14 d’agost, 2025

TARDES D'ESTIU A L'ESTIL BERNARDA ALBA

Establim ja “fer un Bernarda Alba” com l’acte de tancar-se a casa durant les onades de calor amb les persianes abaixades, salmorejo a la nevera, ventalls i roba neta. Que formi part del nostre llenguatge després que @Sara_Morante ho hagi posat en pràctica un cop comprovat que avui dia les tardes d’estiu han desaparegut, perquè la calor sufocant no permet que ningú les visqui.

Gelat de crema catalana amb dues banderes d'Espanya, a Jerez  À. Tort

 Aquest enclaustrament, però, no implicaria aïllament. Les xarxes impossibilitarien que ens mantinguéssim purs com ho desitjaria Bernarda Alba de les seves filles. I, per tant, connectats com estaríem, no impedirien que continuéssim comprovant que fora de casa abunda la xafogor de l’alienació, el cretinisme i l’esquizofrènia.

Qui fa que proliferin són els que es mostren d’acord que “Pedro Sánchez, hijo de puta” és la cançó de l’estiu; els que després d’escoltar les consignes d’Aznar al congrés del PP, tot just dissipada la primera onada de calor, redoblen el crit de “Sánchez, a prisión”, i els que fan volar avionetes amb pancartes de “Sánchez, corrupto” o les planten al fons del mar.

Els que han gastat bombones d’oxigen per fer-ho mereixen l’atenció de @Clozart. “Això és com anar a la biblioteca i posar ‘Abascal, gandul’... El missatge no arriba a qui ha d’arribar”, escriu molt fi. Llegiran les pancartes Bob Esponja i Balamar Tentacles.

Però l'alienació també es manifesta a l'altra banda. L’esquerra hi contribueix quan, conscientment, fa córrer que Feijóo no fa pas broma quan diu que les vacances estan sobrevalorades.

Hi ha un tercer acte que escalfa el drama: la picabaralla entre la Moncloa i el PP pels incendis forestals a Tarifa, Ourense, Tres Cantos i al paratge de Las Médulas.

Així que el panorama polític és abrasador i convidaria no només al confinament físic, sinó també al moral i social. No hi ha treva entre polítics i entre polititzats. “¡Y no les importa el calor!”, diu al segon acte Adela, la tercera de les filles de Bernarda Alba. “Siegan entre llamaradas”, l’acompanya Martirio, la quarta.

Però les tardes passen i l’estiu hi és per a estimar-lo poc després, als vespres. És el moment de desbernardalbaïtzar-se per ensumar les últimes raneres de la calor.

Gelat de crema catalana amb banderes d'Espanya. Sí. Estem en plena segona onada de calor i el clima fora de casa és una amenaça. Però hi ha maneres de pair-lo. Els gelats ajuden. Malgrat que a vegades sigui complicat. A Jerez, en un establiment a la plaça Arenal, pots enfortir el teu patriotisme demanant-lo amb sabor de crema catalana. Et serviran una bola esquivant amb traça les dues banderetes d’Espanya que coronen la safata del gelat. Cap altre sabor en té, de 'rojigualdes'. Costa entendre si és un acte reivindicatiu o si hi són per evitar el rebuig d’un possible client catalanòfob. O si, directament, és catalanofòbia. El que és clar és que també hi eren el 2018. “Hem estat fent un tomb per Jerez i en una gelateria havien posat banderetes d’Espanya en el sabor crema catalana. Suficient”, escrivia llavors @_Todeswunsch.

O pots deixar de banda el teu patriotisme per unes hores i anar-te’n al McDonald’s, el millor restaurant del món, segons el cuiner Jordi Cruz. Literal. És una boutade. Més acurat: un gest performatiu transgressor. Un dels seus arguments és que un restaurant que és capaç de fer a tot el món la mateixa hamburguesa socarrimada com una tarda de juliol o agost mereix tota consideració. Amb aquest raonament per bandera, el seu gelat de màquina defecat en perfecta ziga-zaga sobre un cucurutxo també seria el millor. Alienats en la industrialització. I en el cretinisme, polític i social.

