English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean

VULL SER UN GOS




Me gustaría ser el perro de un perro, que fuera él ­quien me sacara a pa­sear. Agafo en préstec el desig de la cançó de Rigoberta Bandini havent llegit l'avantprojecte de llei per al benestar animal que fixa l'obligació de superar un curs de formació acreditat per tenir un ca.

La mesura és d’una gran coherència amb els temps que corren. Ja que cada vegada són més els que prefe­reixen els gossets als nens –les estadístiques d'animals de companyia i les de natalitat així ho demostren–, era necessari trobar la manera d'exigir-los que aquesta paternitat exercida sobre la prole de quatre potes fos responsable i diligent. Toca donar la benvinguda al carnet de superpapi i supermami de gossos i reclamar, a partir d'ara mateix, que també s'apliqui als humans. Almenys, no falta gaire, fins que deixem de procrear definitivament.

Referida l’anècdota que ha captivat l’atenció mediàtica amb la presentació del text, anem a les coses serioses. Per resumir-ho en una frase: l’avantprojecte de llei de protecció del benestar animal és el somni d’un buròcrata urbà i misantrop. Per parts. El text vessa burofília per tot arreu. Comporta la creació d’un consell estatal, un observatori estatal, un fons estatal, un sistema estatal de registres, un sistema nacional d’inhabilitacions i dos plans nacionals. Això pel que fa al Govern d’Es­panya, que haurà de ser correspost amb un desplegament autonòmic i municipal que estigui a l’altura de l’envit. Però el somni del buròcrata no assoleix mai el zenit en l’apartat de càrregues per a l’administració. El clímax només arriba quan aconsegueix convertir-se en un malson per al ciutadà.

I en aquest apartat la futura norma arriba a cotes d’excel·lència mai observades. Per posar un exemple, dels molts que ­proporciona l’avantprojecte, converteix l’edat de jubilació –aquest és el terme que s’utilitza, encara que en honor a la veritat cal afegir que no diu ni ase ni bèstia pel que fa a pensions per a gossos, cavalls o bous– dels animals destinats al treball en una càrrega de revisions i certificats equivalents als d’una ITV anual. No cal afegir que, com escau a tota arquitectura burocràtica de nova construcció, generarà un negoci recurrent, la qual cosa equival a dir que el ciutadà s’haurà de gratar molt més la ja malmesa butxaca.

És un text eminentment urbà. Menysprea els usos, costums i necessitats de l’entorn rural. Tant en allò que fa referència als animals domèstics com als que s’utilitzen per treballar. Exigeix als caçadors, no als d’elefants del no tornarà a passar, sinó als que ajuden a mantenir l’equilibri dels nostres ecosistemes, obligacions envers els seus gossos de difícil o impossible acompliment. Passa el mateix amb altres coercions. L’esterilització obligada o la prohibició de facilitar la procreació, reservada només als qui ostentin la condició oficial de criadors, és un insult als entorns on aquesta pràctica no només és necessària, sinó que a més és la més convenient o l’única possible des del punt de vista econòmic. La futura llei té el tuf de l’asfalt.

S’ha escrit amb la mirada posada en l’animal considerat com un caprici de Nadal. Oblida, en el fons, l’animal subjecte a la necessitat de l’home i, com a tal, posat, mantingut i criat al seu servei. I sí, posem-nos la tireta abans de la ferida, aquesta és una afirmació antropocèntrica i especista. No cal dissimular-ho. És, en darrera instància, un text misantrop que desprèn una desconfiança que no es pot dissimular envers l’ésser humà, al qual converteix en sospitós de maltractament animal si se’l deixa campar sense embridar-lo amb la coerció de l’Estat. És ben cert que existeixen arguments –la realitat ens regala, per desgràcia, molts casos de maltractament– que poden portar molta gent a aquesta conclusió. Però no justifiquen la cotilla legislativa que vol imposar-se i el grau de casuística que l’avantprojecte amenaça de desplegar en forma de reglament un cop la llei s’aprovi, i que va molt més enllà d’allò que seria ­raonable per garantir el tracte correcte als animals. És un text que culpa la condició humana, com ho fan tants d’altres. Coherent també amb el projecte de construcció de l’home nou, aquest sí, pur, sense màcula i mereixedor de tots els elogis, amb el qual somien certs governants i col·lectius.

