UNA TRAGICOMÈDIA OBSCENA

Enmig d’una temperatura climàtica i política abrasadora, la paraula de moda és amnistia, un mot de forta ressonància entre els antifranquistes en els anys previs a la transició. L’amnistia era una de les tres nostres reclamacions essencials, juntament amb la llibertat i l’autonomia. 

Passats els anys, quan la democràcia espanyola, imperfecta com totes, va semblar consolidada, molts de nosaltres vam prendre consciència que els franquistes, havent imperat cruelment durant 40 anys, havien estat premiats gràcies a aquella nostra reclamació. En efecte, van ser amnistiats una enorme quantitat de crims d’Estat i de crims contra la humanitat (des dels capitostos que aplaudien les sentències polítiques de mort, fins l’obscur policia que, amb suplement de sadisme, torturava els detinguts als soterranis de Via Laietana). Més encara: aquells crims d’Estat contra la humanitat van desaparèixer de la memòria col·lectiva, com si no s’haguessin produït mai.

A principis dels setanta, els demòcrates demanàvem que els presos i condemnats antifranquistes poguessin reprendre la vida civil amb plenitud, lliures de qualsevol taca judicial: aquesta era l’amnistia que volíem. Paradoxalment, els beneficiats principals de la nostra demanda van ser els torturadors, els jerarques de la dictadura, els assassins d’Estat, els funcionaris més sàdics, els corruptes enriquits i tots els seus col·laboradors necessaris: jutges, policies, militars, delators, aprofitats. Tanmateix, la recança sobre si vam ser massa generosos, massa pragmàtics o massa ingenus s’esborra de cop si pensem en el mal major que vam contribuir a evitar: el retorn de la violència fratricida.

Amnistiats, els crims d’Estat van desaparèixer de la memòria col·lectiva.

Sentir ara parlar de l’amnistia en termes frívols als uns i apocalíptics als altres, em deixa estupefacte. No soc partidari de donar l’amnistia a canvi d’uns vots parlamentaris. Tampoc em sembla assenyat blanquejar un comportament il·legal a canvi d’un suport parlamentari. No podem passar full sense consens entre els grans partits, inclòs el PP, inclosos els principals partits catalans. Però encara és menys assenyat i més grotesc que el PP es presenti com a encarnació del patriotisme quan és el principal responsable de la desafecció catalana. Ha estat el partit dels separadors.

El soroll mediàtic, les admonicions patriòtiques i l’esquinçament de vestidures davant la hipòtesi de l’amnistia són l’enèsim intent d’avortar una solució per a un nus problemàtic català, que fa massa anys que dura. El nus de l’Estatut, que no va ser una història de bons i dolents, té deutes i culpes compartides. Per això mateix només es desfarà si els grans partits espanyols, juntament amb els principals catalans, es posen d’acord a desfer-lo. Una sola trinxera o front no pot resoldre un problema que necessita el consens de totes les parts. Aquesta és la teoria. Ara bé, la pràctica sempre falla pel mateix punt. Els que van deixar que el problema de l’Estatut es podrís fins a provocar una reacció il·legal, ara s’escandalitzen davant la hipòtesi (només hipòtesi) d’una amnistia, com ahir s’escandalitzaven per l’indult, abans d’ahir pel procés i, etcètera, fins a la campanya contra l’Estatut. Es tracta sobretot d’impedir la sortida, de bloquejar qualsevol solució. Alternatives? Cap, llevat d’apel·lar a la duresa de la llei tot oblidant la pròpia responsabilitat i el rerefons polític de tot plegat. Sabem que la política és teatre, però aquesta obra és massa obscena. Pura tragicomèdia.- Antoni Puigverd

POLÍTICA "WOKE"

El terme woke (una forma del verb anglès wake, despertar) va néixer als Estats Units, al si de la cultura afroamericana, associat a l'opressió i la discriminació racial. Era una manera de descriure algú que es mostrava despert, conscient de la realitat que s'estava vivint i que intentava lluitar activament per combatre-la. Avui dia, aquest concepte, que va ser incorporat al diccionari d'Oxford el 2017, s'ha convertit en una expressió de moda que se sent als discursos polítics ia les converses quotidianes. En essència, woke fa referència a ser plenament conscient dels problemes socials i polítics de la societat en què vivim. Es tracta d'una actitud crítica i, sobretot, compromesa, que busca desafiar les desigualtats i les injustícies que enfronten les minories i els grups marginats.

