Antes de que los líderes de masas tomen el poder de ajustar la realidad a sus mentiras, su propaganda está marcada por su extremo desprecio por los hechos, como tales, porque en su opinión, los hechos dependen enteramente del poder del hombre que puede fabricarlos - Hannah Arendt.
Segons Karl Jaspers, tots els ciutadans són coresponsables de les accions i dels crims que es cometen políticament. Hi hauria d'haver una solidaritat universal, una condició que no trobem als populismes sectaris dels nostres dies
És difícil entendre aquesta constant de la història segons la qual quan l'ésser humà disposa de més mitjans per a la llibertat i la felicitat escull estimbar-se pel pendent totalitari i tornar a la barbàrie. A la nostra època aquesta amenaçadora tendència es manifesta a prop dels populismes i nacionalismes, ja que les seves essències impliquen un retorn a la credulitat i al sectarisme més simple. Ho veiem a certes universitats, a l'ensenyament en general, a nombrosos mitjans de comunicació afins al poder ia molts altres sectors.
Hannah Arendt, analitzava respecte a l'antisemitisme i el nacionalisme. Segons Arendt s'explica com el resultat d'una decadència de la societat que condueix al totalitarisme. Hi ha un pas previ, el populisme. Arendt va escriure fent referència a les mentides dels populismes que la tasca de l’historiador ja no consisteix a descobrir una falsificació ni a inventar explicacions que eludeixen el principal fet polític i històric de la qüestió: que la falsificació està sent creguda. Aquest fet per a Arendt és més important que no pas el fet que sigui una falsificació. La pensadora jueva, que no va voler mai que la consideressin una filòsofa, va dedicar bona part de la seva obra a entendre l’origen dels totalitarismes, el nazisme i la relació entre veritat i política. Per a ella, hi havia dos tipus de veritats, la de la raó i la dels fets. Aquesta frase crec que ho defineix: El subjecte ideal del govern totalitari no és el nazi convençut o el comunista convençut, sinó les persones per a qui la distinció entre realitat i ficció i la distinció entre veritable i fals ja no existeix.
Interesantísimo, si, hay dos tipos de verdades, no me cabe duda.
ResponEliminaBuen año
Bon any nou, Miquel.
EliminaAprovecho esta entrada sobre la gran Arendt para desearte a ti y a los tuyos un día a día -a la suma de equis días le llamamos año, ya sabes- una buena dosis de gratitud y bondad. Por el 2022 que ojalá fuera limpio de polvo y paja (ya sabes que lo dudo, pero por pedir el deseo a la abstracción que llevamos dentro que no quede)
ResponEliminaGracias, buena salida y entrada de año para ti y los tuyos, peor que este no creo que sea. Veremos...
EliminaDisfrutamos de democracia,con todos sus defectos,pero viendo lo que ocurre en otros paises,ya está bien.Te deseo para ti y los tuyos,lo mejor para el 2022,que nos siga entreteniendo como hasta ahora con tus escritos ,uno a la mañana,el de medio día y el de la noche.¿Quién da más?.Y gratis.
ResponEliminaEsta noche poquita cosa,pero con cava extremeño,regalo del cuñao.Mañana cazuela de pescado,estilo Vilanova.
Pues nosotros hemos tenido que suspender la cena familiar de fin de año, esta semana se han contagiado tres: Una hija, un yerno y una nieta, O sea los dos solitos en casa, cuatro gambas unos canapés de foie, nada de cava, lo henos desterrado des de que no saben hacerlo como el champán de antes, el brut no lo soporto, prefiero el porrón con un tinto suave. Mañana, espaguetis a la carbonara. Buena salida y entrada de año para ti tu familia y la bicicleta.
EliminaSalut.