Roda de premsa de prensa de 'la flotilla por Gaza' que salpará el 31 des de Barcelona. L’activista brasiler Thiago Ávila i el palestí Saif Abukaixek a la presentació ahir a Barcelona, Ana Jiménez.

“Confirmem que desenes de vaixells partiran de Barcelona el 31 d’agost” amb destinació a Gaza, va dir ahir el veterà activista palestí Saif Abukaixek, membre de la coordinadora de la Global Sumud Flotilla, que és el nom actual de la iniciativa internacional que intenta trencar el bloqueig d’Israel a l’ajuda humanitària, el bloqueig naval, si més no.

Fins a 44 països, des d’ Algèria fins a les Filipines, s’han afegit a la Flotilla amb diversos graus de participació. Però a Barcelona també hi aniran representants d’altres països que no tenen delegació de la Flotilla, va dir Abukaixek. Tot això s’anirà sabent els pròxims dies, tot i que està confirmada l’assistència de l’activista sueca Greta Thunberg, que es tornarà a embarcar com al juny a la llavors anomenada Flotilla de la Llibertat.

El nombre concret de vaixells que salparan de Barcelona el 31, i de Tunis i d’altres ports el 4 setembre, són secrets gelosament guardats de moment. “Els intents de sabotatge i pressió per part d’Israel han estat brutals –va dir Abukaixek. Per aquest motiu no podem donar aquesta informació”. Va avançar, tot i això, que a la Flotilla hi haurà “un vaixell de veterans dels Estats Units i un vaixell dedicat a les dones. I en tots hi haurà periodistes, metges i figures públiques”, però “no pujarà al vaixell ningú que no tingui una formació intensiva”. Des del divendres 29 a la tarda “el Moll de la Fusta serà el nostre centre actiu”, amb música, debats, etcètera. Abukaixek va confirmar la col·laboració del port de Barcelona.

Al juny es va generar a Tunis una sinergia entre el moviment de la marxa a Gaza, el Comboi Sumud –que va intentar arribar per terra a Gaza, però no va aconseguir sortir d’ Egipte– i la Flotilla de la Llibertat, que tampoc no va aconseguir el seu objectiu. El 9 de juny el veler Madleen , amb 12 tripulants, entre ells Greta Thunberg i el brasiler Thiago Ávila, va ser abordat per l’exèrcit israelià en aigües internacionals, en violació del dret marítim. Tots els activistes van ser detinguts, portats a Israel i després deportats. El mateix va passar el 26 de juliol amb el vaixell Handala .

A Espanya, més de vint-i-vuit mil persones s’han inscrit per participar d’una manera o d’una altra. El 9 d’agost es va fer una crida mundial en suport de Palestina. Des d’aleshores a tot l’Estat s’han anat succeint mobilitzacions i accions de protesta, compartides àmpliament en xarxes socials. “La mobilització a terra té igual d’importància”, va subratllar Saif Abukaixek, conscient que, amb tot, aquesta iniciativa global “no és una salvació dels palestins, és una salvació dels nostres valors ètics”. Félix Flores, a la vanguardia.

Las campanya i les activitats que se están generant són accesibles a Telegram: Global Movement to Gaza_Estado español, y la flotilla, en https://GlobalSumudFlotilla.org
A banda, se segueix recabant suport financer per a la flotilla en la web https://chuffed.org/project/139495-global-sumud-flotilla-estado-espanol