Me gustaría ser el perro de un perro. Sin embargo soy humano y me he quedado aquí encerrado, escribiendo artículos sin parar. Que dolenta que és la futura llei i que bona la Bandini. - Josep Martí Blanch - lavanguardia.cat


PLA I L'ECONOMIA CIRCULAR


La cultura d'usar i llençar té els dies comptats: Espanya serà 'circular' el 2030. Els nous plans proposats per la Unió Europea i Espanya per a la transició cap a un model d'economia Circular suposa una sèrie de reptes per al sector públic i privat. us reptes que imposa el canvi climàtic i les demandes de bona part de la ciutadania en tot el món, perquè puguem per fi dirigir-nos cap a un model econòmic marcat per una major sostenibilitat, protecció de l'entorn i justícia social, en un context cada vegada més digitalitzat estan provocant importants transformacions en el conjunt de la nostra societat.

Una de les conseqüències de la pandèmia ha estat la d'accelerar alguns canvis que estaven ja en l'ambient i que en alguns països nòrdics s'estaven ja aplicant, em refereixo a l'economia circular. Però ¿que és 'l'economia circular'?. En el fons és com ens comportàvem nosaltres fa 50 anys amb alguns canvis mediambientals que abans no es tenien en compte. Escrivia en aquest article de 2018 sobre els dilluns en blanc i l'economia circular. El resum seria més sobrietat i menys globalització.

Henning Gillberg i Alexandra Davidsson, impulsors del White Monday. 

A propòsit de l'article anterior sobre el dilluns verd i la desesperanza de que poguem escapolir-nos d'aquesta hedonista febre consumista que ens envaeix, el periodista econòmic Rikard Anderson ens diu que encara hi ha esperança...

...L'he vist a Suècia i a Dinamarca. He vist com els habitants d'Estocolm i Copenhaguen venen els seus cotxes a favor de la bici i el transport col·lectiu. Al barri de Södermalm, amb 150.000 habitants d'alts ingressos, està fins i tot mal vist tenir cotxe propi. Han superat la aporofobia de dècades anteriors quan anar en bici era sinònim de pobresa. Ara és al revés. La megatendencia cap al sostenible es confirma amb dues observacions sobre dos gegants de consum. En una conjuntura econòmica molt favorable crida l'atenció que H&M, l'imperi suec d'un sol ús, estigui en crisi i tancant botigues per tot arreu. En la mateixa línia és insòlit que IKEA acomiadi personal a Escandinàvia per primera vegada en la seva història, en un període quan la població a Suècia està creixent com mai abans. Alhora s'obren cada vegada més botigues de segona mà de roba i de mobles. S'obren cada vegada més botigues que venen roba i fil per cosir les teves peces. La tendència de re-utilització és una amenaça més gran que el comerç electrònic per a H&M, IKEA i amb el temps ho serà per a Zara.
Per contrarestar la febre hiperconsumista l'associació sueca "Natursk yuddsföreningen", amb més de 100 anys i 226.000 socis, han creat el concepte "White Monday" per al 19 de novembre. (que malauradament ja ha passat) La idea és impulsar empreses que treballen amb reutilització i economia circular. 
Centenars d'empreses participen amb ofertes de descomptes i altres promocions. És palpable que la nova economia circular ja no són paraules buides, és una realitat cada vegada més atractiva, almenys al Nord d'Europa.
En fi, la conclusió és que el canvi ha de venir de nosaltres, de canviar els nostres hàbits de consum. No podem esperar grans solucions polítiques, i menys a Espanya.
De fet, L'ECONOMIA CIRCULAR és el vell aprofitament de recursos d'antes, com s'ha fet durant anys i anys a les cases, origen dels potajes, escudelles, cassoletes de peix i migas, mandonguilles i canelons. Recordeu l'anècdota de Pla a Cadaqués?
Un dia el varen convidar a dinar a casa d'uns pescadors molt pobres i per menjar hi havia llagosta, el nen es queixava: una altra vegada llagosta, pare?
i aquest li contestava: som pobres fill meu, mengem el que pesco.

EL PROFESSOR I EL CAPTAIRE


Aquesta és una història que podria ser un guió d'una pel·lícula de Frank Capra, o algun director del neorealisme italià, però com ella mateixa és una mica més senzilla. Una història que el reconcilia a un amb l'espècie humana. La història d'un professor jubilat bilbaí i un captaire nigerià.

