Els mitjans de comunicació de masses, associats al consum de masses, determinen la creació i la difusió de la cultura de masses, constituïda per la suma dels béns de consum culturals. Notem que el jove obrer, un cop sortit de la seva fàbrica a Pittsburgh, Billancourt, Frankfurt o Milà, tendeix a veure els mateixos programes de cinema o de televisió, a escoltar a la ràdio les mateixes varietats, les mateixes cançons, els mateixos discos, a fullejar les mateixes revistes que el fill (o la filla) del seu capatàs, del seu enginyer, del seu cap de taller, més generalment, que els 'nens burgesos' de les classes mitjanes.
Se'ls troba cada vegada més sovint, durant les seves vacances en els mateixos clubs de vacances 'organitzades', en una platja assolellada. És cert, les relacions socials i fins i tot les tensions conflictives creades per la situació del treball, persisteixen a la fàbrica o a l'oficina. Però fora del lloc de treball, el consum dels mass media exerceix una acció dissolvent sobre la 'cultura proletària', la 'consciència de classe', categories del marxisme. L'obrer, un cop franquejades les portes de la fàbrica, es torna un consumidor, semblant a milions d'altres membres de la societat industrialitzada.

GEORGES FRIEDMANN
Civilización técnica y sociedad de masas