Reduflació és el nom que rep la tècnica que usen algunes marques per apujar el preu dels seus productes sense que te n'adonis. I és que la situació econòmica actual no està posant les coses fàcils a ningú. La pujada del preu dels carburants, la guerra entre Rússia i Ucraïna, la vaga indefinida de transportistes i el desproveïment de certs productes deriven en una dura inflació.

Davant les queixes dels consumidors, que veuen que amb els mateixos diners cada cop es poden comprar menys productes, les empreses busquen noves maneres més subtils d'apujar els preus. Una de les que ja s'està posant en pràctica és la reduflació. La pràctica consisteix a pagar el mateix preu per un producte determinat, el qual inclou una quantitat inferior a l'habitual al seu envàs. És a dir, es disminueix lleugerament la quantitat del producte, gairebé de manera imperceptible, sense canviar l'envàs ni el preu de venda. D'aquesta manera, t'estan venent menys quantitat de producte al mateix preu. Aquesta tècnica de màrqueting és coneguda com a reduflació. Són moltes les marques les que l'estan duent a terme ara mateix i probablement molt poques persones se n'han adonat.

Amb la reduflació, les empreses aconsegueixen més beneficis i, a més, no solen perdre clients perquè no apugen el preu del producte.

Imatge comparativa de dues tabletes de toblerone. Un exemple de reduflació: mateix envàs i mateix preu, però menys quantitat de producte.Ctalunya diari.

L'Organització d'Usuaris i Consumidors (OCU) ha denunciat la decisió d'alguns fabricants de reduir el contingut dels envasos dels productes sense rebaixar-ne el preu. La reducció de la quantitat del producte oscil·la entre un 5% i un 10% segons dades de l'OCU. L'objectiu principal de la reduflació és que el client no noti la pujada de preu dels productes que es venen als supermercats. Aquesta pràctica és legal, ja que no hi ha cap llei que la prohibeixi —almenys actualment—, la mateixa organització la qualifica d'enganyosa. No hi ha dubte que la reduflació és una manera d'apujar el preu sense que el consumidor se n'adoni.

La reduflació és una tècnica poc ètica. Normalment es dona a «productes amb envasats opacs que fins que no els obris no t'adones que hi ha menys quantitat», segons explica Eduardo Irastorza, professor d'OBS Business School, a El HuffPost. Tot i que la situació econòmica actual ha provocat que s'augmenti aquesta pràctica, la veritat és que la reduflació no és una tècnica nova. Els consumidors fa mesos que són víctimes de la reduflació.

L'OCU ha detectat 20 marques que, en els últims dies, han aplicat la reduflació. Encara que només n'ha destacat algunes. L'organització ha exposat que, en el cas de Pescanova, la reducció de la quantitat de lluç en els seus envasos ha arribat a un 5,6%. En aquest sentit, l'OCU diu que equival a uns 400 grams menys del peix. Tot i ser considerada «enganyosa» o «poc ètica» per l'OCU, aquesta pràctica és cada vegada més comuna i, a més, ho permet la llei. La reduflació fa que les empreses mantinguin els seus beneficis sense fer res il·legal.

El que no entenc és que ara es parli d'una pràctica que és molt antiga. Recordo que una empresa que en omplir les ampolles no hi havia un litre, sempre en faltaba una mica, i no cal anar gaire lluny, comenceu a mesurar pesos de liquids envasats, que pocs donaran la quantitat exacta. 

Hi ha una altra presumpta estafa, que es sol donar amb colonies, perfums i cosmétics. La capsa es molt més grat que l'ampolla o el pot que hi ha dins. Aqui  de fet no hi ha estafa, però si engany en el sentit que tu penses que compres una ampolla de colonia o perfum d'una mida determinada en veure la capsa, i l'envàs de dins és molt més petit. No hi ha doncs res de nou, nomes que ara tot té nom, i en aques cas, almenys han tingut el detall de no escriure-ho en anglés. De fet la reduflacio va començar cuan es va deixar de vendre el pa a pes, amb el complement de la torna, amb l'afegit de les báscules trucades dels botiguers de vell, els de les botigues de comestibles, que es deia. Eren temps de terses, mitges terses, lliures i patricons, gomas y lavajes, Basora, Cesar Kubala, Vila i Manchón.