LES FOGUERES DE SANT JOAN I LA FI DE LA CANALLA
A la seva biografia oficial, l’actual alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, parla de quan era petita: “De la meva infància recordo la vida al carrer, les fogueres de Sant Joan que fèiem amb els nens del barri recollint fusta de casa en casa”. D’aquesta experiència en guardem record encara moltíssimes persones que vam ser marrecs i que, dies abans del 24 de juny, arreplegàvem mobles vells pel barri, trobàvem un amagatall per protegir-los de les colles veïnes i de la brigada municipal i, arribada la nit de la revetlla, els amuntegàvem al lloc de cada any per fer la foguera. Joan Manuel Serrat descriu molt bé què era allò a Per Sant Joan, però també ho fan tota mena de testimonis literaris i musicals.
Quantes eren? I des de quan? Impossible de saber. Tenim notícia del protagonisme de la gent menuda a l’hora d’encendre focs la nit de Sant Joan des de mitjans del segle XVIII. I pel que fa al nombre... Ves a saber. El 1969, en plena decadència de la tradició, la premsa informava que s’havien encès “només” 823 fogueres a la ciutat, totes sense autorització i a càrrec de la quitxalla. L’any passat, el 2016, se’n van cremar a Barcelona una vintena, totes d’associacions d’adults i amb permís de l’autoritat.
Què va passar perquè una tradició tan massiva i tan arrelada desaparegués? Un estudi acaba d’oferir un seguit d’explicacions que parlen d’un rerefons de profunds canvis socials que han modificat la vida de famílies, barris i ciutats. Ha estat cosa del que inicialment va ser, fa dos anys, un treball de curs d’estudiants d’antropologia de la Universitat de Barcelona per atendre un encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona i que apareix ara en forma de llibre. El seu títol és La ciutat de les fogueres. Els focs de Sant Joan i la cultura popular infantil de carrer a Barcelona, l’edició ha estat a cura de Marta Contijoch i Helena Fabré i l’acaba de publicar Pol·len Edicions.
Les causes apuntades són diverses. Per descomptat que determinades dinàmiques urbanístiques i d’automobilització poden haver estat claus, però hi havia fogueres en barris que no han conegut canvis morfològics importants -Gràcia, Ciutat Vella, Sants...-, i, sens dubte, l’apoteosi de les fogueres eren les cruïlles de la trama cerdiana -Eixample, Poblenou, Sant Antoni, Fort Pienc...-, on sempre hi havia hagut circulació de cotxes. S’atribueix l’erradicació de les fogueres a normatives municipals restrictives. Queda clar que el “model Barcelona” ha implicat la persecució de quasi totes les expressions d’espontaneïtat humana en general, incloses les festives, però l’estudi mostra proves de com la persecució de les fogueres ha estat tan inútil com constant com a mínim des del primer ban conegut que les prohibia, el 1758.
Tot apunta que el factor més determinant va ser un altre. Senzillament, va passar que un any ningú va arreplegar la fusta, la va amagar i la va treure per aixecar una foguera la nit de Sant Joan. Un any els nens i nenes d’entre 8 i 13 anys que havien assumit la tasca ritual d’encendre un foc al bell mig del carrer o la plaça no ho van fer. La colla s’havia dissolt i el barri ja no era l’escenari d’una bona part de la seva vida, allà on fins aleshores havien -havíem- après les coses més importants, les que ningú ens explicaria ni a casa ni a l’escola. La colla no va sortir aquella nit a fer la seva foguera, però tampoc els altres dies. La televisió i els llocs virtuals van acabar substituint el carrer, la família els apartava de la ciutat cada cap de setmana i a l’estiu, i es va acabar imposant l’anomenada “pedagogia del temps lliure”, que implicava l’establiment de caus, esplais, campaments, colònies..., on els infants jugaven a jocs dirigits i eren degudament monitoritzats per especialistes no en va anomenats “monitors”.
Dit d’una altra manera, l’extinció del costum d’encendre fogueres per Sant Joan no pot explicar-se sense tenir en compte la dissolució de formes d’apropiació col·lectiva de l’espai públic que van ser indestriables de la sociabilitat de barri i, en concret, del paper que hi jugaven les colles de nens -la canalla com una autèntica institució social-, que trobaven en l’espai que s’obria entre la casa i el col·legi un marc per a una experiència de llibertat, autonomia i creativitat que els nens i nenes d’avui ja no han conegut. Potser la desaparició de les fogueres de Sant Joan va significar una cosa molt més important: l’extinció de l’última societat d’éssers lliures.
