Per entendre en gran mesura com es manipula actualment les masses, és imprescindible llegir Edward Louis Bernays. Aquest jueu austríac i nebot de Sigmund Freud és considerat el pare de la propaganda i les relacions públiques, almenys en la seva versió moderna. Les seves teories, encara plenament vigents, les va plasmar al llibre Propaganda, publicat el 1928 i que no té malbaratament. Ja al primer capítol afirma que la manipulació conscient i intel·ligent dels costums i les opinions organitzades de les masses és un element important en la societat democràtica. Aquells que manipulen aquest mecanisme ocult de la societat són el govern invisible, el veritable poder dirigent d'un país. En el mateix capítol aprofundeix en el postulat quan apunta que tots som governats, les nostres ments modelades, els nostres gustos formats, les nostres idees suggerides, principalment per persones de les quals mai no hem sentit a parlar. És el resultat lògic de la manera com està organitzada la nostra societat democràtica. Bernays assenyala que els nostres dirigents invisibles ens governen per les seves qualitats naturals de lideratge, la seva capacitat per proporcionar idees necessàries i per la seva posició clau en l'estructura social. Són ells, conclou, els que manegen els fils que controlen la ment de la gent, que enganxen antigues forces socials i ideen noves formes per lligar i guiar el món.
Per la seva banda, Harold Dwight Lasswell, un dels precursors de les teories de la comunicació, va aprofundir en les tècniques de manipulació de masses dutes a terme durant la Primera Guerra Mundial. Una de les idees recollides al seu llibre Propaganda a la Guerra Mundial és que l'essència de la propaganda consisteix a inocular a la població una idea determinada amb ajuda dels mitjans de comunicació per orientar la seva opinió en una direcció concreta, aconseguint així l'adhesió de els individus a un determinat ideari polític sense haver de recórrer a la violència.
Davant les reflexions de tan eminents pensadors només cal concloure que, si no ens adonem que ens estan rentant el cervell, probablement és que ja ho han fet.
Curioso, pero en la cabecera de Tot Barcelona tengo la siguiente entrada:
ResponElimina"PARA LOS PUBLICISTAS, DEL LAVADO DE ROPA AL LAVADO DE CEREBRO NO HAY MÁS QUE UN PASO"
Un abrazo
Tomo nota de del libro de Pedro Baños.
Salut
Amb quin detergent ens deuen rentar el cervell?. Amb OMO potser, al que li han tret la Hac per dissimular.
ResponElimina