaular un tractat de pau amb el paleta, com els que subscriuen les parts al final d'una guerra.

La vida del constructor anarquista ha estat retratada en llibres, pel·lícules i una llarga llista de cançons de tots els gèneres. Avui està retirat de l'ofici de paleta, més per l'edat que per les seves ganes, així que Urtubia va convertir la seva casa a 'L'espace Louise Michel' (l'espai Louise Michel) on centenars de persones van cada any a xerrades, conferències, debats, exposicions i projeccions cinematogràfiques.


Urtubia accepta les entrevistes només perquè sent el deure de transmetre la seva experiència de lluita a les joventuts del món. Entrevistat per RT, aquest lluitador de gairebé 90 anys segueix imposant projectes que el mantenen actiu i utòpic.

RT: Lucio, en l'actualitat es pot donar un cop al capitalisme com el que vostè va donar al First National City Bank?

L.U.: És clar que sí! Tot es pot fer, però ha de tenir una intenció. Vull deixar-te clar alguna cosa, jo no estic en contra de les riqueses, perquè ningú és més que ningú, som diferents. Hi ha gent que és capaç de crear i una altra que no. Hi ha gent que encara els donis el que vulgui, no farà mai res. Però sí que estic en contra de la utilització que se li dóna a la riquesa. Si els diners serveix per humiliar les persones, per bombardejar als pobres a l'Àfrica i en tots els llocs, llavors sí estic en contra. Tant de bo que totes les riqueses servissin per fer escoles. Aquí a França hi ha un gilipolles que es diu Manuel Valls, que constantment repeteix que calia crear més presons, i jo no desitjo presons ni per als meus enemics.

RT: Quin destí va tenir els diners robats al First National City Bank?

L.U.: Mai va ser per a benefici personal. Jo no necessito això per viure. Quan s'és pobre, un aprèn a viure i a crear amb poc. Vaig ajudar a moltes persones que lluitaven (bascos, tupamaros, montoneros, etc.). I en aquella època aquests diners va servir per socórrer presos, als seus familiars, per crear infraestructures. Però arriba un moment determinat en què has de calmar-te perquè ja no pots continuar, perquè els teus enemics estan molt presents. Per a mi l'honor i la meva riquesa és poder tenir la meva porta sempre oberta.

RT: Què atresora vostè?

L.U.: Res. Aquí on jo visc (rue des Cascades, París), podria tenir un restaurant, un garatge, una botiga, però no. Jo sóc més ric i em veig amb una riquesa única, no necessito res de ningú perquè tinc el meu petit retir i la meva llar. Aquí mateix funciona l'espai cultural 'Louise Michel'. La porta sempre està oberta. Avui, per exemple han vingut colombians, després uns bascos, després més gent. Jo crec fermament en compartir, perquè això no és una qüestió econòmica, no és riquesa només l'econòmic. Les riqueses són altres també i aquestes són les que cal repartir.

RT: En una societat com l'actual, ¿l'anarquisme té possibilitats?

L.U .: Avui més que mai l'anarquisme té possibilitats de realització, i és una necessitat. Perquè en l'anarquisme hem cregut en la gent, en el que és capaç de fer la gent. Jo no sóc creient a nivell de la jerarquia religiosa, però hi ha religiosos que són molt bons i que fan coses molt bones, jo no puc estar en contra d'això. L'individu és el que fa.
Avui la gent vol fer coses grans amb els altres i això no és el centre del problema, cal començar per un mateix. Aquest món no té exemples, però els exemples han de venir de cada individu. Jo crec en els pobres, que no tenim confiança en ningú i que dubtem de tot. Però no ens adonem que som nosaltres els creadors de totes les riqueses.

RT: Lucio ¿què va significar per a vostè ser l'home més buscat per la gendarmeria mundial del capitalisme?

L.U.: Un honor! I això ho dic a allà on vaig. Per exemple, han fet mil emissions sobre mi, i gairebé sempre em pregunten si em fa vergonya haver robat. Jo sempre els dic que va ser un honor i que crec que el 99% de la gent si pogués fer el que jo vaig fer, ho faria. Jo ho vaig fer i era un ignorant, un innocent, però vaig saber envoltar-me de persones que sabien més que jo en tots els aspectes. Em vaig ajuntar amb molta gent intel·ligent, amb moltes bones persones. Quin plaer haver estafat al major banc del món! Un desgraciat com jo... per això dic que va ser un plaer i un honor.

És el que preconitzo: no cal tenir respecte al que no ho mereix.

RT: Quina opinió li mereix la victòria electoral de Donald Trump?

