De sobte, succeeix una explosió, i tremola el sòl. Tremolen el sòl i les parets, que són les parets d'un hospital que han bombardejat ja altres vegades, perquè aquí les bombes han caigut sobre hospitals i sobre escoles. Aquí han disparat a gents famolenques que s'amuntegaven entre una multitud mentre esperaven que els llancessin una mica de menjar igual que la hi llancen als animals. En aquest hospital no hi ha a penes medicines i falten llits: és un miracle que continuï obert. Als metges els maten, com a tots els altres, però qui pensa en això en aquest instant si els cossos estan inerts i en el sòl, si hi ha gent que demana ajuda a crits i farà falta apartar els rebles amb les mans per a distingir als vius dels morts, coberts de sang i pedres.
Tot és confusió en aquest lapse en què l'explosió sembla que hagi suspès el temps, i per això aquest serà l'instant crucial: el moment en el qual tots els altres —que estan vius per casualitat— corrin sense pensar-s'ho a socórrer als ferits i a tractar de donar dignitat als morts. Aquest és el punt en què a l'instint de supervivència se sobreposa un altre major encara, propi de la condició humana: el d'atendre els que demanen auxili i no deixar-los sols.
És el moment en què, en ple caos, algú tractarà d'organitzar l'ajuda i de separar als ferits, d'arribar a temps, de posar-se uns guants i alçar la mà, de vestir-se amb l'armilla taronja i repartir les tasques malgrat que porti amb si tantes hores d'insomni i fam, d'esgotament i mort. És l'instant perquè s'acostin fins i tot els pocs periodistes que quedin, perquè les seves imatges denunciaran la massacre al món i perquè el món ha de saber: perquè segur que el món deté la massacre quan sàpiga.
Aquest és l'instant, aquest i no un altre; perquè qui pot imaginar que està arriscant la seva vida mentre acudeix a socórrer a les víctimes, si aquesta vegada la mort va estar tan a prop que va semblar passar de llarg. Com serà que això impliqui un perill, just quan tants van anar en ajuda dels seus veïns, sense preocupar-se si més no de si mateixos i a la vista de qualsevol, per a salvar als ferits i per a honrar als morts. Aquest va ser l'instant en què els van llançar la segona bomba. - José Luis Sastre al País.
Creo que está todo dicho. Lo malo de esto es que ya aceptamos como normal lo que no lo es, la muerte en directo ya no nos afecta y estamos esperando soluciones y resoluciones que no llegarán. Mientras el tiempo, junto con las personas, van muriendo.
ResponEliminaSalut
El doble ataque es el que hace más daño, puesto que afecta a los que están ayudando a los damnificados del primero, y no es un error, como dicen los israelís, es premeditado.
ResponEliminaSalut
Por supuesto, por supuesto, de eso no hay duda.
EliminaNo es veritat que la gent resti indiferent, el que hi ha és impotència a nivell de la gent normaleta, l'únic que es pot fer es pressionar els governs locals i estatals per tal que incideixin. Ara això d'anar insistint en el genocidi, la inoperància i la resta serveix per poca cosa. Per altra banda els moviments massius tampoc no han aconseguit mai res fins que no s'hi han ficat els que tenen el poder, no sempre amb intencions etèries, sinó per interessos. Pensem que hi ha més de cinquanta conflictes igualment sagnants i pràcticament invisibles.
ResponEliminaDoncs si, começant pels rohynas, 700 mil deixats de la ma de déu a Bangla Desh, El 31 d'aquest mes, ha de salpar de diferents llocs de la mediterrania uns quants vaixells de suport cap a Gaza, a veure que aconsegueixen.
ResponEliminaI paÏsos-presó com Corea del Nord, o la situació d'esclavatge de les dones a llocs com Afganistan... val més no pensar a fons en res, segons com. Pero, ja dic, sembla que allò que no es veu no existeix, el problema de Gaza és que no es pot dir que 'no en sabíem res'.
ResponElimina