ÚLTIMS ESCRITS

QUAN LA IA ÉS LA QUE COMPRA


La intel·ligència artificial té el potencial de transformar per complet el món tal com el coneixem. Com influirà la forma en la qual comprem? Li donarem a una IA les claus del nostre compte perquè faci les coses per nosaltres? Hi ha qui creu tenir la resposta per a aquesta pregunta en sentit afirmatiu. Dos de les principals signatures de targetes, Visa i Mastercard, ja preparen un futur en el qual un agent d'IA es converteixi en el nostre majordom, amb capacitat per a fer les compres per si mateix d'una forma segura. En l'altre costat d'aquesta adopció tecnològica estarà la confiança del consumidor enfront de les possibles fallades de l'algorisme - Francesc  Bracero.
La indústria té clar que serà així. La primera d'aquestes companyies ha presentat Visa Intelligent Commerce,  que permet a un agent d'IA que pugui buscar un producte i després comprar-lo. Segons Jack Forrestll, director de producte i estratègia de Visa. “Aviat les persones tindran agents d'IA que naveguin, seleccionin, comprin i gestionin en el seu nom”. “A aquests agents caldrà confiar-los els pagaments, no sols els usuaris, sinó també els bancs i els venedors”, va afegir. És a dir, que tota l'estructura de vendes es posarà, segons aquestes previsions, al servei que la IA prengui decisions com ara ho fa el consumidor.
El que farà el nou servei de Visa és substituir les dades de la targeta per Tokens d'un únic ús com a credencials digitals de la compra. En el procés, el sistema confirmarà que l'agent de IA que l'usuari hagi triat prèviament està autoritzat per a fer compres en el seu nom. L'empresa assegura que només el consumidor podrà donar les instruccions a l'agent de IA sobre l'objectiu de la compra, el moment de fer-la, així com els límits que tindrà.
Mastercard, per part seva, ha anunciat el seu programa Mastercard Agent Pay, que també es basa en la creació de tokens per a les compres, de manera que siguin “més intel·ligents, segures i personals” per a consumidors, comerciants i entitats bancàries. Entre els exemples que posa aquesta companyia, una persona de 30 anys -per què no major?- que estigui planificant la seva festa d'aniversari, podrà demanar-li a un agent IA que li recomani roba accessoris en funció del seu estil, el lloc i les previsions meteorològiques, i després dur a terme la compra. Què passa si l'experiència més plaent per a l'usuari de tot aquest procés és precisament anar a comprar i triar?
Més adequat sembla un altre dels casos d'ús que exposa Mastercard: una petita empresa tèxtil podrà utilitzar el seu agent d'IA “per a gestionar el proveïment, optimitzar les condicions de pagament i gestionar la logística amb un proveïdor internacional”. Qui completaria la compra seria la intel·ligència artificial mitjançant un Token de la targeta corporativa de l'empresa.
Les grans companyies contemplen que aquestes IAs capaces de comprar per nosaltres representin l'evolució del comerç electrònic. El pas intermedi està en les cerques intel·ligents que ja han estat activades per part de moltes d'aquestes empreses, com Google, Amazon, ChatGPT i altres. El canvi de paradigma és que els productes deixen d'esperar que els seleccioni l'usuari, perquè hi ha un algorisme que els busca, els tria i els adquireix sense intervenció de persones. La clau és el factor humà. Hauran de convèncer-nos que volem deixar de tenir aquest control. A veure si ho aconsegueixen.

