ELS RODAMONS DEL DHARMA

Axel Pons era corredor de motos. Com tothom esperava, seguia l'estela del seu pare. El món tenia reservat per a ell un paper de campió, amb aquella etiqueta que de vegades pot pesar tant de ser “fill de”. Però de vegades, la persona simplement vol ser un mateix. Després d'anys de pressió constant, el jove Axel va deixar les motos el 2018 per trobar-se ell mateix. Enrere quedava també la seva carrera com a model. Anys després, Axel va iniciar un recorregut per mig món. Descalç, com fan els baves o ascetes de l'Índia que pelegrinen com a renunciants de la vida quotidiana i el seu sentit material. Després d'iniciar la seva singladura a l'Índia, Axel -ara ha canviat el nom pel d'Isa- ha reaparegut recentment al Pakistan amb un aspecte per a alguns inquietant. Ha adquirit una imatge de “rodamón del dharma”, per expressar-ho amb paraules amables. Altres diran que s'ha convertit en una espècie hippie esparracat, d'aquells que van amb els cabells rasta, llarga barba i mirada perduda. Però la família sembla acceptar de bon grau la seva transformació.

Viure a la carretera, coneixent noves persones i territoris constantment. En llibertat, sota una cadència més pausada i amb més presència o sensació d'experimentar el que passa és una altra forma de vida. Però, com es pot sostenir al llarg dels anys? De què viu un pelegrí itinerant? Veritablement es pot renunciar a tot per trobar la unió amb allò diví com Axel planteja?. Són molts els interrogants i opinions que un viatge de transformació així pot plantejar. Quan l'Axel encara no ha aconseguit complir el seu cicle que us portarà de tornada a l'Índia, on tot va començar, deixem aquí algunes de les pautes de tot viatge de transformació.

Un viatge de transformació comença per una forta motivació. Aquesta sol tenir a veure amb la sensació que alguna cosa no encaixa. Pot ser un mateix, la visió que es té del món, la relació amb els altres, la vida laboral o el conjunt de tot això. En el cas d'Axel Pons, tres poden ser les motivacions principals segons el que es desprèn de les seves declaracions als diferents vídeos publicats recentment.

Motivació

1 - No complir les expectatives: Axel Pons va entrar a la categoria de 125cc, però no va aconseguir les expectatives dels seus entrenadors. Va passar per Moto2 però no va arribar als llocs desitjats.

2 - Frustració: en no complir les expectatives, probablement, Axel va ser presa del sentiment de frustració. No podia ser qui volien que fos i el que és pitjor, ningú no s'havia preguntat què volia el jove com a motor a la seva vida.

3 – Cerca del sentit de la vida: una pregunta existencial que ens pot rondar a tots en moments de crisi. Quan no ets capaç de respondre-ho amb fermesa i autoritat, et pot corcar, consumint la teva energia. Tot i això, d'aquesta sensació de disgust pot sorgir l'impuls per iniciar el viatge de transformació De sobte, Axel es va adonar que no hi havia res a aconseguir. El que necessitem és a cada pas, a cada respiració, a observar i veure la bellesa del món que ens envolta. Aquest és el principi de qui entra al camí espiritual. La comunió amb el tot.

Al costat de les motivacions hi pot haver importants factors de canvi. Accions o decisions determinants que ens porten a abandonar la zona de confort.


Factors de canvi

1 - Competitivitat: una de les nostres grans enemigues. Tant serveix per elevar-nos, sentint que som els millors, com per destrossar-nos sentint que sempre hi haurà algú millor o que no podem estar guanyant eternament. És un dels valors del nostre món quotidià que pot pesar més quan es viu des d'una obsessiva exigència.

2 - Connectar amb els teus dons o talents: aspecte positiu que sorgeix quan inicia un procés de canvi. A més de veure els desperfectes, es connecta amb parts de la nostra personalitat que teníem oblidades. Talents artístics, físics o mentals de qualsevol tipus que ens serveixen per anar en una altra direcció.

3 - Fortalesa: aquest és un estímul essencial. Es treballa amb disciplina i serveix com a motor dactivació de canvi. Cal ser fort per deixar-ho tot i llançar-se a allò desconegut. En el cas d'Axel, es va començar a caminar i no es va rendir durant tres anys, encara que hagués de passar penúries com dormir al ras a l'Himàlaia, passant molt de fred.

