Els principis de la propaganda - per Joseph Goebbels -
1. - Principi de simplificació i de l'enemic únic. Adoptar una única idea, un únic símbol. Individualitzar l'adversari en un únic enemic.
2. - Principi del mètode de contagi. Reunir diversos adversaris en una sola categoria o individu. Els adversaris s'han de constituir en suma individualitzada.
3. - Principi de la transposició. Carregar sobre l'adversari els propis errors o defectes, responent l'atac amb un atac. "Si no pots negar les males notícies, inventa altres que les distreguin"
4. - Principi de l'exageració i desfiguració. Converteix qualsevol anècdota, per petita que sigui, en amenaça greu.
5. - Principi de la vulgarització. Tota propaganda ha de ser popular, adaptant el nivell al menys intel·ligent dels individus als quals va dirigida. Com més gran sigui la massa a convèncer, més petit ha de ser l'esforç mental a realitzar. La capacitat receptiva de les masses és limitada i la seva comprensió és escassa, a més, tenen gran capacitat per oblidar.
6. - Principi d'orquestració. La propaganda ha de limitar a un nombre petit d'idees i repetir-les incansablement, presentar-les una i altra vegada des de diferents perspectives, però sempre convergint sobre el mateix concepte, sense fissures ni dubtes. D'aquí ve la frase: si una mentida es repeteix suficientment, acaba convertint-se en veritat.
7. - Principi de renovació. Cal emetre constantment informacions i arguments nous a un ritme tal que, quan l'adversari respongui, el públic estigui ja interessat en una altra cosa. Les respostes de l'adversari mai han de poder contrarestar el nivell creixent d'acusacions.
8. - Principi de la versemblança. Construir arguments a partir de fonts diverses, a través dels anomenats globus sonda o d'informacions fragmentàries.
9. - Principi de la silenciació. Fer callar les qüestions sobre les quals no es tenen arguments i dissimular les notícies que afavoreixen l'adversari, també contraprogramant amb l'ajuda dels mitjans de comunicació afins.
10. - Principi de la transfusió. Per regla general, la propaganda opera sempre a partir d'un substrat preexistent, ja sigui una mitologia nacional o un complex d'odis i prejudicis tradicionals. Es tracta de difondre arguments que puguin arrelar en actituds primitives.
11. - Principi d'unanimitat. Arribar a convèncer a molta gent que pensa "com tothom", creant la falsa impressió d'unanimitat.
Y repetir mil veces una mentira...pero esta base es válida para todo tipo de personas, o cosas. No hay nadie que no utilice el sistema, ni de "aquellos" y de "estos". salut
ResponEliminaYo publicaré los de la manipulacion de Chomsky, hice la entrada en este fin de semana. Vienen a ser los mismos. Por eso se necesita mucho espíritu critico. Mi padre me enseño que hay que preguntar muchas veces ¿Por que?
ResponEliminaBon dia.
Hi ha personatges, en totes les ideologies, que tenen aquests principis gravats a foc en el seu ideari. És bo, per això, de saber-ho, perquè evitar que passi és gairebé impossible.
ResponEliminaEn Goebbels ho va clavar i el nostre amic Artur només ho aplica. I li surt bé: sembla que tindrem majoria absoluta del nostre feixistet.
ResponEliminamil vegades o més i sense posar-se vermells Miquel.
ResponEliminade Chomsky i algun que otro más Temujin.
ResponEliminano es pot evitar Montse, es dogma de fe d'obligat complient en molts casos.
ResponEliminalo teu amb Mas es gairebé patològic Lluis, entre ell i Goebbels hi ha una enorme distància.
ResponElimina