L.U.: Jo crec que és un home molt tosc i que fa les coses que li van sortir bé per crear una empresa. Però una empresa no és res comparada amb un món, aquest món és una altra cosa i Trump no és algú que doni exemples. Trump és un home que es creu gran i jo no crec en aquestes grandeses. Jo crec en la gent humil que porta a terme accions petites que són les que es tornen grans. Els arbres creixen, els animals creixen, una trobada casual pot ser determinant per canviar alguna cosa en nosaltres mateixos.

RT: Com li va a l'Espanya actual?

L.U.: L'Espanya d'avui està bastant malament. Fa uns dies vaig estar reunit amb el meu amic basc Arnaldo Otegui i li vaig dir "No cal córrer!" El desastre, per exemple, de l'amic Pablo Iglesias ha estat el poder. Ell ja és al poder i ¿què és el que fa un cop allà? Res! L'individu quan arriba al poder ja no ha de fer res. Som nosaltres, des de baix, els que hem de fer. Mai, mai hi ha hagut un ésser humà decent que hagi arribat al poder! Va haver-hi un, (Salvador) Allende, una bona persona Ja saps que era anarquista! Però els poders fan malbé a la gent.

RT: Llavors no hi ha opcions?

L.U.: Si n'hi ha, hem de donar. Venim al món sense res, no tenim res. Crec que el que hem de fer és donar, compartir. Fer per donar. Si un dóna, rep. Si no dones no ets res, ets un miserable. Tots, fins i tot els pobres podem donar.

RT: Què ha significat per a vostè envellir?

L.U.: Envellir és la vida. De l'única gent que tinc gelosia és de la joventut. És que m'agradaria ser jove perquè aquest món es pot canviar, estic més convençut que mai que aquest món es pot canviar. I clar! Jo voldria ser jove per beneficiar els joves de la meva història de lluita, dir-los tot el que es pot fer.

RT: ¿Envelleixen les idees?

L.U.: No! Jo tinc 86 anys i estic cada vegada més convençut que aquest estat de coses es pot canviar, però cal tenir la paciència i donar-li continuïtat al que es pensa, i un pensa el que ha viscut. Jo estima que en aquest món vivim a l'inrevés, fem el contrari del que hauríem. Vivim d'una manera tan enganyada, tan burra, tan inútil en tots els aspectes. Quan dic que el món pot canviar és perquè és una necessitat i en certa època jo no tenia ni pa ni espardenyes, però ara hi ha tot, i així i tot està per fer-se.

RT: Té vostè un missatge per a la joventut d'ara?

L.U.: Que cal lluitar, que les coses no cauen del cel. Que la joventut pot fer molt i canviar el món. Cal començar pel poc, i les petites accions una vegada que s'han sembrat, poden resultar molt eficaços. A més hi ha milers de coses que vivim i que no determinem, és l'univers i un no sap ni per què, però sense la lluita no es fa res.
Als joves que em visiten els dic: "un és el que fa". Si un viu sense fer res, únicament menjar, beure i dormir, llavors actua com un animal. Et repeteixo, jo tinc 86 anys, si demà em moro, només me n'aniria gelós de la joventut, perquè ells poden viure, poden lluitar i poden seguir... però estic contentíssim d'haver lluitat.
El cas és fer, fer i fer. Em repeteixo: fer per donar. Tots podem, fins i tot els pobres. Com més pobres, més podem donar.

RT: Als seus 86 anys, segueix sent paleta?

L.U.: No !, ara ja no puc treballar, sóc un 'viejico'. He sortit aquest matí de l'hospital perquè he de operar-me del cor el 14 de març. Però segueixo ajudant amb el que puc. Tinc 20 conferències programades i quan estigui recuperat començaré de nou a parlar, perquè aquestes coses que parlem són una necessitat. A la meva edat no tinc odi a la gent rica, només em fa ràbia que no sàpiguen utilitzar el que tenen. En comptes de malgastar en bombes, en guerres, en humiliacions, caldria gastar en educació i cultura La cultura i el coneixement són la força!

incansable lluitador

Pròxim als 90 anys d'edat, Lucio segueix sent un militant anarquista que no es dóna descans a si mateix. Urtubia repeteix sense descans que tot el que va fer va ser producte d'un treball col·lectiu, tot i el seu esforç personal. No es creu un heroi, perquè "els gestos heroics van de la mà d'errors greus i quan es mitifica a una persona es tendeix a santificar fins i tot els seus errors".

Ernesto J. Navarro 
actualidad.rt.com

SHARE THIS

2 comentaris:

  1. Gente como esta son necesarios para alimentar intelectos y hacernos pensar..

    Un saludo

    ResponElimina