4 - La llibertat: un dels nostres tresors més grans. Ser lliures ens allibera de les cadenes de la quotidianitat i ens fa feliç. És l'estat idoni per emprendre la cerca d'un mateix. No és gens fàcil assolir-la. La llibertat comença quan no tens res a perdre.

La crida de l'aventura - Aquesta és una etapa molt significativa del viatge de l'heroi, aquesta mítica estructura narrada per Joseph Campbell com a base de tota narració i cicle vital. Emprenem l'aventura perquè sentim la trucada. Ella és la que ens impel·leix a allò desconegut, el lloc on viurem la transformació. Axel Pons ha confessat haver tingut una visió que el guiava perquè marxés cap a Orient, a l'est on surt el sol. Així, ho va fer. Va emprendre el camí i es va començar a caminar al llarg de tres anys fins a arribar a l'Índia. El viatge de transformació implica aprenentatges i nous hàbits que alimenten la “nova” persona que neix o reneix a partir del trànsit. En el cas de la Isa, això són alguns dels seus aprenentatges.


Nou món i integració

1 - Anar més lent: Cada moment és infinit, creuem l'eternitat a cada instant. Si anem accelerats no percebem absolutament res i vivim en un món superficial o distorsionat. La lentitud ho canvia tot. Converses, mirades, estat d'ànim… Caminar és una manera lenta de descobrir el món, seguint una escala humana.

2 - Es fa camí en caminar: Sense propòsit es viu millor. Anar més lent permet veure els detalls de la vida. Valorar el que és simple, sortint de la voràgine consumista, carregada d'estímuls permanents. La riquesa està en l'experiència de viure plenament allò que passa. No pas en la riquesa material i en les possessions. Acceptar les situacions com vénen. En caminar un no va a buscar una destinació i un objectiu. El sentit és al mateix acte de caminar. Caminant-ne un medita, resa i entra en comunió amb el més profund i intern del seu ésser. També amb allò que l'envolta.

3 - Estat de relaxació: la relaxació és conseqüència de moltes coses. Anar a poc a poc, tenir l'oportunitat d'escoltar-se, poder contemplar, deixar enrere els hàbits tòxics antics. No competir, ser lliure, vagar com un rodamón que no té res i alhora ho té tot. La felicitat és un estat d'ànim i la relaxació ens pot aproximar.

4 - Silenci: forma part de la relaxació i del camí introspectiu del viatge de transformació. Fer callar la ment ens permet veure les coses d'una altra manera. Sense soroll ens trobem i redefinim la nostra relació amb el món. La no necessitat d'utilitzar tantes paraules ens aporta més grau de consciència

La crida de l'aventura - Aquesta és una etapa molt significativa del viatge de l'heroi, aquesta mítica estructura narrada per Joseph Campbell com a base de tota narració i cicle vital. Emprenem l'aventura perquè sentim la trucada. Ella és la que ens impel·leix a allò desconegut, el lloc on viurem la transformació. Axel Pons ha confessat haver tingut una visió que el guiava perquè marxés cap a Orient, a l'est on surt el sol. Així, ho va fer. Va emprendre el camí i es va començar a caminar al llarg de tres anys fins a arribar a l'Índia. El viatge de transformació implica aprenentatges i nous hàbits que alimenten la “nova” persona que neix o reneix a partir del trànsit. En el cas de la Isa, això són alguns dels seus aprenentatges.


Nou món i integració

1 - Anar més lent: Cada moment és infinit, creuem l'eternitat a cada instant. Si anem accelerats no percebem absolutament res i vivim en un món superficial o distorsionat. La lentitud ho canvia tot. Converses, mirades, estat d'ànim… Caminar és una manera lenta de descobrir el món, seguint una escala humana.

2 - Es fa camí en caminar: Sense propòsit es viu millor. Anar més lent permet veure els detalls de la vida. Valorar el que és simple, sortint de la voràgine consumista, carregada d'estímuls permanents. La riquesa està en l'experiència de viure plenament allò que passa. No pas en la riquesa material i en les possessions. Acceptar les situacions com vénen. En caminar un no va a buscar una destinació i un objectiu. El sentit és al mateix acte de caminar. Caminant-ne un medita, resa i entra en comunió amb el més profund i intern del seu ésser. També amb allò que l'envolta.