Dues persones d'origens i perfils molt diferents, radicades ara al cèntric barri bilbaí d'Indautxu, s'han convertit en un exemple de com construir ponts sobre l'enorme buit que separa les dues ribes del fenomen migratori. César de Miguel, enginyer industrial i professor jubilat, i Evans Isibor, migrant nigerià de 34 anys, són ara professor i alumne units en l'objectiu que el jove pugui treure's el graduat escolar per aconseguir "una feina digna". La seva aula improvisada, al mig del carrer, i la seva particular història s'han fet molt populars a la capital biscaïna i han despertat la simpatia de bona part dels veïns.
Encara que aquesta història va començar en el moment en què es van conèixer, fa ja alguns mesos, el seu origen cal buscar-molt més enrere, en la pròpia biografia del professor De Miguel. "Crec que la meva actitud i la meva conducta pel que fa als immigrants tenen a veure amb que jo també vaig ser immigrant. A més, m'agrada socialitzar. M'agrada parlar amb la gent, preguntar-los com es troben i interessar-me per la seva història, particularment en el cas dels immigrants", explica De Miguel.
De les ribes del Pisuerga a les del Cantàbric, un paisatge humà molt diferent de fa més de mig segle: "Al començament, l'ambient es em feia molt diferent i ens deien coreans, tot i que he de dir que mai he sentit que m'hagin tractat amb menyspreu i puc subratllar que ens van acollir amb noblesa. Però ens veien com estranys; al meu poble també vèiem com diferents als treballadors que van venir a instal·lar l'electrificació d'alta tensió. Amb el temps anem conquerint l'amistat de la gent i acostem postures, responent a la necessitat de comunicar-nos amb el veí ".
A base del seu esforç i el de la seva família, de Miguel va arribar a ser enginyer industrial i durant dècades va exercir com a professor a la Universitat de Deusto. Ara, ja jubilat, salvant les enormes distàncies, veu un paral·lelisme amb la història d'Evans Isibor. S'ha entestat a que aconsegueixi el graduat escolar, el repte que els uneix cada matí i cada migdia al centre de Bilbao; sempre al mig del carrer, en un banc o en portals que serveixen com a aules improvisades i on Isibor, al temps que s'estudia, demana almoina. "Si us plau, ajudeu-me per treballar. Déu et beneeixi ", diu el cartell que l'acompanya.
"Vaig arribar en pastera a Algesires, després de travessar el desert, quan tenia 15 anys. Vaig estar en un centre de menors a Madrid i he tingut diferents treballs. A Bilbao porto quatre o cinc anys, i l'objectiu ara és formar-me, aconseguir el graduat escolar i, probablement, estudiar formació professional. Això em permetrà tenir una feina digna i un millor futur".
Malgrat totes les dificultats, Isibor creu que la sort per fi li somriu i afronta amb determinació el seu repte. Viu en un pis compartit amb altres migrants al barri d'Indautxu, i el tàndem que conforma al costat de César de Miguel s'ha fet molt conegut a la zona. Les mirades de complicitat de molts veïns són eloqüents, i també ho són alguns gestos dels veïns que faciliten el gran repte de Isibor. "A la fleca de la cantonada em deixen una caixa per instal·lar-me aquí. Altres veïns m'han portat llibres i em vénen a parlar. Una veïna ve cada matí i m'ensenya algunes paraules en euskera. Em sento molt acompanyat".
El professor De Miguel l'ajuda sobretot amb les classes de llengua castellana i matemàtiques, encara que també amb les ciències socials i, en general, amb tots els dubtes que pugui tenir. "A primera hora em crida o es passa per veure si tinc dubtes. Més tard, al migdia, ve a ajudar-me una estona", indica. El seu mestre es pren molt seriosament la seva nova missió pedagògica, encara que no amaga que darrere hi ha també una motivació que va més enllà de la seva vocació docent: "Som humans, egocèntrics i tendim a diferenciar-nos, però si fem l'esforç d'apropar-nos ens adonem que no estem tan lluny, tot i la raça, l'edat o el sexe. Es tracta d'anar coneixent-nos i apropant-nos. De enderrocar murs".
És un goig que encara quedi gent com César De Miguel, i sort que n'hi ha més com ell encara que no tinguin ressó mediàtic, però hi són i més que en falta. Tot no està per fer, pero tot és possible.

ELS "OFENDIDITOS'



Se suposa que després de la pandèmia i el llarg confinament a què ens varen sotmetre, i del què sembla que ja no ens recordem i del que il·lusos deiem que en sortiríem reforçats com a éssers humans, convençuts que la vida és un instant i que calia centrar-se en les coses realment importants del carpe diem i no perdre'ns en aldarulls innecessaris. Però aquest joc de viure va molt de pressa i un té la sensació que patim amnèsies sobtades quan veiem de nou camp per córrer.

