La intel·ligència artificial té el potencial de transformar per complet el món tal com el coneixem. Com influirà la forma en la qual comprem? Li donarem a una IA les claus del nostre compte perquè faci les coses per nosaltres? Hi ha qui creu tenir la resposta per a aquesta pregunta en sentit afirmatiu. Dos de les principals signatures de targetes, Visa i Mastercard, ja preparen un futur en el qual un agent d'IA es converteixi en el nostre majordom, amb capacitat per a fer les compres per si mateix d'una forma segura. En l'altre costat d'aquesta adopció tecnològica estarà la confiança del consumidor enfront de les possibles fallades de l'algorisme - Francesc  Bracero.
La indústria té clar que serà així. La primera d'aquestes companyies ha presentat Visa Intelligent Commerce,  que permet a un agent d'IA que pugui buscar un producte i després comprar-lo. Segons Jack Forrestll, director de producte i estratègia de Visa. “Aviat les persones tindran agents d'IA que naveguin, seleccionin, comprin i gestionin en el seu nom”. “A aquests agents caldrà confiar-los els pagaments, no sols els usuaris, sinó també els bancs i els venedors”, va afegir. És a dir, que tota l'estructura de vendes es posarà, segons aquestes previsions, al servei que la IA prengui decisions com ara ho fa el consumidor.
El que farà el nou servei de Visa és substituir les dades de la targeta per Tokens d'un únic ús com a credencials digitals de la compra. En el procés, el sistema confirmarà que l'agent de IA que l'usuari hagi triat prèviament està autoritzat per a fer compres en el seu nom. L'empresa assegura que només el consumidor podrà donar les instruccions a l'agent de IA sobre l'objectiu de la compra, el moment de fer-la, així com els límits que tindrà.
Mastercard, per part seva, ha anunciat el seu programa Mastercard Agent Pay, que també es basa en la creació de tokens per a les compres, de manera que siguin “més intel·ligents, segures i personals” per a consumidors, comerciants i entitats bancàries. Entre els exemples que posa aquesta companyia, una persona de 30 anys -per què no major?- que estigui planificant la seva festa d'aniversari, podrà demanar-li a un agent IA que li recomani roba accessoris en funció del seu estil, el lloc i les previsions meteorològiques, i després dur a terme la compra. Què passa si l'experiència més plaent per a l'usuari de tot aquest procés és precisament anar a comprar i triar?
Més adequat sembla un altre dels casos d'ús que exposa Mastercard: una petita empresa tèxtil podrà utilitzar el seu agent d'IA “per a gestionar el proveïment, optimitzar les condicions de pagament i gestionar la logística amb un proveïdor internacional”. Qui completaria la compra seria la intel·ligència artificial mitjançant un Token de la targeta corporativa de l'empresa.
Les grans companyies contemplen que aquestes IAs capaces de comprar per nosaltres representin l'evolució del comerç electrònic. El pas intermedi està en les cerques intel·ligents que ja han estat activades per part de moltes d'aquestes empreses, com Google, Amazon, ChatGPT i altres. El canvi de paradigma és que els productes deixen d'esperar que els seleccioni l'usuari, perquè hi ha un algorisme que els busca, els tria i els adquireix sense intervenció de persones. La clau és el factor humà. Hauran de convèncer-nos que volem deixar de tenir aquest control. A veure si ho aconsegueixen.

Fa uns dies, una actualització del model de IA GPT-*40 d'OpenAI es va revelar massa aduladora dels usuaris, ja que fins i tot validava idees pobres o perjudicials per als propis usuaris. La companyia de ChatGPT ja ha arreglat aquest problema de personalitat de la seva IA. La directora de comportament de models d'OpenAI, Joanne Jang, va participar en una sessió de preguntes a Reddit, en la qual va explicar que l'empresa està treballant al mateix temps en una personalitat predeterminada per a tots els usuaris així com en ofertes preestablertes perquè cadascun pugui personalitzar-la pel seu compte. 
UPS usarà humanoides. Bloomberg informa que la companyia de robòtica Figuri manté converses avançades amb la companyia de missatgeria UPS per a integrar els seus humanoides en l'estructura logística de repartiment. Això no significa, almenys encara, que si un dia d'aquests piquen a la porta ens trobem amb un robot per a lliurar-nos un paquet. En qualsevol cas, els robots d'última generació poden integrar-se aviat en una empresa reparteixo.
Google proposa repensar l'estructura d'energia. Google ha publicat l'informe Impulsar una nova era d'innovació als Estats Units en el qual proposa que s'estudiï com reforçar les infraestructures d'energia en aquest país per a adaptar-se a les necessitats futures que crearan la construcció de grans centres de dades dedicades a la intel·ligència artificial. El document assenyala que, segons la Comissió Federal de Reglamentació de l'Energia (FERC), els EUA necessitarà 128 gigabits extra per al 2030, per la qual cosa aposta per una planificació que potenciï aconseguir aquestes xifres. “El moment d'actuar és ara”, sentència el gegant de les cerques i la IA.