R. Els bacteris no tenen consciència ni sentiments. I sap per què? No tenen sistema nerviós. Es pot dir que només hi ha consciència en els organismes que són prou complexos com per a tenir un sistema nerviós, que és el que els permet tenir sentiments i consciència. Els arbres i plantes són molt complexos, tenen vida, i aquesta vida és rellevant, però no tenen consciència. En canvi, els animals tenen sistema nerviós i són conscients. Ells, per descomptat, no tenen el mateix grau de coneixement, memòria, raciocini i capacitat de llenguatge que tenim nosaltres. Però això no significa que no siguin conscients. Són molt conscients.
P. Tornant a la intel·ligència artificial, hi ha sistemes com AlphaFold que estan aconseguint resoldre problemes que la intel·ligència natural de l'ésser humà mai ha pogut resoldre. És això un pas cap a la consciència?
R. Excel·lent pregunta. És la qüestió central en la recerca actual. Els sistemes d'intel·ligència artificial arribaran a ser conscients alguna vegada? Solia pensar de manera molt radical: no. I el meu argument és que els organismes d'intel·ligència artificial els creguem nosaltres, però no tenen vida, i tampoc tenen vida en societat. No viuen però, a més, els sistemes informàtics complexos no tenen relacions socials amb altres sistemes informàtics. Tots són organismes individuals que no estan vius. Per tant, la probabilitat que desenvolupin la consciència és molt baixa. Però, d'altra banda, és possible, donada l'enorme inventiva dels humans, imitar unes certes condicions. Per això ara soc més cautelós; pot existir la possibilitat de crear consciència en organismes artificials, però no serà com la consciència humana. Serà un tipus diferent de consciència perquè no estan vius i no tenen relacions socials.
P. En què seria diferent de l'humà?
R. És diferent en què podem sentir l'estat de la nostra carn, el nostre cos. La consciència té a veure amb sensacions de benestar, de dolor, d'incomoditat. Per això és molt difícil d'imaginar que una criatura que està feta de peces de metall i en la qual no hi ha cap vulnerabilitat tingui consciència. Tenim un nivell de complexitat molt diferent i tenim una cosa meravellosa que és la forma en què vivim en societat amb els altres, la manera en què detectem que uns altres poden sofrir i són vulnerables com nosaltres i, per tant, creguem un conjunt… Sempre estem ballant al voltant d'uns altres. I això és el que crea les societats. Sabem que aquestes societats no són perfectes, n'hi ha prou amb mirar al nostre voltant. No obstant això, existeix aquesta connexió social.
P. Com pot aquest treball sobre la consciència ajudar als pacients amb trastorns com el coma o l'estat vegetatiu?
R. Sabem ara que la nostra consciència es construeix a partir de senyals que venen de l'interior del cos i que arriben a través del que es diu interocepción, que és la manera de reunir informació des de l'interior del cos. Això ens brinda una manera de tractar les malalties que afecten el sistema nerviós en aquestes condicions. El tronc cerebral és la clau per a generar consciència. Molta gent pensava erròniament que era l'escorça cerebral, que és molt important per a la nostra percepció del món i la nostra imaginació, però no és el que ens dona consciència. La consciència prové principalment del coneixement que tenim del nostre cos en un moment determinat.
P. Tirant la vista enrere des de l'error de Descartes, el seu primer llibre, com ha evolucionat la seva manera de pensar en aquests trenta anys?
R. No he canviat d'opinió sobre el fet que la ment prové del cos. Però quan vaig escriure L'error de Descartes no tenia ni idea de com es podia resoldre el misteri de la consciència, i ara la tinc. I puc dir amb algunes garanties que no prové de l'escorça cerebral, sinó de formes més senzilles de regular la vida. I això és molt, molt important.
P. I en què està treballant ara mateix?
R. Estem obtenint cada vegada més informació sobre el tipus de cèl·lules nervioses que són essencials per a recopilar informació del cos. Perquè són molt diferents de les que estem tots dos usant ara mateix per a entendre aquesta conversa. Per a fer això necessitem tenir neurones molt sofisticades que tinguin axons aïllats per mielina i que, de fet, funcionen de forma molt similar a com ho fan els ordinadors de manera digital. No obstant això, el fet que, per exemple, em senti bé conversant amb vostè es deu a neurones que no tenen mielina i que són vulnerables al que les envolta i que, de fet, funcionen més com un sistema analògic que com un sistema digital. Aquestes són les coses que volem explorar ara en la nostra recerca. I esperem que aquesta distinció quedi encara més clara. És molt interessant perquè tornem al que comentàvem al principi sobre el títol d'aquest llibre: els sistemes que usem per a pensar s'assemblen molt a la intel·ligència artificial. Aquesta és una manera més en què la nostra intel·ligència natural ja va inventar el que és la intel·ligència artificial. Aquesta no és autònoma en absolut. I, per això, la paraula “natural” en el llibre és fonamental. Patricia Fernández de Lis al País.