3 - Estat de relaxació: la relaxació és conseqüència de moltes coses. Anar a poc a poc, tenir l'oportunitat d'escoltar-se, poder contemplar, deixar enrere els hàbits tòxics antics. No competir, ser lliure, vagar com un rodamón que no té res i alhora ho té tot. La felicitat és un estat d'ànim i la relaxació ens pot aproximar.

4 - Silenci: forma part de la relaxació i del camí introspectiu del viatge de transformació. Fer callar la ment ens permet veure les coses d'una altra manera. Sense soroll ens trobem i redefinim la nostra relació amb el món. La no necessitat d'utilitzar tantes paraules ens aporta més grau de consciència

5 - Unió amb el diví: Isa ho explica com a unió amb Al·là o Déu. No importa la divinitat sinó assolir la dimensió mística, aquesta en què sorgeix l'esperit de devoció i gratitud cap a allò diví. La naturalesa que ens envolta pot ser sagrat, igual que part del sagrat pot habitar dins nostre. D'aquesta manera sorgeix una nova felicitat, pura i simple, més enllà de tot èxit material o extern.

6 - Ser lliure: probablement un dels grans a descobrir en un viatge de transformació. Deixar d'estar subjecte a lligams emocionals, econòmics o de qualsevol mena, ens fa feliços. Això és una cosa que costa de comprendre a la nostra societat i que provoca el recel o desconfiança davant transformacions com la del jove Axel, a qui alguns veuran com un pobre desgraciat. No obstant, si se li pregunta, dirà que “no tinc res, però ho tinc tot. Sense tenir un sostre pots dormir a tot arreu. Acceptar sense jutjar, permet no patir i ser lliure.” - Alexis Racionero Ragué a lavanguardia.com.

Comparteix:  

Comentaris

  1. Tot molt bé. Tothom té dret a fer o seguir el camí que creu propi per a ell. Dret, dic; pebrots ja seria una altra cosa. Sobre l'article del Sr. Racionero, he de dir que no m'acaba de resultar apropiat el terme dharma. Però no és un tema que vulgui debatre. I menys aquí que ja he après a callar, o dit d'una altra manera: He après, que un cop exposada una opinió i per respecte als altres es millor (o no cal) continuar abordant la zona del debat.

    ResponElimina
  2. No he publicat aquest article per això. Sinó per un altre motiu. Te'n recordes de Sergi Bruguera?, va ser un bon tenista perquè el seu pare s'hi va entestar, o obsessionar, però ell no volia ser tenista. Axel Pons va partir el mateix problema, per ser fill de qui és havia de córrer en moto si o si, i no li agradava. El fill de Frank Sinatra era un bon crooner, pero mai ba arribat a triomfar. L'ombra del pare d'èxit és molt nociva pels seus fills. Tot això del dharma em sembla els hippies de tota la vida, George Harrison va tenir un moment així també.
    he trobat aixó: En el hinduismo, el dharma significa las conductas que se considera que están de acuerdo con el rita (es decir con el orden que hace posible la vida y el universo) e incluye deberes, derechos, leyes, conducta, virtudes y un recto modo de vivir.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Francesc. L'escrit és molt interessant i és dels que m'agraden, tant com els científics.
      Si continuessis cercant t'adonaries que el concepte de dharma, perfectament assumit dins l'hinduisme com a "la llei universal" és una veritable entelèquia per nosaltres els occidentals amb cultura base judaico-cristiana, que interpretem dharma, de mil formes.
      Les noies del Barça ahir, molt bé. A la patufa Bonmati, me la menjaria.