Les fogueres de Sant Joan i la fi de la canalla - Manuel Delgado - Article publicat al Diari Ara el 20 de juny de 2017.
LA MORT DE LA PARADOXA
La nostra proposta començava preguntant-se si la llibertat existeix o tot ho decideix l'atzar: l'entrada era un espai amb màquines escurabutxaques envoltant una tauleta cuneïforme de l'any 2035 abans de Crist i la paraula sumèria ama-gi, llibertat, la primera vegada que la humanitat deixa el concepte per escrit. I seguia exposant objectes, com la primera rentadora de la història (res no va alliberar llavors més la dona). Tres vestits d'humans que renuncien lliurement a la llibertat per ser lliures: l'hàbit d'una monja, un vestit sadomasoquista i un uniforme militar. Cartells dels ocupants nazis convidant els francesos a “alliberar-se” dels resistents alliberadors. O projectant un espot televisiu de l'any 2009, pretrumpisme en estat pur: George Washington atropellant el volant d'un Dodge Challenger a les tropes colonials britàniques. "Hi ha un parell de coses que Amèrica fa bé. Cotxes i llibertat".
Quan l'exposició ja estava mig pagada, un nou partit polític va fer-se amb l'Ajuntament de Barcelona i aquest nou poder la va vetar d'arrel sense donar-nos cap explicació.
És possible un final més paradoxal per a una exposició que s'anomenaria Paradoxes de la llibertat?
LA CORRUPCIÓ ÉS AL POBLE I ALS POLÍTICS
PEDRO SÀNCHEZ.... P'ALANTE
AMÈLIA CONTRA ELS PUTERS
Des que vaig sentir els àudios de la trama Koldo-Cerdán-Ábalos no puc deixar de pensar en Amelia Tiganus. Me'n recordo de la seva força i la seva intel·ligència, de la seva enorme valentia i rellegeixo el seu magnífic llibre 'La revuelta de las putas' (Sine Qua Non). Si no coneixen aquesta activista i pensadora de l'abolicionisme, que es defineix com a “testimoni del sistema prostitucional” (que va sobreviure a l'explotació sexual i es va convertir en una activista feminista d'una solidesa intel·lectual admirable), busquin les xerrades a internet i entendran de què parlem quan parlem de comprar i vendre dones. Hi penso perquè el grup parlamentari del PSOE la va convidar a parlar en una sessió dedicada a l'assumpte. Si a mi em fan mal els àudios com a dona i com a feminista, com serà per a ella escoltar aquestes frases vomitives? Noies noves per a Ábalos, podria dir la també infatigable Mabel Lozano.
Davant el descobriment d'aquesta putrefacció rància resulta impossible no recordar totes les vegades que el PSOE va posposar iniciatives per acabar amb aquesta esclavitud normalitzada de dones (moltes d'elles portades d'altres països per ocupar-se d'aquest “treball”, segons en diuen alguns). És impossible no adonar-se que els frens a l'avenç de l'abolicionisme no estaven fora sinó dins de la pròpia organització i que les dones que han estat treballant en aquesta direcció des de dins han hagut de fer-ho contra aquests senyors que es podien declarar igualitaris i després freqüentar prostíbuls on els tenien preparades les que “estan recentment”. En aquest sentit, costa de creure que les socialistes més properes a aquests personatges no sabessin res del seu comportament menyspreable. Sigui com sigui, els àudios suposen una humiliació pública a totes les feministes socialistes. El consum de dones és menyspreable no només per l'ús de diners públics, com retreu la dreta al PSOE, sinó pel que suposa de degradació de totes, també les companyes de files.
Ana Redondo ha manifestat la seva repugnància davant els àudios, però no en tenim prou. I més quan la mateixa ministra d'Igualtat va donar llargues a l'abolicionisme argumentant que és un tema complicat. Més complicat és que visquem en un país que importa éssers humans per consumir-los com si fossin mercaderies, que la veu d'Amèlia no sigui difosa de forma massiva, que s'ignori l'avenç ferotge d'una “indústria” que no fabrica res, sinó que destrueix la condició humana de dones i nenes sense que a l'opinió pública es consideri un delicte tan flagrant com les violacions o els assassinats.
