Pel seu propi bé, les generacions futures haurien de mantenir viu el llegat de l'astrònom i divulgador científic Carl Sagan (1934-1996). Amb una clarividència a l'abast de molt pocs, ja ens va advertir que vivim en una civilització global, en què tots els elements essencials, com el transport, les comunicacions, la indústria, l'agricultura, la medicina, l'educació, l'oci, la protecció del medi ambient i fins i tot les eleccions “depenen profundament de la ciència i la tecnologia”. I es lamentava que "hem disposat les coses de manera que ningú entengui de ciència i tecnologia. Això és una garantia de desastre".
No puc evitar recordar Sagan cada vegada que es bloqueja algun servei global, com ara una xarxa social, WhatsApp o l'apagada dilluns passat d'una part de la xarxa d'Amazon Web Services (AWS). Tot i que la majoria de la població no ho sap, aquesta filial d'Amazon és una poderosa indústria líder en centres de dades, amb un 30% del mercat, amb tant de negoci com els altres dos grans junts, Azure de Microsoft (20%) i Google Cloud (10%).
El concepte núvol, una mica vaporós, per definir una cosa tan dura com grups de grans servidors de dades, ordinadors en sales plenes de cables i llums de colors, no té un pare conegut. La teoria més estesa és que els primers enginyers informàtics, quan feien esquemes sobre la procedència de les dades que venien de màquines que centralitzaven informació, dibuixaven un núvol per abreujar.
La qüestió és que amb això del núvol ens van enganyar a tots. No és un núvol. Són els llocs on resideixen les nostres dades, incloses aquelles que no volíem que tinguessin empreses privades i que han obtingut per diversos procediments sense que els veiéssim venir. El núvol també és el que fa possible que internet sigui el que és avui, el lloc de què depenen, com deia Sagan, els elements essencials que sustenten la nostra civilització.
Quan això s'encalla, el nostre món s'ensorra. Vegem alguns dels drames que es van viure en algunes parts del primer món durant l'apagada temporal d'AWS: queixes perquè no es podien fer comandes a Starbucks ni operar amb algun mercat de criptomonedes com Robinhood. Una part dels usuaris van reportar que les seves càmeres i timbres intel·ligents de Ring, marca d'Amazon, no funcionaven. L'assistent Alexa tampoc no els responia. No només això. En tenir el sistema d'il·luminació de casa centralitzat mitjançant aquesta eina, aquesta vegada es quedaven a les fosques malgrat dir, sense que ningú els escoltés, “Alexa, encén els llums del saló!”.
Pagaments amb mòbil o targeta també van fallar. Si una apagada així t'agafa al restaurant, com pagues ara que gairebé ningú no porta efectiu? La nostra vida està penjada d'un núvol estrany.

La caiguda parcial d'Amazon Web Services (AWS) va provocar la fallida de nombrosos serveis - Anushree Fadnavis/Reuters - Francesc Bracero a lavanguardia. com