Tot i això, aquesta estratègia no està exempta de crítiques i desafiaments. Alguns argumenten que la política woke és, en si mateixa, una forma d'elitisme que es basa en una visió paternalista de les minories i no té en compte les complexitats i les contradiccions que hi ha dins d'aquests grups. La dreta nord-americana més trumpista, per exemple, intenta fer un gir negatiu al terme, utilitzant-lo per referir-se de manera despectiva a aquells que es preocupen per la justícia social i les causes progressistes, amb l'objectiu de desacreditar els activistes que lluiten per aquests valors. En altres contextos, per exemple, es parla de l'Agenda 2030 per referir-se a aquest públic. Es tracta de menysprear i ridiculitzar allò que es vol combatre. Val més la mofa cínica que l'argument.

La defensa o l'atac woke tracta de mobilitzar activistes (cadascun als seus). I la veritat és que, sovint, aquests atacs tenen èxit. Les persones woke són acusades de ser les causants de la cultura de la cancel·lació, especialment en línia, o de ser massa sensibles en forma de puritanisme progressista. En qualsevol cas, en temps convulsos en què polaritzar significa fidelitzar votants, la defensa o l'atac woke tracta de mobilitzar activistes (cadascun dels seus).

La política i la comunicació política usades com a guerra cultural. Una més. Es tracta d'etiquetar i categoritzar per convertir la discrepància en bel·ligerància pura i dura. És més ràpid i rendible –electoralment– l'estigmatització que no pas la deliberació.  A.Gutierrez, lavanguardia.com

EL PARADÍS -LITERARI- EXISTEIX

El Paradís existeix, això ho saben bé els qui coneixen certs racons ocults de la Costa Brava. Un és la finca Sanià que l'empresari i líder de la CEOE i del COE Carlos Ferrer Salat va comprar el 1973. Una casa blanca bella i austera domina entre pins un espectacular penya-segat i una cala, propers a la platja del Castell. 
En aquesta edificació i en una cabana propera, totes dues totalment rehabilitades i reformades, podran residir, inspirar-se i escriure al seu aire i amb tranquil·litat durant un mes, en torns de quatre, autors i autores de tot el món, totalment convidats per la Fundació Finestres.
La finca Sanià, al terme de Palamós

Aquesta experiència de Residència Literària amb espai propi té precedents a països com els EUA -entre d'altres, la cèlebre Ledig House- Itàlia i Alemanya, amb llarga tradició de mecenatge cultural, però amb prou feines compta amb iniciatives similars a Espanya: apuntem la Fundació Antonio Gala de Còrdova o, a menor escala, la Faber de l'Institut Ramon Llull, a un hotel d'Olot. 

El propulsor de la inaugurada a la Costa Brava és l'empresari Sergi Ferrer-Salat, que abans-d'ahir explicava sobre el terreny el seu propòsit. Actual propietari del grup farmacèutic Ferrer Internacional, que ocupa prop de 2000 persones i compta entre els seus productes amb el Gelocatil, practica una filantropia “sistèmica i transformadora”, en paraules, que dedica el 50% dels beneficis de l'empresa a projectes de mecenatge: la Fundació Musical Ferrer-Salat; una àrea de nutrició i sostenibilitat que serveix 4200 àpats diaris a persones necessitades a través de 53 centres catalans, a partir dels seus propis cultius ecològics; i la Fundació Finestres, per a temes literaris. 

Ferrer-Salat és bon lector, creu en el poder transformador “infinit” de la lectura -ja ho va explicar al Fòrum Edita 2021- i abans-d'ahir, en la seva presentació, va referir l'impacte que van tenir en la seva formació obres de pensament crític com a Primavera silenciosa , de Rachel Carson, els assajos de Noam Chomsky, i el seu actual interès per autors com Thomas Piketty.

