05 de setembre, 2025

EL TOTALITARISME SEGONS HANNAH ARENDT

Abans que els líders de masses prenguin el poder d'ajustar la realitat a les seves mentides, la seva propaganda està marcada pel seu extrem menyspreu pels fets, com a tals, perquè segons la seva opinió, els fets depenen enterament del poder de l'home que els pot fabricar - Hannah Arendt.

En un món cada cop més polaritzat, on les xarxes socials amplifiquen discursos negacionistes i simplistes, el pensament de Hannah Arendt torna amb força. La seva obra Els orígens del totalitarisme (1951) no és només una anàlisi històrica del segle XX, sinó una crida a la vigilància democràtica.

Filòsofa i pensadora política d’origen jueu alemany, Arendt va fugir del nazisme i es va establir als Estats Units. La seva experiència vital —marcada per l’exili, la persecució i la reflexió sobre el mal— va donar forma a una de les obres més influents del pensament polític contemporani.

El totalitarisme, segons Arendt, no és simplement una dictadura. És un sistema que busca el control total de la vida humana, anul·lant la pluralitat, la llibertat i fins i tot la capacitat de pensar. Els seus trets principals són:

  • La ideologia única: una visió del món que ho explica tot i no admet cap contradicció.
  • El terror com a eina de govern: no només contra els enemics, sinó contra els propis ciutadans.
  • La destrucció de l’espai públic: on el debat i la diferència són substituïts per la uniformitat.
  • La conversió de les masses en instruments: persones aïllades, desconnectades, fàcilment manipulables.

Arendt ens alerta que el totalitarisme no apareix de cop. Es gesta en la soledat social, en la pèrdua de sentit, en la desinformació i en la banalització del mal. Quan les xarxes negacionistes imposen el seu pensament, quan es nega la veritat científica o històrica, quan es deslegitima el diàleg, s’obre la porta a formes noves de dominació.

No cal que siguin règims oficials: el pensament únic, la cancel·lació del dissident, o la manipulació emocional poden ser formes subtils de totalitarisme cultural. Arendt no proposa receptes fàcils. Però sí que defensa la responsabilitat individual, el pensament crític, i la defensa de la pluralitat com a antídots. Pensar, parlar, escoltar i actuar són formes de resistència.

Arendt va observar que el mal no sempre prové d’una maldat radical, sinó de la incapacitat de pensar críticament. Aquesta idea, sorgida del seu estudi sobre Adolf Eichmann, és inquietantment actual: en societats burocratitzades o digitalitzades, moltes injustícies es perpetuen per obedients funcionaris, algoritmes acrítics o ciutadans indiferents.

Per Arendt, la política autèntica neix en l’espai públic, on les persones parlen, actuen i es mostren mútuament. En una era de polarització i desinformació, on les xarxes socials sovint substitueixen el diàleg pel soroll, preservar aquest espai plural és més urgent que mai. Arendt va advertir que els règims totalitaris manipulen la realitat fins a fer-la irreconeixible. Avui, amb la proliferació de fake news, deepfakes i discursos negacionistes, la seva crítica a la posteritat és clau per defensar una democràcia informada.

Enfront del conformisme, Arendt defensa la capacitat de judici personal. No és suficient obeir; cal pensar, decidir i actuar. Aquesta idea és vital en un món on sovint es delega la responsabilitat a sistemes, institucions o algoritmes.

Arendt celebra la diversitat humana com a font de creativitat i convivència. En temps de discursos excloents, nacionalismes identitaris o cancel·lacions ideològiques, la seva defensa de la pluralitat és un far contra el pensament únic.

21 comentaris:

  1. Està señora dio un visión completa de lo que el ser humano es capaz de hacer y de cómo eludir su responsabilidad bajo el parámetro de la obediencia debida.
    Salut

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo crec que no l'hem escoltat prou, o difós abastament el seu missatge.
      Salut.

      Elimina
    2. Cuando esta semana he visto el desfile del chino junto al otro autócrata, el ruso, me acojoné. Para ellos la paz es a base del miedo, jamás a base del diálogo. En esa mentalidad adoctrinan, el desfile es la muestra, a la gente. O sea, la obediencia debida, eso pasará cuando a los judíos les hagan juicio por lo de Gaza, será el arma, ya lo dijo la H.A. en el libro que tienes entre manos, el del caso Eichmann.

      Elimina
    3. Del llibre d'Arendt, aprenem com funcionen els ressorts del totalitarisme, li ho deia a la Nuri, la desfilada a la Xina feia basarda.
      Salut.

      Elimina
  2. Siempre que leo que un intelectual judío, huyó del nazismo, me asalta la pregunta de si será capaz de eludir el judeonazismo de este tiempo.