20J: DIA MUNDIAL DE LES PERSONES REFUGIADES
Ja són més de 122 milions les persones desplaçades forçosament al món, el dia mundial del refugiat. Aquesta xifra de persones desplaçades forçosament al món no és només un nombre, sinó un reflex dolorós de com els conflictes, la persecució i les crisis ambientals estan transformant la vida de milions. Aquest total, segons l'informe recent de tendències globals de l'ACNUR en el marc del Dia Mundial del Refugiat, es compon d'aproximadament 42,7 milions de refugiats que han creuat fronteres i 73,5 milions que s'han vist obligats a fugir dins dels seus països. Durant l'última dècada, aquest fenomen ha mostrat un augment constant, subratllant la urgència d'abordar les causes profundes que obliguen tantes persones a abandonar casa seva.
Entre els factors impulsors hi ha conflictes armats prolongats en regions com el Sudan, Myanmar, Ucraïna i altres focus de crisi humanitària. La violència directa, la destrucció d‟infraestructures essencials i la inestabilitat política generen entorns on la seguretat i la dignitat es veuen compromeses. A això s'hi afegeix la inseguretat alimentària, el col·lapse de sistemes de salut i la manca de recursos bàsics, creant un cercle viciós que obliga les persones a buscar protecció en circumstàncies sovint precàries
L'impacte d'aquesta crisi recau especialment agudament en els grups més vulnerables. S'estima que prop del 40% dels desplaçats són nens, cosa que compromet les seves oportunitats de desenvolupament, accés a l'educació i benestar a llarg termini. Les dones i nenes, per la seva banda, enfronten un risc significativament més gran de violència i abús, sent 1 de cada 5 els qui han patit violència sexual. Aquestes realitats evidencien la dimensió humana de la crisi, fent imperatiu que les respostes internacionals incloguin mesures específiques per protegir els qui més ho necessiten.
El Dia Mundial del Refugiat ha esdevingut un moment estratègic per visibilitzar aquesta emergència humanitària i mobilitzar accions. Campanyes com “Hay un llamado”, impulsada per Fundació ACNUR Argentina, no només busquen conscienciar sobre la magnitud del desplaçament forçat, sinó també demanar suport i recursos per millorar la resposta humanitària davant una crisi que afecta predominantment països d'ingressos baixos i mitjans. La commemoració subratlla la necessitat d'un compromís global que comparteixi la responsabilitat de protegir els qui han hagut d'abandonar casa seva en condicions extremadament vulnerables.
Més enllà de les estadístiques, aquesta xifra històrica representa històries de resiliència, pèrdues i lluites diàries per a la supervivència. Resoldre o almenys mitigar aquest fenomen implica no només l'assistència urgent en matèria humanitària, sinó també estratègies a llarg termini orientades a la construcció de pau, el desenvolupament sostenible i la prevenció de conflictes futurs. Per això, la comunitat internacional s'enfronta al repte de transformar la manera com aborda tant les causes immediates com les arrels estructurals d'aquestes crisis, promovent solucions innovadores que permetin a aquestes persones reconstruir les seves vides en condicions de dignitat i seguretat.
Ah!, avui és també el dia mundial del wifi que per a molts és més important que el dels refugiats.
-
«El cielo cae con las hojas (poemas de Jorge Teillier)», de Jaime Valdivieso - Siempre hemos pensado que el arte es una especie de mediana, vasta o diminuta región, por la cual atravesamos unos cortos o largos momentos, y cuya huella...
-
Teherán ataca base militar USA y advierte que la era de «golpear y huir» terminó - El Cuerpo de la Guardia Revolucionaria Islámica calificó a la base estadounidense en Al-Udeid como «el cuartel general del Mando Central de la Fuerza ...
-
La vida manual d’ús: restriccions - Parlar de Perec i de la seva *La vida manual d’ús* obliga a mencionar l’Oulipo o *Ouvroir de Littérature Potentielle* (és a dir «Taller de Literatura Pot...
-
EVOCACIONS SANTJOANENQUES (2): LA GORRA DE TRAMVIAIRE - *Recupero una antiga narracio escrita per mi mateixa, fa anys, amb alguns trets autobiogràfics, ambientada, en part, en un vespre de revetlla.* *La ...
-
INTELIGENCIA ARTIFICIAL Y ESTUPIDEZ NATURAL - Le pregunto a una de las plataformas más conocidas de inteligencia artificial (IA): “¿Podría escribirme usted un artículo de opinión?”. La dichosa plata...