No hi ha res més sa al món que riure's d'un mateix per sentir-se alliberat de traumes i prejudicis i és capaç de gaudir amb els altres i veure la vida de colors. Un exercici recomanable, especialment en un moment on sembla que hem fet de la sensibilitat una religió que cada dia que passa ens condemna més al mal humor, la negativitat, la toxicitat, l'odi. I és que una cosa és lluitar per aquelles coses que considerem injustes i que poden arribar a traspassar línies vermelles i una altra molt diferent fer de l'ofensa permanent un estil de vida per justificar les nostres pròpies mancances afectives o emocionals o l'avorriment. Qui poca feina té, el gat pentina, diu la dita. I és què aquesta pandèmia ha afavorit una nova espècie urbana que ja existia, però que amb el confinament ha crescut, són els que l'advocat Melero i altres en diuen: els ofendiditos.

Exemples recents a la televisió en tenim uns quants, el més recent el de Jordi Cruz havent de justificar i demanar disculpes a les xarxes socials per la seva imitació de l'accent gallec en un repte de Masterchef, explicant que no havia estat cap falta de respecte, sinó un gest de complicitat del programa a una de les llengües oficials que conviuen a Espanya. Com si no hi haguessin acudits de catalans, aragonesos, andalusos, gallecs, bascos. Hi ha també el cas del Mag Lari a TV3 per parlar en castellà per semblar més dolent en un programa de nens, però aquest és més un assumpte polític de l'extrema dreta valenciana.

Ha de ser molt pesat haver d'estar constantment justificant-se pel que sembla una evidència, només perquè una patuleia d'espectadors nye-nye, autèntics haters televidents, hagi decidit considerar una escena amable com una imperdonable ofensa. És cert que les persones que tenen una visibilitat pública han de caminar amb peus de plom perquè qualsevol cosa que diguin o que facin pot ser usada en contra seva. Però una cosa és ser conscient d'aquesta responsabilitat i una altra molt diferent que cada paraula sigui examinada amb lupa perquè la nova generació de ofendiditos hagi decidit convertir cada intervenció en un camp de mines impossible d'esquivar. Les revolucions socials sempre són benvingudes i hem de fer autocrítica constant, però si per a això ens oblidem de el sentit comú i de l'humor estem condemnats a el fracàs. Dit sense cap respecte, els ofendititos se'n poden anar a fer la mà. Clar que potser hauria d'haver escrit ofendiditos i ofendiditas, o potser ofenditotis. Vaja, els Torracollons de tota la vida, o com diuen en Castellá: Pazguatos.

UN JOC DESCAFEÏNAT



'El joc del calamar' s'ha col·locat aquests dies a la primera posició en la llista de sèries més vistes de Netflix amb 111 milions de reproduccions, sobrepassant a 'Els Bridgerton', que fins ara ocupava aquest lloc amb 82 milions. De fet, molt es parla que les vestimentes dels protagonistes són el principal atractiu per a aquells que vulguin disfressar aquest Halloween. No obstant això, hi ha altres que prefereixen anar unes passes més enllà i han decidit convocar la primera edició real d'el joc amb centenars de participants, quatre proves i un premi.

El convocant de 'Els jocs sants' ha estat l'Hotel St. John, situat a la regió coreana de Gangneung, i ho ha fet a través de les xarxes socials amb un disseny molt similar a el de la sèrie. Seran 500 persones les protagonistes el proper 24 d'octubre, que jugaran a quatre proves sense que els eliminats siguin assassinats. El nom del concurs real ha hagut de ser adaptat per qüestions legals i 'Els jocs sants' ha estat el terme triat per convocar els 500 participants que lluitaran en quatre proves en un bosc de pins situat davant de l'hotel. Ho faran per obtenir un premi bastant menor que en el de la sèrie. No competiran per 45.000 milions de wons (32,8 milions d'euros), sinó per 5 milions de wons -uns 3.600 euros-.

Per participar, no cal estar endeutat ni tenir altres problemes financers, simplement cal pagar una quota de 10.000 wons -7,30 euros aproximadament-, rebent així una targeta idèntica a la de la sèrie que confirma l'entrada al concurs. Les proves a què hauran d'enfrontar-els participants són l'estira i arronsa, l'amagatall anglès, la prova de la galeta i un nou torneig de bufetades. A més, com en la ficció, els concursants que no segueixin les instruccions de l'amfitrió seran desqualificats automàticament i el premi es lliurarà només a l'última persona. Només els dos últims 'supervivents' podran descobrir el veritable rostre del líder, que serà revelat a l'entrada de l'hotel a l'última prova.

