Antes de que los líderes de masas tomen el poder de ajustar la realidad a sus mentiras, su propaganda está marcada por su extremo desprecio por los hechos, como tales, porque en su opinión, los hechos dependen enteramente del poder del hombre que puede fabricarlos -  Hannah Arendt.

Segons Karl Jaspers, tots els ciutadans són coresponsables de les accions i dels crims que es cometen políticament. Hi hauria d'haver una solidaritat universal, una condició que no trobem als populismes sectaris dels nostres dies És difícil entendre aquesta constant de la història segons la qual quan l'ésser humà disposa de més mitjans per a la llibertat i la felicitat escull estimbar-se pel pendent totalitari i tornar a la barbàrie. A la nostra època aquesta amenaçadora tendència es manifesta a prop dels populismes i nacionalismes, ja que les seves essències impliquen un retorn a la credulitat i al sectarisme més simple. Ho veiem a certes universitats, a l'ensenyament en general, a nombrosos mitjans de comunicació afins al poder ia molts altres sectors.

Hannah Arendt, analitzava respecte a l'antisemitisme i el nacionalisme. Segons Arendt s'explica com el resultat d'una decadència de la societat que condueix al totalitarisme.  Hi ha un pas previ, el populisme. Arendt va escriure fent referència a les mentides dels populismes que la tasca de l’historiador ja no consisteix a descobrir una falsificació ni a inventar explicacions que eludeixen el principal fet polític i històric de la qüestió: que la falsificació està sent creguda. Aquest fet per a Arendt és més important que no pas el fet que sigui una falsificació. La pensadora jueva, que no va voler mai que la consideressin una filòsofa, va dedicar bona part de la seva obra a entendre l’origen dels totalitarismes, el nazisme i la relació entre veritat i política. Per a ella, hi havia dos tipus de veritats, la de la raó i la dels fets. Aquesta frase crec que ho defineix: El subjecte ideal del govern totalitari no és el nazi convençut o el comunista convençut, sinó les persones per a qui la distinció entre realitat i ficció i la distinció entre veritable i fals ja no existeix.