-
180 zapatas para unos cimientos - He conocido varios gitanos que trabajaban en el sector de la construcción. La mayoría de ellos estaban en el ramo de las estructuras de hormigón. El ...
-
Un tránsito artificial. - ¿Qué es esa sombra que interfiere la observación de la Luna? Es la Estación Espacial Internacional. La plataforma espacial que orbita la Tierra fue fotog...
-
Bona revetlla! - Sant Joan és una festa que tradicionalment he celebrat poc. De petit, tirava petards i menjava coca. De jove, menjava la coca estudiant, perquè sempre m'...
-
Un esgrafiado que se perderá. - *Este esgrafiado que les enseño es algo bello. Algo que ya no se hace, ni se hará, porque no ya no es el tiempo; porque si este, el tiempo, fuera el art...
-
No te pierdas - Mantente siempre cerca de ti, te hará honesto.
-
Lo pensil - Ayer al atardecer había templado, Cao. Se podía salir al huerto y allí me quedé un buen rato hasta que anocheció del todo. El vuelo de los ve...
-
[EN EL BRUNZIR PLUMBI...] - *(Imatge no identificada presa de la xarxa)* *En el brunzir plumbi * *de la mosca * *convergeixen * *els anhels del pelegrí * *la set còsmica del c...
-
Les fogueres de Sant Joan i la fi de la canalla - Foguera de Sant Joan del 2016 a la cruïlla Lepant/Casp/Ribes, a Fort Pienc Article publicat al Diari Ara el 20 de juny de 2017 *Les fogueres de Sant Joan ...
-
Día Mundial del Refugiado - [image: Puerta] ------------------------------ Llamamos a las puertas cuando queremos comunicar nuestra presencia. *El aire arde, intento alejarme a rastr...
-
Toma !!!. - Ni un escupitajo, ni un puñetazo. Un buen tortón en toda la cara es lo que se merece el mal compañero cuya hipocresía tanto nos afecta. A veces hay qu...
-
Lecciones no aprendidas - I Como con frecuencia me cuesta decir que no, me veo obligado a asumir las consecuencias de mi pusilanimidad: vivo bajo un alud de compromisos que inex...
-
Los nubelistas - Estudio del mundo alrededor de la «nube». La entrada Los nubelistas se publicó primero en La Charca Literaria.
-
EL DOCTOR MABUSE A CATALUNYA - Tal vegada algú ha vist El Doctor Mabuse (Dr. Mabuse, der Spieler, Fritz Lang, 1922). La cinta, de cinema mut, ha complert 103 anys. Si l'han vista sabra...
-
Un quiosco con una segunda vida y una decoración sencilla y grata - Una segunda vida en estos tiempos no es una bagatela. Y menos para un quiosco. ¿O prefieres decir kiosco? A mí antes me gustaba llamarlo con k. Desde...
-
Test d'intel·ligència - 022 [E08] - TROBAREU LA SOLUCIÓ ALS COMENTARIS. L'ENHORABONA A " Sa Lluna "
-
Programa d'actes - Estic convençut de què es tracta d’una altra manifestació de la coneguda s*índrome de tindre-ho tan a mà*. Però no deixa de resultar(-me) cridaner que, ...
-
AMOR ESCRITO EN LA PARED - Foto: J.X. *El amor, siempre,* *en cualquier circunstancia,* *exige amor de muerte.* *Si no estás en condiciones de aceptar* *esta exigencia;* *si ...
-
Barcelona 1926 - Plànol de Barcelona (1926) Institut Cartogràfic de Catalunya El fragment de pel·lícula que veureu a continuació va ser filmat des d'un tramvia i forma pa...
-
Traslado - Cargando tiempo... Recibid un cordial saludo. Nos leemos allí. Ricard y Okanu
-
La peluquera borracha. Autor J. S. Vila - *Vamos a contar una historia interesante, y por supuesto, real como la vida misma.* He dado en titular a este artículo periodistico, con el nombre de: La...
-
LITA CABELLUT, belleza, traS el destroZo de la vida! - Me apetece contaros una historia tan increíble como preciosa -*totalmente real*- Más que nada por llevarle la contraria a esta realidad ...
-
Solidaridad - Lo llaman Cuota de Solidaridad porque poner: *"Me quedo con tu puto dinero para hacer lo que me salga de los güevos, pringao" *es muy largo y no queda ...
-