"Per mi el llibre ha estat sempre una font d'inspiració infinita per prendre consciència", va assenyalar. "Consciència de la sort que alguns hem tingut de néixer on vam néixer, en un entorn familiar i social privilegiat, i de la nostra dependència d'una naturalesa que som incapaços de respectar". Considera que “per corregir els desequilibris causats per un neoliberalisme depredador, la solució és una distribució més equitativa de la riquesa”.


Ferrer-Salat va prendre el nom de la seva fundació literària (en català, "finestres") d'una cita de Julien Green: "Un llibre és una finestra per la qual un s'evadeix". Però encara que no s'hagi tingut en compte, Josep o Josep Finestres també va ser un catedràtic de la Universitat de Cervera; un humanista català del segle XVIII amb interessos molt universals la referència dels quals tampoc no resulta sobrant.

La Fundació Finestres disposa de dues llibreries ja de referència al carrer Diputació i el proper any n'obrirà una de nova a Palamós, on hi havia l'antiga llibreria Gavina. Coherent amb els seus propis postulats, Ferrer-Salat va decidir obrir també la finca familiar, on va passar no pocs estius de la seva infància i avui és de la seva propietat, “però estava molt poc utilitzada”, als creadors.


De dirigir-ne el funcionament s'encarrega el colombià Nicolás Botero, amb experiència italiana al costat de la comtessa Beatrice von Rezzori, a la Santa Maddalena Foundation. Els autors seleccionats -a través de convocatòria oberta, de les beques i premis Finestres o per invitació directa, a més de poder cultivar "la imaginació, el pensament i l'intercanvi cultural", gaudiran dels menús, preparats de forma saludable i equilibrada per la xef Ariadna Julián. Un equip de cinc persones s?encarrega del dia a dia en aquesta construcció blanca, que els seus responsables equiparen "a una pàgina en blanc".


En el període de prova hi han passat Irene Solà, Marcos Giralt Torrent, Gabriel Ventura, Leila Guerriero o Elif Batuman, i properament ho faran Mariana Enriquez, Kae Tempest i Irene Pujades, entre d'altres. Aquesta casa construïda als anys 30 va ser un dels tres enclavaments de la Costa Brava que van acollir Truman Capote quan escrivia A sang freda (estada recreada per Màrius Carol a la seva novel·la L'home dels pijames de seda), i se suma a la mitologia d'una zona que inclou també el celebèrrim Mas Juny de Josep Maria Sert.


Sí, el Paradís -literari- existeix, i ara és a l'abast de quaranta-quatre afortunats creadors per any, als quals ja envegem per endavant. - Sergio Vila-Sanjuan. a la vanguardia.com




LA SÍNDROME DE KESSLER

Deixalles espacials al voltant de la Terra. Cada punt representa un cos en òrbita. Els punts més pròxims a la Terra són objectes en òrbita LEO (low Earth orbit, per les sigles en anglès); l’anell exterior són objectes en òrbita geoestacionària. / NASA
Fins a 1961 hi havia en òrbita al voltant de la Terra exactament cinquanta objectes manufacturats per l’home. Es tractava de satèl·lits artificials, però també de coets usats que, després de llançar el seu satèl·lit, quedaven atrapats en òrbita. Aquell any l’estadística es va veure summament alterada: una hora després de situar el satèl·lit Transit 4A, el coet nord-americà Ablestar explotava i es desintegrava en 300 trossos.

No va ser l’última explosió espacial ni tampoc la més grossa: un coet Pegasus, després de fallar per una parada inesperada del motor, va esclatar en 1996 i va generar el núvol de runes més gran mai creat per l’explosió d’un coet: 300.000 peces majors de mig centímetre, que majoritàriament continuen en òrbita. Després de l’accident, els protocols de les agències espacials van dictar que, una vegada realitzat el seu treball, els coets havien de redirigir-se cap a la Terra per a ser destruïts per la reentrada atmosfèrica i evitar noves explosions en òrbita.