De fet el 'joc dels sants' és un joc del Calamar descafeïnat, sense la violència, sense els morts, sense sang i fetge, la serie no té cap interés, o dit d'una altra manera, ja hi ha "humor amarillo", l'exit de la serie de Nertflix rau en aixó, en la morbositat. Tot i que el creador del joc afirma que és una alegoria sobre la societat capitalista, aquesta competició extrema juga amb el conflicte. És per aixó que triomfa i pels detalls de producció com l'estètica infantil. Té éxit perquè converteix a l'espectador en un voyeur de la perversió sense que en quedi moralment afectat. És per aixó que no pot triomfar "els jocs sants", no hi ha morbositat, no hi ha perversió, no hi ha voyeurs, no hi ha miseria humana.

QUE N'APRENGUIN!

Quan passat un temps s'analitzi la Catalunya post 1 d'octubre, el galimaties polític no tindrà cap altra explicació que no sigui de caràcter psicològic. Doncs bé, mentre que a la tercera institució del país –potser la segona en marge de disposició arbitrària de recursos– Junts per Catalunya dona i donarà el seu suport incondicional al PSC de Núria Marín i li aprovarà els pressupostos sense queixar-se, en el Govern de la Generalitat (on Junts té la Conselleria d’Economia) declinen no ja comptar amb el PSC per aprovar-los, sinó fins i tot sondejar-los. Això després de l'enèsima pulla al president Aragonès, amb Junts pactant amb el PSC l'ampliació de l’aeroport del Prat. ¡Ajuda’t i Déu t’ajudarà! Ho diu Sergi Sol: "Ens estem independitzant malament". I té raó, tota la raó. Haurien d'aprendre aquests independentistes de sarsuela dels seus col·legues del país basc, que de facto són ja independents o d'Isabel Ayuso que en un procrés de processització com diu Bernat Dedeu, está aconseguit la independencia de la Comunitat de Madrid, sense aldarulls innecessàris i anant per feina. Mentre, aqui amb alló de 'garses o perdius' 'Esquerda republicana' i 'Arreplegats pel cat' van marejant la perdiu uns i la garsa els altres,  perdent-se en baralles internes inùtils, fins al punt que han fet perdre la paciència al Cercle d'Economia que, amb més raó que un sant els hi ha llegit la cartilla. Com diria Laporta: Que n'aprenguin!, i que s'afanyin a fer-ho, el temps s'acaba, tot està per fer i cada vegada sembla menys possible.

DE SENGLAR I DE SENYOR...

Una tanca electrificada envolta la rotonda de la creu de Pedralbes. Es tracta de l'última idea de l'Ajuntament de Barcelona per impedir que els senglars rondin pels carrers d'aquest costat la ciutat. Els veïns de barri expliquen que les incursions d'aquests animals es van disparar en els seus carrers els últims mesos, que els senglars destrossen els jardins de les comunitats de propietaris, s'enfronten als gossos que es creuen en el seu camí, espanten als que els passegen, tenen als conserges i porters de el tot estressats...

Tot va començar AL 1983, quan el Govern francès va repoblar el sistema muntanyós central de França de porcs senglars de l'Atles africà, es temien que s'extingís, donat que la població disminuïa any rere any. Aquests senglars va començar l'emigració cap al sud, ja que són oriünds d'un clima més càlid, i així cada any ha repoblat les zones més calentes, barrejant-se amb truges autòctones i multiplicant la seva població exponencialment. La manca de menjar és la que els apropa a les ciutats.

Uns anys més tard que els francesos, teniem els saberuts de la Generalitat de Catalunya molt preocupats per el mateix assumpte, el senglar, el porc senglar s'estava extingint i s'havia de repoblar per evitar-ho. Varen posar en marxa un pla similar als dels francesos, un pla que o no ho devien calcular gaire bé, o potser com el Conseller de torn no en devia haver vist ni un en sa vida, la questió es que es van passar de repoblació, i a més no comptàven amb els senglars que baixarien de la França. Primer els volien caçar amb fletxes i ara els deixen caçar a trets pero els caçadors no donen l'abast. Si Espanya era abans o antes, terra de conills, Catalunya és ara, Terra de senglars. El resultat es que vint-ivuit anys més tard els surten els porcs senglars per les orelles, i ara com a Collserola i fins i tot en zones habitades n'hi ha molts, han decidit posar tanques eléctriques perquè no entrin en la zona urbana, com si els senglars no trobaran la manera de passar per un altre lloc. Es ben cert que de senglar i de senyor se n'ha de venir de mena. Lliuri'ns el senyor dels ecologistes de cap de setmana, que aquests no veuran el cel. I no parlem ja del mal que estan causant els llops, que les hi ho preguntin als pastors que se'ls estan fotent les ovelles. O els óssos al Pirineu que fan malvestats a dojo, i és que si una espècie s'ha extingit, per algún motiu serà, no entenc perquè s'han de repoblar, mireu que ens ha passat amb els franquistes que s'han multiplicat com els senglars.