L'estiu del 2006, en un cèntric cinema granadí, s'estrenava el documental Lorca, el mar deja de moverse', d'Emilio Ruiz Barrachina. Després de més de 70 anys, la major novetat que presenta el treball de Barrachina és una imatge en la qual es pot veure la cara del suposat autor material de la mort de Federico García Lorca: Juan Luis Trescastro.
"Don Gabriel, esta mañana hemos matado a su amigo, el poeta de la cabeza gorda". Con estas palabras, Juan Luis Trescastro comunicó al pintor Gabriel Morcillo la muerte de Federico García Lorca. Fue en un café granadino, el Royal, uno de tantos por los que el presunto asesino del poeta fue narrando su hazaña". Segons explica Ian Gibson en el seu llibre 'L'assassinat de Federico García Lorca, Juan Luis Trescastro presumia d'haver participat en la mort del poeta a Víznar. Un matí, entorn al 19 d'agost de 1936, el falangista fanfarró i faldiller, molt conegut a la ciutat, va entrar al Bar Pasaje, conegut popularment com La Pajarera. Allí es trobava Àngel Saldaña, un dels pocs regidors granadins que no van ser afusellats a la tàpia del cementiri. Trescastro, amb la intenció que tots els que es trobaven al bar el sentissin, va començar a dir en veu alta: "Acabamos de matar a Federico García Lorca. Yo le metí dos tiros en el culo por maricón". Sinistra història la de la Granada de l'època, com la de la major part d'Espanya, en la qual les tertúlies podien omplir-se de una xenofòbia i una falta de respecte per la vida inimaginable."
La pregunta es ¿ qué se ha ganado con toda aquella masacre ?. realmente no comprendo quien puede prestarse para verdugo.
ResponEliminaPatético
hi havia molt ressentiment poble a poble, un ressentiment que dvenia de vell, i aqui es varen cobrar moltes factures pendents, sense tenir res a veure amb la guerra.
ResponEliminaDesde luego el personaje de la fotografía parece un actor de película. Está bien caracterizado para la posteridad.
ResponEliminaHabía un envenenamiento secular, un analfabetismo arraigado (a pesar de los esfuerzos de la República porque fuera superarlo), un odio de clases muy espoleado desde atrás, unas conductas de las fuerzas y clanes de Poder sumamente intransigentes. Todo está estudiado.
Hay individuos que se prestan para verdugos llegada la tesitura. Es su día de gloria en sus camarillas gloriosas y para hazañas que solo ellos consideran edificantes y de las que se vanaglorian. Además, como ganaron...
hete aquí el principal problema, que ganaron.
EliminaLos verdugos nunca, en ningún sitio, han sido bien vistos. A nadie le gustan, ni siquiera a los suyos. Querran tapar la miseria con fanfarronadas, pero son lo que son. nada más.
ResponEliminaUn saludo
y este hijoputeava de cojones, Daniel.
Elimina