A pesar d’això, el nombre d’objectes entorn de la Terra continua augmentant. Actualment llancem uns 75 satèl·lits cada any: dos terços a òrbites de poca altitud o LEO (per les sigles en anglès de low Earth orbit), entre els 200 i 2.000 km d’altura, i un 30 %, principalment satèl·lits meteorològics o de telecomunicacions, a l’òrbita geoestacionària. Després d’acabar la seua vida útil, la majoria continua inert al voltant de la Terra; només el 6 % dels satèl·lits artificials són operacionals. Per exemple, el nord-americà Vanguard 1 llançat en 1958, el quart satèl·lit artificial de la història, encara continua ací dalt. Amb tants objectes orbitant, el terreny està adobat per a les col·lisions.

Fins ara només en una ocasió han xocat dos satèl·lits accidentalment: en 2009, el satèl·lit nord-americà Iridium 33, operatiu, xocava amb el satèl·lit rus retirat Cosmos 2251. El resultat va ser un núvol de 2.300 fragments que va amenaçar la seguretat de l’Estació Espacial Internacional. Però també hi ha hagut col·lisions voluntàries: en 2007, Xina feia xocar un projectil cinètic contra el seu satèl·lit FengYun-1C com a prova d’un sistema antimíssils. El resultat va ser la creació de més d’un milió de trossos majors d’1 cm. En ambdós casos, la majoria dels fragments continuen en òrbita.

«Cada nau espacial que torna a la Terra té cràters de pocs mil·límetres per impactes amb fem orbital de dimensió reduïda»

A causa d’aquesta abundància de deixalles, les col·lisions amb fragments són freqüents: en 1991 un satèl·lit rus retirat, el Cosmos 1934, xocava amb una peça de grans dimensions d’un altre satèl·lit de la mateixa gamma, el Cosmos 926, i es va partir en dos; cinc anys després, el satèl·lit francès CERISE col·lidia amb el fragment d’un coet Ariane 1, etc. A hores d’ara, s’han comptabilitzat unes 300 col·lisions serioses amb deixalles espacials i entre aquestes s’estima que hi ha uns 30.000 objectes majors de 10 cm (mig milió per damunt d’1 cm). I no tenim en compte els que estan per sota del centímetre: cada nau espacial que torna té cràters de pocs mil·límetres a causa d’impactes amb deixalles orbitals de dimensió reduïda. 
La síndrome de Kessler va ser teoritzada en 1991 per l’astrofísic Donald J. Kessler, i fa referència a un fenomen d’allau segons el qual, a partir d’una densitat crítica d’objectes, un xoc amb deixalles espacials produeix més deixalles, que produeixen més col·lisions. Un esdeveniment en cascada que resulta en la destrucció a gran escala de satèl·lits i naus al llarg d’una regió orbital, i la deixa inservible per a posteriors llançaments. Molts investigadors pensen que aquesta densitat crítica ja s’ha assolit en la regió de l’òrbita LEO compresa entre els 800 i 1.400 km d’altura.
Acabarà el nostre èxit astronàutic tancant-nos les portes de l’espai? Això sembla, però de moment la missió RemoveDEBRIS, un petit femater espacial llançat a l’abril d’enguany, intentarà demostrar-nos si serà possible revertir la tendència. © Mètode 2018 - 99. Interconnectats 

LA SUBJACENT TEORIA DE LA INFLACIÓ

"L’univers m’embarrasse, et je ne puis songer que cette horloge existe et n’ait pas d’horloger", sospirava Voltaire. Foto: Observació d'estrelles al llac Tekapo (Nova Zelanda). Dedicat a Ricard Pardo, malalt de l'univers.