    ResponElimina
  3. Arendt segur que sí. El terme judeonazisme és ofensiu per a molts, perquè equipara les víctimes de l'Holocaust amb els botxins. No seria el cas d'Arendt ni d'altres intel·lectuals jueus que fugiren dels nazis.

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi el que m'ofèn, no són els termes; són els fets. Que s'ofenguin tot el que vulguin. Que paressin d'assassinar criatures, entre altres coses, segurament sumaria a l'hora d'esborrar el terme.

      Elimina
    2. En algunos contextos extremos o polémicos, ciertos grupos o individuos han utilizado este término de forma peyorativa o propagandística para atacar al Estado de Israel o al sionismo, acusándolo de comportamientos autoritarios o violentos, especialmente en relación con el conflicto palestino-israelí. Es una forma de retórica incendiaria que busca comparar las acciones del gobierno israelí con las del régimen nazi, lo cual es históricamente inexacto y moralmente controvertido.
      Piensa que, técnicamente, hablar de genocidio en Gaza no es correcto, es atroz, es horrible, es inhumano, pero no es genocidio.
      Te lo digo, porque si todo es nazi, nada es nazi, si todo es genocidio, nada es genocidio. Es lo que conlleva banalizar las palabras.
      Y luego, quien comete esta barbarie, este horror no es el pueblo judío, sino el estado de Israel.
      Salut.

      Elimina
  4. Hay que tener cuidado con los totalitarismos, incluidos los de pensamiento. Esto es así, porque lo digo yo. Hay que ser más abiertos y comprensivos

    ResponElimina
  5. Y sobre todo escuchar, sustituir el odio por amor, respetar al otro, dialogar en vez de discutir. En definitiva, ser más humanos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Pues sí, eso además te hace feliz, que te quieran

      Elimina
    2. Suena a cursi, pero necesitamos amor, mucho amor. Allons enfants de la patrie..https://youtu.be/_paPrw0gAUo?si=By8H0J5ddVJL2fI5

      Elimina
    3. Qué fácil es parlar...!

      Elimina
    4. Parlar de què?, parlar és raonar, parlar és fer, parlar és actuar. El problema rau en malparlar, no en parlar. i parlar en propietat requerix un llarg aprenentatge i molta humilitat.

      Elimina
    5. Molt bé, doncs digue'ls parlant als centenars i centenars de pares que han hagut de recollir el cadaver dels seus fills destrossats i desmembrats. Digue'ls que "el que cal és amor". Digueu-los que és incorrecte parlar de judeonazisme i que cal ser pulcre amb les paraules. Digueu-los que no cal confondre "els jueus" amb l'"estat d'Israel". Digueu-li! Segurament si ho dius amorosament ho entendran millor.
      Fes-los una poesia, o una bonica cançó amorosa que els expliqui que no es tracta d'un genocidi, que és una altra cosa que “tècnicament” s'anomena diferent encara que el resultat sigui el mateix. Digueu-los que no són nazis perquè aquests, els nazis, apel·laven com a aris a la neteja racial, però que els seus botxins "només" es creuen el poble escollit del déu que va parlar amb Moisès.

      Elimina
    6. Barreges naps amb cols, una cosa és el que passa a Gaza i l'altra el concepte general de comportament humà que seria desitjable. Perquè si hi hagués més amor i menys odi, no hi hauria conflictes com el de Palestina. Després s'ha de separar el que és sionisme de judaisme, és molt més complex tot plegat. El poema ja els hi vaig dedicar fa molt de temps, quan encara ni es parlava del conflicte.

      PALESTINA

      Pols, plors, por
      angoixa, remor
      remor d'angoixa
      Pols, plors, por
      crits, detonacions
      aldarulls, venjances
      venjances i aldarulls.
      Sang i ferits
      morts i sang,
      infants i adults
      innocents i culpables.
      Culpables de res
      innocents de tot.
      Ignomínia i sang
      ferits i sang.
      I morts,
      morts,
      morts.
      I els déus, on són?

      Elimina
  6. No barrejo. Només responc a un comentari i ja callo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No cal que callis, jo també responc als comentaris, i accepto la discrepància, el que crec és que tinc dret a rebatre-la.

      Elimina
    2. Hi tant. Sense cap dubte.

      Elimina
  7. Estoy sentado en la terraza y oigo cantar una señora de otro bloque,debe ser mayor, porque nadie se queja, lo hace con voz potente.Repite :
    ALÉJATE DEL MUNDO, BUSCA EL CIELO
    No sé si la estrofa,es en sentido figurativo o es parte de algún canto religioso.

    ResponElimina
  8. Puede ser de la canción de 'un mundo raro' o un tema de evangelistas.

    ResponElimina