Pages - Menu

ANDROFÒBIA

Violència vicària. Un nou concepte per anomenar coses velles. Ens agrada rebatejar allò que ja coneixem i que sempre ha estat entre nosaltres: fer mal a les persones estimades de la parella o l’exparella amb l’ànim de provocar-li a ella un gran patiment. Els nens, víctimes propiciatòries, es converteixen en mans de qui exerceix aquesta violència de doble volta en el martell amb què colpejar l’adult amb qui s’ha compartit o es comparteix la vida. Aquesta manera de fer mal adquireix mil formes diferents. L’assassinat dels més petits és la més cruenta. Sense arribar a aquest extrem, la casuística ensenya infinites maneres d’acarnissar-se en les criatures o en altres éssers de l’entorn afectiu per humiliar, fer patir o venjar-se de l’altre. Josep Martí Blanch.

El cert és que aquesta maldat no entén de gènere, com sap perfectament qualsevol persona amb el mínim interès per la qüestió. N’hi ha prou visitant els jutjats o tenint l’oportunitat de parlar amb els professionals que allí hi treballen per saber com se les gasten pares, mares, madrastres, padrastres i altres espècimens amb les criatures, siguin seves o de l’altra part contractant.

Homes i dones són capaços de tot i per igual a l’hora de fer-se mal entre ells a través dels menors. Ja sigui en l’ús de la violència física o verbal contra menors, el segrest dels propis fills, l’abús psicològic d’ells o qualsevol forma de fer mal a l’altre adult de l’equació a través dels menuts, homes i dones caminen a la par. També en el cas dels filicidis, el cas més extrem. No hi ha cap dubte que això és així. Però també ho és que per als governs la realitat és alterable al seu caprici si no encaixa en l’estretor dels seus prejudicis, apriorismes o interessos. El polític tendeix a confondre’s ell mateix amb un Deu d’aparença laica i mortal que en té prou bufant uns paràgrafs al BOE per insuflar vida i crear ex novo un món que s’ajusti al que s’imagina o desitja com a real.

Si ets home, exerceixes la violència vicària; si est dona, no; encara que els fets siguin clavats

Així succeeix que s’acaba sancionant oficialment com a cert, simplement perquè així ho determina una llei impresa, quelcom que de cap manera obeeix a allò que veiem amb els nostres propis ulls. Es proclama com a vertader allò que no és més que ferralla ideològica. Òxid intel·lectual acumulat al cap del legislador que dona forma a les fantasies més rocambolesques. No és res nou tampoc. Ja Calígula va pretendre nomenar cònsol i sacerdot el seu cavall Incitatus.

Tenim ara mateix un nou exemple sobre la taula de l’actualitat. Ens el proporciona el Ministeri d’Igualtat, el mateix que ja va suprimir –llavors amb Podem al front– la realitat en el transcurs de la legislatura anterior, quan va aprovar la llei d’autodeterminació de gènere que va situar en la voluntat de l’individu l’únic requisit per determinar la condició d’home o dona. Ara, en mans dels socialistes i amb Ana Redondo com a titular, aquest mateix ministeri hi torna amb un objectiu idèntic: rescindir el contracte no escrit amb la realitat substituint-la per invencions. Doncs això i no una altra cosa és l’avantprojecte de llei orgànica de mesures de violència vicària –i en particular, l’exposició de motius que l’acompanya– que es troba en període d’informació i exposició pública.

Per al Govern espanyol, la violència vicària, en qualsevulla de les seves formes, només poden exercir-la els homes. És un monopoli masculí. La violència contra els menors o qualsevol persona de l’entorn afectiu comesa per dones amb l’objectiu idèntic de fer mal a un altre adult no es considera tal. És una altra cosa. Menys greu. El mateix delicte i objectiu, utilitzant igualment persones indefenses com a presoneres, no mereixerà la mateixa consideració a ulls de la justícia. Si ets home, exerceixes la violència vicària; si est dona, no. Encara que els fets siguin ­clavats.

Estem acostumats a veure el Codi Penal com un catàleg d’ocurrències escrites a rebuf del darrer esdeveniment traumàtic per a l’opinió pública. La col·lecció d’invents improvisats és cada vegada més llarga. Però sempre el martell colpeja el mateix clau de l’androfòbia. Doncs androfòbia és batejar i jutjar els delictes atenent el gènere de qui els comet i no a la pròpia naturalesa del crim. A veure si amb una pregunta s’entén millor: seria racisme jutjar els delictes, no pel fet en sí, sinó atenent a les característiques racials de qui els comet? Doncs això.