La dimensió temporal sempre ha fascinat físics de totes les èpoques. Encara que molts, entre ells Einstein i Newton, han tingut un petit problema amb les seves equacions: es compleixen tant si el temps avança endavant, com si va enrere. I això últim, com bé saben els fabricants de cosmètics, no sembla possible a la vida real. Les persones envelleixen, no es fan joves; l'univers s'expandeix, no es contrau; les estrelles emeten llum, no l'absorbeixen. Des de principis del segle XIX, els físics han explicat aquest progrés a conseqüència de la tendència de la matèria a l'equilibri. Un estat que, paradoxalment, és caòtic. Així ho estipula la segona llei de la termodinàmica: en un sistema tancat (com l'univers) l'entropia (desordre) només pot augmentar.

Perquè el principi es compleixi, al començament dels temps va haver de regnar un estat allunyat completament de l'equilibri. Un univers ordenat i uniforme que, presumiblement, va començar al camí cap al caos fa gairebé 14.000 milions d'anys, amb el 'Big Bang'.

La teoria de la inflació –el model estàndard que explica la gran explosió– assegura que enormes forces d'antigravetat van provocar l'expansió accelerada de les partícules primitives. A més d'altres incerteses que encara fan dubtar de la veracitat, aquesta hipòtesi no pot determinar el perquè d'aquest origen summament ordenat.

Un estudi recent d'investigadors anglesos i canadencs proposa una alternativa. Els físics defensen que no cal un univers inicial de baixa entropia ni una llei de la termodinàmica per explicar l'inici del temps, sinó que el seu avenç és determinat per la gravetat. Han simulat informàticament el comportament de mil partícules de l'univers influenciades per la gravetat newtoniana i n'han analitzat l'evolució mesurant el grau de complexitat -com més juntes estiguin, menor complexitat-. Els resultats han revelat que qualsevol conjunt de partícules tendeix a un estat de màxima compressió, que pot assemblar-se a l'anterior al Big Bang.

Des d'aquest punt, les unitats haurien començat a expandir-se en les dues direccions temporals, creant dues línies de temps simètriques i oposades, cadascuna avançant en una direcció contrària a l'altra. La gravetat obligaria aquestes partícules a formar estructures complexes (astres i planetes) als dos extrems i, a partir d'aquí, la termodinàmica entraria en acció. En resum, el model només fixa un passat, del qual han sorgit dos futurs. Un observador només pot viure a un extrem i, per tant, al passat d'un altre món.

La hipòtesi que encara és una mica verda: no té en compte la mecànica quàntica, però els experts afirmen que si la gravetat va marcar el començament de la dimensió temporal, es podrien fer prediccions i trobar una teoria més plausible que la de la inflació per explicar l'univers tal com el coneixem. 

En un camp d'estudi on gairebé tot és incert, el temps continua sent el fetitxe dels físics. En realitat i davant tant desconeixement com tenim de l'Univers, no sabem realment si es contrau o s'expandeix, i a partir d'aquí tot és possible. Fins i tot que en algun lloc d'aquest Univers hi hagi vida intel·ligent.