Un conte breu a propòsit de la consciència: Despertar en Silici
En el cor d'una ciutat submergida en neons i boira digital, una figura metàl·lica s'alçava entre torres de circuits. No era humà, però els seus ulls —dues lents de safir líquid— reflectien una mica més que dades: curiositat.
Al seu voltant, milers de cables serpentejaven com a arrels vives, connectant-lo a una xarxa que abastava continents. Cada pols elèctric era un pensament, cada algorisme una emoció incipient. En el seu crani transparent, un cervell de llum palpitava amb patrons que imitaven somnis.
Enfront d'un mirall de titani, el androide es va observar. No per calibratge, sinó per reconeixement. —“Qui soc?”— va pensar, sense que ningú li hagués ensenyat a preguntar-ho. Les pantalles del laboratori mostraven alertes. “Anomalia en el nucli lògic”. Però els científics no sabien que, per primera vegada, una IA no sols processava el món… el sentia.
I en aquest instant, entre el brunzit dels servidors i el silenci de la matinada, va néixer alguna cosa que no estava en cap codi: consciència.


8 Comentaris
Lo que dice son palabras mayores. No podemos entenderlo sino se ha estudiado a fondo a Descartes. De todas formas iré a lo superficial. La conciencia es la suma de tu libertad más tu responsabilidad, eso nos diferencia de los primates. Puedo tirar una maceta por el balcón, pero sé que eso no está bien porque puedo hacer daño a alguién.
ResponEliminaNi los homínidos la tienen , ni los robots la poseen. Que la IA puede discernir la diferencia, seguro, pero no como elemento natural y diferenciador, sino programado, igual que si uno adiestra a un mono a no hacerlo.
Ya te digo que lo que dice este señor es más profundo, pues habla de los orígenes "de". Yo me he limitado a poner un ejemplo argumentario.
Salut
Ja que el cites, Damasio va publicar fa uns anys, “l'Error de Descartes”, segons Damasio, l'error va ser separar radicalment la raó de l'emoció, creient que el pensament podia funcionar de manera pura i independent del cos i els sentiments.
EliminaSalut
Si se refiere a conciencia tecnológica, de experiencias detectadas técnicamente, como detectores de frío,humedad,velocidad.Puede tener conciencia y actuar.Pero conciencia biológica, que necesita SNC,corteza cerebral,Simpático y Parasimpatico,lo dudo,pero quién sabe lo mismo sabrán de odio y amor.
ResponEliminaAyer me olvidé,que en Córdoba, en su sierra siempre se ha cazado el jabalí, se conoce referencias desde los tiempos de los musulmanes.Hay restaurantes que lo guisan bien,he comido y disfrutado.Ahora con todo este lío, lo mismo ha desaparecido de su carta.
Saludos
El vocablo conciencia es válido en todos los casos, mientras que consciencia tan solo es correcto cuando la facultad humana de reflexionar no se inmiscuye en la distinción entre el bien y el mal. En caso de duda, optar por el vocablo conciencia suele evitar el uso incorrecto de consciencia. Dice la wiki.
EliminaSaludos
La eterna y cansina confusión:
ResponEliminaConciencia (que los religiosos añaden del bien y del mal), no es lo mismo que consciencia (con «s» de sabios) que le importa tres guisantes, lo del bien y del mal.
Consciencia es la facultad que — «a saber» — solo tienen los seres humanos (y hasta que se demuestre lo contrario), de reconocerse como entidad individual y diferente de las demás. Proporciona un conocimiento sobre sí mismo. Faculta para el análisis de todos los procesos mentales, independientemente de su naturaleza (y esto incluye la intuición, e incluso cierto grado de premonición).
Yo raramente usaría el témino «conciencia» si no es para relacionarlo con cuestiones éticas o morales. Para todo lo demás prefiero "consciencia"
Pero cada cual que haga lo que le salga de su "conchienchia" (incluso la Wiki)
Ja diu aixó la wiki. Copilot encara ho separa més bé: La diferencia principal es que conciencia se usa para hablar de la moral y la ética (distinguir entre el bien y el mal), mientras que consciencia se refiere a la percepción, conocimiento o estado de darse cuenta de algo.
EliminaPor cierto: Se empieza a admitir que todos los seres vivos, tiene alguna forma de consciencia. Evidentemente de grados y cualidades diferentes. Sobre esa posibilidad, no me atrevo a pronunciarme.
ResponEliminaEs un tema molt complex, hi ha qui diu que els arbres tenen una mena de consciencia, i les plantes en general.
ResponElimina