Fa uns dies, una actualització del model de IA GPT-*40 d'OpenAI es va revelar massa aduladora dels usuaris, ja que fins i tot validava idees pobres o perjudicials per als propis usuaris. La companyia de ChatGPT ja ha arreglat aquest problema de personalitat de la seva IA. La directora de comportament de models d'OpenAI, Joanne Jang, va participar en una sessió de preguntes a Reddit, en la qual va explicar que l'empresa està treballant al mateix temps en una personalitat predeterminada per a tots els usuaris així com en ofertes preestablertes perquè cadascun pugui personalitzar-la pel seu compte. 
UPS usarà humanoides. Bloomberg informa que la companyia de robòtica Figuri manté converses avançades amb la companyia de missatgeria UPS per a integrar els seus humanoides en l'estructura logística de repartiment. Això no significa, almenys encara, que si un dia d'aquests piquen a la porta ens trobem amb un robot per a lliurar-nos un paquet. En qualsevol cas, els robots d'última generació poden integrar-se aviat en una empresa reparteixo.
Google proposa repensar l'estructura d'energia. Google ha publicat l'informe Impulsar una nova era d'innovació als Estats Units en el qual proposa que s'estudiï com reforçar les infraestructures d'energia en aquest país per a adaptar-se a les necessitats futures que crearan la construcció de grans centres de dades dedicades a la intel·ligència artificial. El document assenyala que, segons la Comissió Federal de Reglamentació de l'Energia (FERC), els EUA necessitarà 128 gigabits extra per al 2030, per la qual cosa aposta per una planificació que potenciï aconseguir aquestes xifres. “El moment d'actuar és ara”, sentència el gegant de les cerques i la IA.
Comparteix:  

Comentaris

  1. Vaig repetir la compra d'un consumible a aquella empresa que es diu com el gran riu sudamericà i, automàticament em vàren ficar en un sistema de compra periòdica obligatòria del que -em penso, només-, que he pogut sortir.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No sé de què va això, jo és que soc d'antes i compro a la botiga, o en algun cas com tinc dues filles que treballen a l'empresa que dius, els hi dic a elles que m'ho comprin.

      Elimina
  2. La capacidad de elección y decisión humana se puede delegar puntualmente , sobre todo en cuestiones repetitivas e intrascendentes , por ejemplo comprar periódicamente combustible, algunos alimentos de uso habitual, herramientas , pero vamos, q al menos yo, igual q nunca contrataría a una decoradora para montar mi casa (una vez contraté una para sólo una habitación y me llegó, era su habitación, no la mía : ) tampoco quiero q nadie elija cómo me visto o qué regalo, es más, uso la tarjeta lo mínimo y más desde el apagón del otro día, cuanto menos sepan de mi ..mejor ; ) pero comprendo q habrá mucho cómodo al q todo esto le venga de maravilla ...a mí no, un abrazo !

    ResponElimina
  3. La mayoría se apuntarán, sobre todo los que piden que les traigan lo que sea los de Glovo u otros a su casa. No me fiaría yo de una IA.
    Un abrazo!

    ResponElimina
  4. Solo he comprado un libro por Amazon, ahora bien, mi hijo lo compra todo por ahí. Él sabrá.
    Salut

    ResponElimina
    Respostes
    1. Fa 25 anys que conec Amazon, el Sr. Moretó de la farinera hi comprava llibres que deia no podia trobar enlloc més. Així va començar Bezos, venent llibres, i prou.
      Salut.

      Elimina
  5. Compro en línia molt sovint, i mai he tingut cap problema. Ens al contrari, quedo al·lucinat (amb Amazon) quan he de tornar quelcom, i en portar el paquet a Correus,
    rebo l'abonament el mateix dia tot i que és clar que ells encara no han rebut el paquet. Ara últimament compro qualsevol cosa que no trobi al poble. Els "xinus" d'AliExpress també s'han espavilat molt.
    Però res de compres automatitzades. Agents de compra amb IA? —Pels que els necessitin. No és el meu cas.

    ResponElimina
  6. Vindria a ser una cosa que passarà aviat, i molts s'hi apuntaran, ja ho veuràs.

    ResponElimina
    Respostes
    1. A nivell de consumidors, no ho veig clar. Però per exemple, pels encarregats de compres i abastiments de les empreses, si.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada