El departament d'Educació de Nova York, el desplegament escolar públic més gran dels Estats Units, ha prohibit l'accés al sistema anomenat ChatGPT, un xatbot o programa computeritzat per simular converses amb usuaris humans, especialment a través d'internet. Expliquen a l'avantguarda que aquest chatbot, una controvertida eina d'IA que se serveix de l'aprenentatge automàtic per crear textos realistes, pateix el veto tant per a professors com per a alumnes. Segons els responsables educatius de la Gran Poma, causa una rellevant preocupació “per raons de seguretat i precisió”, ja que “incentiva els enganys i la desinformació”.

La prohibició s'aplica als dispositius i les xarxes d'internet que pertanyen al departament d'Educació. Les escoles de manera individual encara podran sol·licitar l'accés al ChatGPT amb el propòsit específic d'estudiar la IA i l'educació relacionada amb la tecnologia”, va assenyalar una portaveu del sistema escolar novaiorquès.

El primer ministre del Regne Unit, Rishi Sunak, vol obligar a estudiar matemàtiques fins als 18 anys a causa del nivell deficient dels estudiants britànics. Una investigació recent indica que tenir un baix rendiment en matemàtiques impacta en la productivitat del país, comporta guanyar menys sou, més possibilitat de quedar-se a l'atur i fins i tot tenir pitjor salut. Aquí és res.

Mentre Sunak parla d'obligar a estudiar matemàtiques fins a la majoria d'edat, les autoritats educatives de Nova York proposen prohibir a les escoles públiques la utilització de l'eina ChatGPT, que utilitza la intel·ligència artificial per fer els deures, entre moltes altres coses. Fins i tot al poderós Google li tremolen les cames pel risc que aquest robot el desbanqui de la seva posició dominant. La prohibició s'argumenta perquè, encara que la intel·ligència artificial ens pot fer les tasques escolars, “no desenvolupa el pensament crític que tot alumne hauria d'adquirir”. Ahir li vaig preguntar al mateix robot quins riscos té el seu ús i què opina sobre què ho vulguin prohibir. La resposta és eloqüent perquè admet que en els seus treballs hi pot haver “desinformació, propaganda, contingut inapropiat i problemes amb la privadesa dels usuaris”. I adverteix: “És important aplicar mesures de seguretat i ètica adequades per garantir-ne l'ús responsable i evitar possibles problemes. En lloc de prohibir-ho, és important fomentar l'educació i la conscienciació sobre l'ús ètic i responsable de la tecnologia”. Potser perquè els que prohibeixen la IA són de mentalitat analògica. No acabo d'entendre aquesta preocupació perquè els joves aprenguin matemàtiques. Deia Paül Erdos, que quan un matemàtic no tingués prou imaginació sempre podia dedicar-se a escriure poesia o jugar als escacs, considerant que el matemàtic tenia el màxim estat de consciència de la capacitat d'imaginar i crear una persona mitjançant els números. I Fuster diria que els matemàtics són una mena de poetes fraudulents que, de fet, intenten l'única poesia possible. I, francament, no sóc capaç d'imaginar un robot escrivint poesia, pròpia, em refereixo, sempre serà com a molt, la poesia d'un altre, ergo, o plagi o redundància.