      Elimina
    2. És la patufeta, patim patam patum, gol

      Elimina
    3. RICARD:
      Tuve uno de los mejores teólogos que se puedan tener dándome clases en Fenomenología de las Religiones, era sacerdote, don Via Taltavull. Profesaba el Hinduismo y no renegaba para nada del cristianismo; sus preguntas de examen siempre versaban sobre el hinduismo, el budismo o la religión de los Lakotas (Sioux).
      Y a lo que voy, cuando explicaba los conceptos de estas religiones, ya lo especificaba, en nuestra concepción occidental es casi imposible de entender.
      Salut

      Elimina
    4. Otro que era bestial era un profe llamado Raimon Panikker, pero este no era sacerdote, era hinduista. Su hermano salvador si que me dió clases.
      Actualmente me sigue dando clases en la Facultad de Teología, don Ignasi Boada, que fue secretario de Raimon Panikker, y que es doctor en en filosofía especializado en metafísica, y uno de los diez en España que domina el arameo (inglés, alemán, francés, catalán, castellano, arameo y griego antiguo), un cañero.
      salut

      Elimina
    5. Oi que els dos germans estaven barallats de vell?, crec recordar que Salvador Pàniker vivia a Tavertet

      Elimina
    6. Sí, sí, incomprensible en les seves capacitats. Els dos eren pacifistes. I vivia a Tavertet. Incomprensible.

      Elimina
    7. Crec recordar que al final de la seva vida es varen reconciliar. Com ma mare i la tieta Teresa (40 anys sense parlar-se)

      Elimina
    8. Miquel: Seguramente con tu profesor Via Taltavull, nos llevaríamos muy bien. Yo no profeso absolutamente nada, pero sí hago del budismo (no tiene dios) la vía de mi tren, lo cual ni me hace diferente ni mejor que nadie. Desde los 26 años y hasta ahora.

      Elimina
  3. El niño no ha salio torero y ya está, no to er mundo vale,diría un andaluz entendido en la materia.Cuando veo los golpes que se dan, con esas motos poderosas,no me gustaría ser padre de un corredor profesional,no dormiría tranquilo.
    Si está en paz con él, no depende económicamente, exento de responsabilidades de hijos,que siga su camino.
    Hasta Jesús, se alejo del mundo y tuvo su desierto para pensar,en su futuro.
    Particularmente,siempre he tenido miedo a dejar una asignatura pendiente en mi vida,si he dejado algo suelto antes de que termine mi ciclo .
    Sólo una nota,para los monoteístas,no hay divinidades,Un solo Dios verdadero,válido para las tres religiones cristianos,musulmanes y judíos.
    Saludos

    ResponElimina
  4. Pues si. Si no sabes pilotar pa que te metes. Jesús se fue al desierto, y Edmon Jabes también, y saco más provecho de la experiencia Jabes que Jesús.
    El único e irrepetible Dios verdadero es el hombre, puesto que fue su creador.
    Saludos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Mira estoy de acuerdo,si cambio hombre,por Hombre.Las Escrituras nos dice:.. Y Dios se hizo Hombre...
      Pero que tampoco importa,para que entienda,que tu centro de gravedad es ese,el hombre.
      Saludos

      Elimina
    2. Dios no puede hacerse hombre, ni el hombre puede hacerse Dios, pero si actuar como él.
      Decía Jabes: "La cuestión no está en sí Dios existe o no". "Si yo creo que Dios existe, eso no prueba Su existencia. "Si no creo que exista, ello tampoco prueba su inexistencia. "Si hemos podido imaginar a Dios es porque somos capaces de concebirlo y de abismarnos en nuestra invención.
      Saludos.

      Elimina
  5. Jo sols sé que hi ha divinitats, sense necessitat que hi hagi un dèu. Les meves divinitats favorites curiosament son totes femenines. Ai mare! Besaria la cadira que seuen

    ResponElimina
  6. L'ombra del pare d'èxit és molt nociva pels seus fills.
    La frase la has escrito por ahí, Francesc.
    salut

    ResponElimina
  7. Sovint és així, encara que en alguns casos és a la inversa i en comptes de ser el fill, el fill de..., és el pare de... del seu fill.
    Salut

    ResponElimina
  8. ¿Cómo se llamaba la serie de la Thames, en catalán que daba el 33, y qué el protagonista tenía mala suerte? Hi ha qui neix estrellat?, no recuerdo el nombre. Va por esto
    https://www.lavanguardia.com/vida/20241219/10219857/como-google-maps-pillo-in-fraganti-asesino-soria.html

    ResponElimina
    Respostes
    1. https://youtu.be/XUcILf-Rb-o?si=3OGcvJzZUa-6ccMs

      Elimina
  9. Frank Spencer y la sofrida dona Betty, quan ell deia a la seva criatura: qui veurà la reina el dia de Nadal?

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada