Els principis de la propaganda - per Joseph Goebbels -

1. - Principi de simplificació i de l'enemic únic. Adoptar una única idea, un únic símbol. Individualitzar l'adversari en un únic enemic.

2. - Principi del mètode de contagi. Reunir diversos adversaris en una sola categoria o individu. Els adversaris s'han de constituir en suma individualitzada.

3. - Principi de la transposició. Carregar sobre l'adversari els propis errors o defectes, responent l'atac amb un atac. "Si no pots negar les males notícies, inventa altres que les distreguin"

4. - Principi de l'exageració i desfiguració. Converteix qualsevol anècdota, per petita que sigui, en amenaça greu.

5. - Principi de la vulgarització. Tota propaganda ha de ser popular, adaptant el nivell al menys intel·ligent dels individus als quals va dirigida. Com més gran sigui la massa a convèncer, més petit ha de ser l'esforç mental a realitzar. La capacitat receptiva de les masses és limitada i la seva comprensió és escassa, a més, tenen gran capacitat per oblidar.

6. - Principi d'orquestració. La propaganda ha de limitar a un nombre petit d'idees i repetir-les incansablement, presentar-les una i altra vegada des de diferents perspectives, però sempre convergint sobre el mateix concepte, sense fissures ni dubtes. D'aquí ve la frase: si una mentida es repeteix suficientment, acaba convertint-se en veritat.

7. - Principi de renovació. Cal emetre constantment informacions i arguments nous a un ritme tal que, quan l'adversari respongui, el públic estigui ja interessat en una altra cosa. Les respostes de l'adversari mai han de poder contrarestar el nivell creixent d'acusacions.

8. - Principi de la versemblança. Construir arguments a partir de fonts diverses, a través dels anomenats globus sonda o d'informacions fragmentàries.

9. - Principi de la silenciació. Fer callar les qüestions sobre les quals no es tenen arguments i dissimular les notícies que afavoreixen l'adversari, també contraprogramant amb l'ajuda dels mitjans de comunicació afins.

10. - Principi de la transfusió. Per regla general, la propaganda opera sempre a partir d'un substrat preexistent, ja sigui una mitologia nacional o un complex d'odis i prejudicis tradicionals. Es tracta de difondre arguments que puguin arrelar en actituds primitives.

11. - Principi d'unanimitat. Arribar a convèncer a molta gent que pensa "com tothom", creant la falsa impressió d'unanimitat.