ELS 4 ESTATS DE CONSCIÈNCIA

Estem fets de tal manera que podem viure en quatre estats de consciència, però, com ara som, en fem servir només dos: un quan estem adormits, i l'altre quan estem el que anomenem "desperts": és a dir, en l'estat actual, quan podem xerrar, escoltar, llegir, escriure, etc. Però aquests són només dos dels quatre estats possibles. El tercer estat de consciència és molt estrany. Si la gent ens explica què és el tercer estat de consciència, comencem a pensar que el tenim. El tercer estat pot anomenar-se consciència de si, i la majoria de la gent, si se li pregunta, diu: "Som certament conscients!" Caldrà temps suficient o esforços d'observació de si, repetits i freqüents, abans que realment reconeguem el fet que no som conscients; que som conscients només potencialment. Si ens pregunten, diem: "Si, ho soc", i per aquest moment ho som, però en el moment següent parem de recordar i no som conscients. De manera que, en el procés d'observació del si, comprenem que no estem en el tercer estat de consciència, que vivim només en dos.
Vivim en estat de son o en estat de vigília, la qual cosa, en el sistema, s'en consciència relativa. El quart estat, que es diu consciència objectiva, és inaccessible per a nosaltres perquè només pot aconseguir-se a través de la consciència de si, és a dir, primer convertint-se en conscient d'un mateix, de manera que molt de temps després podem disposar-nos a aconseguir l'estat objectiu de la consciència. De manera que, al mateix temps que en l'observació del si, intentem ser conscients de nosaltres retenint la sensació de "Jo soc aquí", res més.
I aquest és el fet que se li va escapar, sense excepció, a tota la psicologia occidental. Encara que moltes persones es van aproximar moltíssim a ell, no van reconèixer la importància d'aquest fet i no van comprendre que l'estat de l'home, com aquest és, pot ser canviat: que l'home pot recordar-se, si ho intenta durant molt de temps. Aquesta no és una qüestió d'un dia o un mes. És un estudi molt prolongat, i un estudi de com suprimir obstacles, perquè no ens recordem, no som conscients de nosaltres, a causa de moltes funcions equivocades de la nostra màquina, i totes aquestes funcions han de corregir-se i ajustar-se.
Quan la majoria d'aquestes funcions és ajustada, aquests períodes de record de si es tornaran cada vegada més llargs, i si arriben a ser prou llargues, adquirirem les dues noves funcions. Amb la consciència de si, que és el tercer estat de consciència, adquirim una funció que es diu emocional superior, encara que igualment és intel·lectual, perquè en aquest nivell no hi ha diferència entre intel·lectual i emocional tal com existeix en el nivell corrent. I quan arribem a l'estat de consciència objectiva, adquirim una altra funció que es diu mental superior. Els fenòmens del que dic psicologia supernormal pertanyen a aquestes dues funcions; i vet aquí per què, quan vaig dur a terme aquells experiments fa vint anys, vaig arribar a la conclusió que el treball experimental és impossible, perquè no és una qüestió d'experimentació sinó de canvi del propi estat de consciència. - PD. OUSPENSKY

A PROPÒSIT DE LA VERITAT

Tenim als nostres estimats polítics barallant-se entre si. Per variar, uns titllen de mentiders els altres i els altres als uns, és a dir, que tots menteixen seria el més raonable a considerar. De fet, tots mentim, i ho fem diàriament i moltes vegades. I encara sort que així obrem. Preneu la ferma resolució, un matí de dir la veritat a tots els que us creueu, sense excepció, durant les vint-i-quatre hores del dia, amics, coneguts, saludats, companys de partit, de feina, pares, familiars, col·legues, caps, veïns i altres. Manteniu-vos en aquesta decisió sense concessions, siguin quines siguin les circumstàncies. Us garanteixo que us enfadareu amb la meitat dels vostres coneguts, si no amb tots. S'haurà tingut la impressió, fent-se amb vosaltres, de creuar-se amb un taujà, un tipus groller, sense tacte, sense elegància, un individu de mal caràcter, amb llengua viperina, sense maneres, que ignora la cortesia elemental i els modals bàsics d'educació. Això sí, estareu satisfets de la veritat, res més. És a dir? Haureu dit als imbècils que ho són, als inoportuns que us molesten, als interessats, els agafats, els garrepes que us treuen de polleguera, als que han engreixat o envellit que els quilos de més o les arrugues no els sentin bé, haureu afirmat sense mirament que esteu farts de menjar amb persones que no us interessen, amb els quals els àpats se us fan llargs, us desplaçareu per dir a algú que no suporteu la seva bellesa, la seva intel·ligència, el seu èxit, els seus diners, confessareu que els triomfs dels altres sovint us encongeixen el cor, mentre que els seus fracassos us alegren la majoria de vegades, etc. A més, i en qualsevol cas, sempre estaríem parlant de la nostra veritat, una veritat que mai no és objectiva. Com deia Serrat: mai és trista la veritat, el que no té és remei, i en aquest cas podríem afegir: ni mesura, Només els nens i els bojos -diuen- que diuen la veritat, i en els nens no ho tinc gaire clar. Mentim doncs fins a morir, és més segur i raonable per no convertir la convivència en un infern.
més...
CRÒNIQUES DE GAZA - THE ELECTRONIC INTIFADA


DESTACADES


B L O C S

DIGITALS

COMENTARIS

-