Bé. Que les tardes d’estiu ja no són per viure-les. Són un martiri. Fa massa xafogor a l'exterior i la vergonya és sufocant.  A ventar-se a casa, a l’ombra, en el que queda d’estiu, a l’estil Bernarda Alba. I, com ella, que ningú ens vegi suar. De calor i pel dol per tant de teatre.

MARTIRIO.- Tome usted mi abanico.

BERNARDA.- ¿Y tú?

MARTIRIO.- Yo no tengo calor.

BERNARDA.- Pues busca otro, que te hará falta.


Àlex Tort, a lavanguardia

12 comentaris:

  1. Poner esa frase, o decirla: “Pedro Sánchez, hijo de tal", quita argumentos en cualquier exposición. Los quita.
    La vergüenza es sofocante, sin duda, y quita credibilidad a esta masa política parca de argumentos, de dedo fácil al internete y pegados al movil como conejos a la madriguera.
    Se ha bajado el nivel, y han banalizado su trabajo, el que consiste en argumentar racionalmente los sucesos e intentar paliarlos.
    Hoy vemos que Rufian ha aprendido, está callado, o que la Rahola se ha calmado y aplica contrapesos en su argumentario; pero al mismo tiempo los hay que aportan nulo valor añadido al partido, apretando la tecla en todo y por todo.
    Hoy se quema España, toda, y todavía no se dan cuenta de que lo que se quema es algo nuestro, no del señor conde. No se gana nada con el tu más, lo único que se gana es que la gente no vaya más a votar, y ahí sí que hay un partido que sacará rédito ¿a qué todos sabemos cuál es?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Rufián, últimament està molt fi i mesurat, ha après a posar a rotllo al personal des de l'elegància intel·ligent. Quant a Rahola, fa molt de temps que no llegeixo res d'ella ni se si encara surt en alguna tertúlia.

      Elimina
  2. Tanta Importancia, para lo que no la tiene. En Córdoba, cerca de casa hay una heladería famosa, David Rico, uno de sus helados de éxito es el de crema catalana, con su cremita dorada por encima. También se sigue a rajatabla el encierro en la hora de la siesta, evitando la entrada del sol

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquí el articulista se queja (y creo que con razón) le pongan al lado la bandera española. Solo está en este producto. Es una chorrada, la etiqueta y la queja, ya lo sé, pero para eso estamos en verano.

      Elimina
  3. Claro, estamos en verano, en Andalucía existe muchas familias con familiares en Cataluña, como es mi caso. Van y vienen en el AVE, por supuesto que amamos a ambas regiones. Son los periodistas que no saben lo que poner para incordiar.

    ResponElimina
  4. La etiqueta de España junto a crema catalana es la única que hay en toda la heladería, ¿casualidad o causalidad?
    Si esto sucediera al revés en una heladería catalana, les acusarían como mínimo de supremacismo.

    ResponElimina
  5. Tú ves cosas, donde no las hay, en casi todas las heladerías de Córdoba, se sirve el helado de crema catalana, nunca he visto banderitas de ningún tipo, es que no pega helados y banderitas, pero por lo que se ve un periodista ha visto una y la ha liado, que cosas, la cuestión es liarla

    ResponElimina
  6. Imagino que al periodista alguien le ha enviado la foro. Pero lo cierto es que la bandera está, y eso es incuestionable. Yo solo veo lo que veo y es una bandera española en un lugar en que no tiene ningún sentido. Por cierto que le estamos dando muchas vueltas a algo en que hemos convenido los dos que no tiene importancia.
    En otro orden de cosas, hoy le he pegado un tute a la Dudusinda de 60 kilómetros, ha llegado agotada.... la bateria (al 69%).

    ResponElimina
  7. A quina temperatura es couen els ous?
    Li harè de preguntar a la Claude. Aviam:
    Resposta: Los huevos se cuecen a una temperatura mínima de 70-75 grados Celsius para asegurarse de que estén completamente cocidos y seguros para el consumo humano.
    —És evident que no m'ha entès.— Ai senyor, quina AI mes tonta.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Per cert d'Anthropic en vaig parlar el juny de l'any passat i d'ells i el seu experiment amb Claude i altres IAs el març d'enguany.

      Elimina
  8. No és la pregunta sinó la resposta la que incendia l'edifici. Si no preguntes bé, no obtens la resposta correcta.

    ResponElimina