Fa quinze anys vàrem anar a Marraquèix de vacances, no hi hem tornat, però no ha estat per manca de ganes d'anar-hi de nou. Pels qui no hi heu estat mai i tinguessiu la idea d'anar-hi, us deixo deu normes bàsiques per moure's per la ciutat dels sets sants. Les principals normes a tenir en compte sobre el codi de circulació a Marraquèix, bàsicament son que no hi ha cap norma, només una sola: travessa com puguis que els altres ja t'esquivaran d'una manera u altra. Aquesta normativa es refereix al vianant, atès que si n'hi ha pel conductors de qualsevol tipus de vehicle, tot i que son lleugerament diferents a com nosaltres les entenem:
Norma número 1 - Només és necessari frenar als pocs semàfors que hi ha - si funcionen - i òbviament si un dels escassos municipals és a la vista. En cas de l'absència o no visió de l'esmentat municipal no es necessari aturar-se.
Norma número 2 - No aturar-se mai en un pas zebra per a vianants sota cap concepte, entre d'altres coses perquè els que van rera teu no tenen previst fer-ho i podries tenir seriosos problemes de col·lisió. Simplement, es tracte d'esquivar amb habilitat certament manifesta els susdits vianants que en saber-ho travessen amb total tranquil·litat, jugant-s'hi la vida, aixó si, però convençuts que en sortiran indemnes de la comtessa.
Norma número 3 - Frenar només en cas d'extrema necessitat, tot i que com es recomana a la norma número 2 la opció més raonable és la d'esquivar als semovents que en aquest cas son els vianants, atès que si es frena es podria provocar un xoc en cadena amb tots els que venen pel darrera.
La frenada només serà necessària si el vianant es un estranger despistat que acaba d'arribar i no sap de que va l'assumpte. Tot i així el conductor tindrà de valorar en les dècimes de segon anteriors que li surt més a compte si envestir el vianant o be provocar un autèntic caos amb tots els que circulen rera seu.
Norma número 4 - Tocar el clàxon, timbres o fer el soroll corresponent amb la boca constantment i per tot. Es pot fer anant en la direcció correcta, però semblaria més recomanable fer-ho en la contraria o per damunt l'acera en el cas de bicicletes i velomotors. Això si, sense escridassar a ningú. No hi ha temps per aturar-se a discutir la jugada ni lloc on aturar-se a fer-ho.
Norma número 5 - Circular el més ràpid possible per a tot el casc urbà, places, aceres, rotondes i carrers estrets del "Zoco" o Mercat moro inclosos. No hi ha disputa per la pole position però sovint ho sembla.
Norma número 6 - No barallar-se mai ni tan sols en cas d'accident a més a més, de la manera que es circula, que dificil seria escati qui te la raó i qui no. Ho dic perquè observareu només arribar que les discussions poden arribar a ser eternes i gairebé mai sense perdre la compostura.
Norma número 7 - En el cas dels velomotors es molt important no portar posat el casc. Com a molt, algú que el duu, li serveix per tapar el far davanter que òbviament de dia es porta apagat, i de nit també en la majoria dels casos. Sembla obvi que si es fon la bombeta ja no s'escau canviar-la i si com us acabo d'explicar el far davanter el tapa el casc, ¿perquè fa falta una bombeta?
Norma número 8 - En el cas dels velomotors, es important transportar el màxim possible de persones, cabassos, caixes o el que calgui. En general sol estar bastant mal vist conduir el velomotor tot sol.
Norma número 9 - Quan als cotxes, no es necessari posar-se el cinturó de seguretat, de fet no se si molts dels vehicles donada la seva antiguitat el porten incorporat d'origen.
Norma número 10 - Contràriament al que podria semblar per tot el que s'ha exposat es veuen i senten pels carrers molt poques ambulàncies, a la majoria dels vehicles abans descrits quan a antiguitat i d'un color que en la seva etapa inicial devia ser blanc. Tenen encara més prioritat que aquí.
Es pot aparcar pràcticament per a tot arreu; llevat dels xamfrans del centre on encara que us sembli mentida actua la grua municipal, però en canvi a l'autovia que porta a l'aeroport, fins i tot n'hi ha que hi aparquen a la nit amb els llums apagats per fer petar la xerrada amb qualsevol amic o la novieta.
De fet en aquesta autovia s'hi pot trobar de tot, a saber: Carros tirats per cavalls, rucs o humans. Camions, autobusos, furgonetes, automòbils, taxis, velomotors, o bicicletes.
Com a norma genèrica de seguretat es aconsellable travessar els carrers pel mig, atès que els variats perills que us sotgen son molt més visualitzables i per tant evitables.
Aneu en compte també amb els carrers estrets i las portes d'entrada o sortida a la muralla de la Medina, atès que a trascantó o fregant la paret en el cas de les portes, us pot aparèixer sense previ avis qualsevol tipus de vehicle a tota pastilla amb el consegüent perill que representa per a la vostra integritat física.
Ah! i tots aquests aspectes peculiars sobre la manera de circular per la ciutat estan contemplats tenint en compte que tots els conductors son abstemis forçats, s'ha de pensar doncs que el dia que deroguin la llei seca, la cosa pot arribar a uns extrems......
.....Deixem-ho estar, m'estimo més ni tan sols intentar imaginar-m'ho.
Benvinguts a Marraquèix (fragment)
.
¿ Fa molt temps que no circulas per Barcelona i las seves rondas ?.
ResponEliminaNo trovarás a faltar res de Marrakech.
fa molt de temps que baixo a BCN amb el tren, afortunadament pel que dius.
ResponEliminaHace falta un Casado como Dios manda ¡¡¡, eso si, con título homologado .
ResponElimina¿un título o la titola?
ResponElimina