La quotidianitat del mal forma part d'una societat que no es reconeix responsable del que produeix, tot i produir-lo de forma deliberada. El malson s'eixampla sense altres expectatives de resposta que no siguin, de forma regular, merament defensives o simples fantasies compensatòries. El fantasma conjurat de la revolta ha estat trepitjat per al fantasma de la restauració feixista, fins i tot si les seves modulacions són diferents a les que històricament ha produït.
Fins i tot el terrorisme que atemoreix les masses occidentals cada vegada perd una mica de la seva potència originària, per més brutals que segueixin sent els seus atemptats. Així ha ocorregut a l'Orient Mitjà i a l'Àfrica i així passarà probablement en el vell continent, a Rússia o als EUA, a mesura que perdin el seu caràcter excepcional. Si bé és cert que el valor jeràrquic dels morts continua per altres mitjans la desigualtat dels vius, tampoc els subjectes metropolitans escapen a aquesta necrosi sensible enfront de la repetició de la massacre. L'exposició continuada al terror en les seves diferents versions fa de l'amenaça una presència més o menys difusa amb la qual s'aprèn a coexistir, encara que es tracti d'un aprenentatge induït, entre altres qüestions, pel desplegament inèdit d'un aparell de seguretat que no cessa de retallar llibertats en nom de la llibertat i per l'extraordinària visibilitat que aquests fenòmens adquireixen a nivell mediàtic quan ocorren en territori europeu o nord-americà.

En termes generals, la rutina del crim amb prou feines aconsegueix mobilitzar una mica de les nostres energies polítiques. Si d'una banda la percepció d'amenaça és omnipresent, d'altra banda, les respostes socials prevalents no semblen ser altres que un accentuat replegament narcisista: ja que estic amenaçat, em reafirmo contra el món, trencant el mirall odiós de l'altre. Davant les inquietuds del present, aquesta mena de retorn narcisista és previsible. L'energia libidinal es retira, per així dir-ho, d'una exterioritat significada com amenaçant, en la qual també apareixen una multitud de "ells". Una resposta defensiva semblant condemna a distància als altres a partir d'un principi d'indiferenciació. És la altra cara subjectiva d'una economia política del sacrifici que no cessa de produir, com a part de la seva dinàmica funcional, noves categories de damnificats.
La mort per abandonament de milers de desplaçats a la vora d'Europa, la plaga del feminicidi, l'empobriment estès en plena expansió de corporacions transnacionals que concentren gran part de la riquesa social, la precarització laboral generalitzada i l'atur elevat, la multiplicació de les guerres neocolonials que s'acarnissen contra centenars de milers de persones innocents, el crim organitzat a escala internacional, l'escalada de l'autoritarisme a presumptes estats de dret i la criminalització de la dissidència política, els suïcidis perpetrats per un sistema bancari que desnona als quals va prometre albergar, la corrupció estructural que perpetua els privilegis de les elits dominants, el predomini de la rapinya financera en l'economia mundial, el racisme i la xenofòbia institucionalitzats contra les minories, la fam i les desigualtats recurrents plantejades com a inevitables, la imposició ideològica de la "economia de mercat a les seves víctimes, els desastres ecològics periòdics que expulsen milions fora de les seves llars, la violació sistemàtica dels drets humans de dos terços de la humanitat, l'hegemonia cultural de l'individualisme més mortífer, entre altres elements sobredeterminats, participen en un procés social de «otrificación» que eximeix als "propis" no només de la responsabilitat de protecció i assistència a les persones damnificades sinó també del deure de canviar el món que sosté aquest règim de desigualtats.

A escala global, l'aprenentatge és gairebé perfecte, si no fos pel recordatori relativament incòmode d'activistes, grups i moviments dissidents que, com a partícips d'una època ombrívola, no es conformen amb fer-se lloc en l'espectacle. Contra aquest recordatori, però, plana el desplegament de les indústries culturals dominants. A força de repetició de l'horror, el que ens va semblar inconcebible s'ha fet part del soroll de fons de la quotidianitat: l'evidència d'un mal que passa en una altre lloc.

ARTURO BORRA