17 comentaris:

  1. Serán cosas viejas, pero no se oían ni leían en el Caso, que era el periódico oficial ,para estos casos raros.
    Fue precisamente con José Bretón ,con la familia cordobesa en la finca en las Quemadas. Donde mató a sus dos hijos y luego quemó, con el único propósito de hacer daño a su pareja, que quería separarse de él .Fue cuando descubrimos un nuevo tipo de asesinato el vicario. Antes lo mismo le hubiesen declaro loco, pero ahora no, es un crimen de genero tipificado. Lo curioso es que con esa cara de bonachón que tiene ha comenzado a salir en los medios, para explicarse, pero la Justicia ha sido contundente y lo ha prohibido. Es un criminal, de la peor ralea, sin paliativo

    ResponElimina
  2. Ya, si el caso Bretón hubiera sido al revés, el tratamiento no habría sido el mismo, de eso se queja la criatura. La androfobia existe y actúa en contra del hombre, pero también de la mujer... Flaco favor le hace a las feministas.

    ResponElimina
  3. Ni sabía del nombre hasta que ha empezado a salir por los medios, Francesc.
    Aquí el ejemplo:
    Ángel Cruz, padre del niño Gabriel Cruz (Pescaito), asesinado en Almería 2018 por la que entonces era la novia de su padre, Ana Julia Quezada, solo por hacerle daño.
    Esto es o no violencia de ese tipo?

    ResponElimina
  4. Lo es, pero no se consideró violencia vicaria. Hi ha un doble vara de mesurar a l'hora de jutjar fets com aquests, sempre en contra de l'home, Daniel t'en podria parlar molt de l'assumpte, a més aquesta discriminació perjudica no només a l'home sinó al moviment feminista que no és radical.

    ResponElimina
  5. La Justicia comúnmente se representa con una venda en los ojos y es por algo, no debe distinguir entre ricos ni pobres, ni hombres ni mujeres, ni altos ni bajos, ni feos ni guapos.
    Ese debe ser su fin, es difícil porque siempre hay condicionantes de todo tipo, pero es a lo que se debe aspirar, cuando se hacen códigos legales que en su texto ya discriminan esos textos dejan de ser textos jurídicos para ser propaganda política y con propaganda no se juzga de manera ecuánime.
    Ya lo exponia El Quijote en sus consejos a Sancho: "Nunca te guíes por la ley del encaje, que suele tener mucha cabida con los ignorantes que presumen de agudos. Hallen en ti más compasión las lágrimas del pobre, pero no más justicia, que las informaciones del rico. Procura descubrir la verdad por entre las promesas y dádivas del rico, como por entre los sollozos e importunidades del pobre."
    Un saludo

    ResponElimina
  6. Pero esta justicia que describes no existe, tu bien lo sabes. Y sobre todo nunca habría que legislar en caliente y bajo influencias políticas.
    Saludos.

    ResponElimina
  7. Sí, pero hay que reconocer el maltrato de género, porque desgraciadamente es una realidad y el caso que he expuesto, cae plenamente dentro de este juicio y así se le juzgo. La Justicia es igual para todos, pero por encima de todo defiende al más débil, al niño y a la mujer maltratada. No somos iguales, para estos casos. Es lo que hay en los países civilizados.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Y la presunción de inocencia se la quitamos a los portadores de pene, muy moderno y progresista.
      Un saludo

      Elimina
  8. De acuerdo, pero el rasero a la hora de medir no es el mismo para hombres y mujeres. La criminalización del hombre es más que evidente.

    ResponElimina
  9. A ver que la mujer es la que, muere no se cuantos casos llevamos, como para andarnos con igualdad. Que tú tienes hijas, yo hijas y nietas, que tienen claro, que a la menor duda mis puertas abiertas y el tío a. la pu... calle. Así de claro, sin dudas

    ResponElimina
  10. No es eso, la legislación no es justa, discrimina al hombre que no es maltratador, criminaliza a todos los hombres sin distinción, y encima lo hace pervirtiendo el lenguaje.

    ResponElimina
  11. Criminaliza al que maltrata y no creas que es fácil demostrarlo, que no. Por supuesto penaliza a la que hace acusaciones falsas. Que no te cuenten cuentos chinos.

    ResponElimina
  12. No es solo el maltrato, está el maltrato psicológico y este es básicamente femenino, así como el chantaje con los críos. Es un tema muy delicado y las posiciones están muy enconadas.

    ResponElimina
  13. Eso es otro asunto, cambiando de tema, he disfrutado hoy con mi bici arreglada, la verdad, que cuando se estropea al taller, como corre ahora y sube las montañas, por carretera, claro

    ResponElimina
  14. Desde que soy eléctrico tiro más por carretera que por caminos, aunque cierto es que hay mucho carril bici, de Sabadell a Matadepera - por ejemplo -

    ResponElimina
  15. I jo que em pensava que això de la violència vicaria, tenia a veure amb emprenyades extremes del vicari d'olot, aquell que no té pels al ninot...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo també, però es veu que no. I amb Arantxa Sánchez Vicario tampoc.

      Elimina