Vivim en una era on la veritat ja no és el centre del debat públic. Si la postveritat ja suposava que les emocions i les creences personals pesaven més que els fets, la postmentida representa un pas més enllà: la mentida no només es tolera, sinó que s’utilitza com a eina política, es repeteix sistemàticament i es normalitza.
Per què funciona la postmentida? Saturació informativa: en un entorn on tot sembla discutible, la mentida es camufla entre veritats parcials, amb uns algoritmes que premien la polarització, mentre les xarxes socials amplifiquen el contingut emocional i extrem. La mentida apel·la a la por, la indignació i el ressentiment, sentiments que mobilitzen més que la raó.
Com combatre la postmentida? Amb una educació crítica - Cal incorporar l’alfabetització mediàtica als currículums escolars. Saber contrastar fonts, identificar fal·làcies i entendre els mecanismes de manipulació és essencial. Cal un periodisme rigorós i accessible, els mitjans han de recuperar la confiança del públic amb informació veraç, però també adaptada als nous formats: visual, emocional i compartible. Les xarxes socials han de moderar continguts falsos, penalitzar la desinformació i ser transparents en els seus criteris. Cal un activisme digital ètic, és possible fer activisme des de la veritat, amb creativitat i empatia. La clau és construir comunitats que valorin el coneixement. Cada usuari té el deure de verificar abans de compartir. La viralitat irresponsable és el combustible de la postmentida.
En temps de cinisme, defensar la veritat és resistir. La mentida pot ser sorollosa, però la veritat té profunditat. En un món on la postmentida s’instal·la com a norma, defensar la veritat no és només una qüestió ètica: és una forma de resistència democràtica. I cal posar-s'hi ja, car mentre restem inactius, elements com Vox o Vito Quiles es freguen les mans.
Especial atenció ens haurien de merèixer els nous agitadors com Vito Quiles. Quiles es un dels rostres emergents d’aquesta nova agitació digital, vinculat al moviment “Se Acabó la Fiesta”. Quiles ha guanyat notorietat per les seves intervencions provocadores en actes públics i xarxes socials, on acusa les universitats de ser “nius de rates marxistes” i denuncia una suposada censura institucional.
El seu discurs es basa en tres eixos:
- Deslegitimació de les institucions: mitjans, universitats i partits tradicionals són presentats com enemics del poble.
- Victimització estratègica: es construeix una narrativa de persecució per reforçar la idea que el sistema vol silenciar “els que diuen la veritat”.
- Repetició de missatges simplificats: encara que siguin falsos o manipulats, es repeteixen fins que calen en l’audiència.
No s'han de menystenir els agitadors com Quiles, es va fer amb Ayuso o VOX i ja veiem els resultats, se'ls ha de combatre com diria Trillo, per terra mar i aire, encara que el vent no ens bufi a favor.


Pero cada vez es más complejo y difícil el dirimir una verdad de una mentira. La I.A. esta de los demonios no ayuda
ResponEliminasalut
Jo crec que la IA sí que ajuda, és bastant neutra. Només que els mitjans contrastessin les notícies i sobretot desmentissin les boles, ja hi hauria molt de guanyat. Però es limiten a posar el micròfon o a difondre textualment aquestes boles.
ResponEliminaSalut
No pones,de qué medio lo has sacado.En la democracia caben todas las ideas y las que son posible creadoras de odio,que ataque valores religiosos,sociales y otros,están los jueces.A mi ni me mueve el sentimiento,las ideas de VOX,ni de la ultra derecha catalana,ni los separatistas.Me gusta leerlos,para saber,pero nada más. Son libres de exponer sus ideas,con mentiras,medias mentiras,algo que también hace el gobierno de turno,el socialista y el pepero cuando le toca.No hay santos,ni ángeles, hay humanos.
ResponEliminaSaludos
De ningún medio, le he dado el guion a Copilot, el 'story board' que dicen los guionistas. Lo he corregido tres veces hasta considerar que era correcto.
EliminaSaludos
La eficacia de la mentira es directamente proporcional a la ingenuidad de la gente. Así que como gente, pueblo, rebaño o lo que sea que somos, ya tenemos casi cada día, el instrumento que mide nuestra ingenuidad. Cada vez que fulano dijo "A" y luego fue "B" y tú lo creíste, tienes a tu disposición la dimensión de tu ingenuidad.
ResponEliminaLo terrible del asunto es que ya los mismo informantes, son unos ingenuos y siquiera (como alguien ya ha dicho) se molestan en contrastar sus contenidos.
Contrastar o no contrastar, aquesta és la qüestió. Periodisme o pseudo periodisme...
ResponElimina