ÚLTIMS ESCRITS

8/recent/ticker-posts

CARTA A UN AMIC INDEPENDENTISTA

Aquesta no és una carta qualsevol, és 'la carta' d'Antoni Puigverd a un amic independentista. Llegiu-la amb atenció, val la pena. És 'la carta' de la honestedad, del seny, del sentit comú que tant es reclama.

"Estimat amic, després de llegir la teva carta, tan dura i àcida, m'adono que cada vegada és més difícil, a Catalunya, parlar de política sense ofendre'ns. Ningú vol escoltar res fora de la seva esfera emocional. Ja no es pot practicar aquella paraula intraduïble que tant ens enorgullia: enraonar.

Segueixo, des de fa anys, com a articulista, l'evolució dels nacionalismes català i espanyol. Sempre amb una preocupació: la ruptura del consens català. Vaig començar a inquietar-me quan els imaginaris de Pujol i Aznar van cristal·litzar territorialment. Vaig pronosticar, vaig avisar, vaig alertar sobre la divisió catalana. El catalanisme inclusiu, que funcionava com coixí de seguretat i cola adhesiva, ha estat bombardejat des d'ambdues ribes. Ara tu em dius que aquest catalanisme és deshonest. Que jo sóc deshonest.

Quan començava el Procés, vaig avisar d'una obvietat: cap Estat es deixa mutilar sense usar tota la seva força. El Tribunal Suprem ha inventat una violència inexistent perquè el càstig per la desobediència era suau i calia escarmentar amb uns anys de presó. Tu saps que aquesta desmesura formava part de les previsions independentistes. Tu saps que només es podia negociar amb l'Estat una sortida al malestar català amb el suport d'una força colossal. La força independentista és enorme, però no va més enllà de la minsa majoria que històricament han tingut, al Parlament, ERC i Convergència (o qualsevol dels seus noms).

Obligant als catalans a triar entre el pare i la mare, heu destrossat els precaris equilibris de la nostra societat. Els líders independentistes han conduït a la seva gent a l'escorxador i el país a un carreró sense sortida. Sense els presos, descubriríeu que el Procés era simple tàctica. Volien crear les condicions d'una ruptura, sabien que no tenien força per a això i confiaven en dues sortides. O forçar una negociació o instigar una resposta tan humiliant l'Estat que, per reacció, revolucionés Catalunya.

És a dir: jugaven. Han perdut. Ho lamento. Lamento haver encertat el diagnòstic. Lamento molt més la presó. Ho dic sovint: no sortirem del laberint si ells no surten de la presó. Però també constato que l'independentisme persisteix en el "com pitjor, millor", ja que desitja començar un nou curs escalfant els carrers amb l'objectiu de reproduir el tremendisme de l'1 d'octubre. Necessita reactivar les forces vives de Madrid que, per raons antagòniques, també busquen l'Armagedón català. El xoc definitiu: uns volen trencar, altres planxar Espanya a la francesa. Dos somnis a la recerca del mateix destí tràgic.

L'esforç inútil produeix malenconia. Potser seria millor callar. Cada dia parlo menys amb els amics. Em dius que t'he decebut. Em sap greu. Vull que sàpigues que jo "cada dia tinc més dubtes, fins i tot de mi mateix i com més enemics tinc, més em poso mentalment de la seva part" (Václav Havel). Per què no proves tu també d'assajar l'empatia?"

Publica un comentari a l'entrada

15 Comentaris

  1. El Puigverd és moderat i savi, per això es fiquen tant amb ell, la moderació, avui, no 'ven'.

    ResponElimina
  2. Si no desbarres e insultes no ets ningú.

    ResponElimina
  3. Jo necessito veure l'altre carta, la del amic àcid, és possible?

    ResponElimina
  4. Lo he leído hoy en La Vanguardia..
    Molt bó

    ResponElimina
  5. Disculpa si insisteixo en el tema del teu "post" anterior. ¿Com definiríem a un feixista?. Jo, per no ser separatista, ¿també sóc un feixista?. A veure si acabem amb els reduccionismes infantils. Començo a estar cansat del mal ús de les paraules "feixista" i "nazi" en boca dels separatistes.

    No estic d'acord en la presó indefinida de Junqueras i els altres, però no m'agrada la invasió ideològica dels espais públics i de les institucions que també a mi em representen.

    Encara que jo no perdo el temps traient llaços. D'això s'encarregaran el temps i el vent, i és que la realitat sempre és molt tossuda

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo he parlat del populisme barroer, demagogia a dojo i atiar l'odi de C's, si Lerroux aixeques el cap es sentiria orgullós de veure com la seva estulticia es perpetua; i els treu de polleguera per què no s'en surten, per això s'inventen agressions independentistes com la del Parc de la Ciutadella, de feixistes y nazis no n'he parlat ni aqui ni crec que mai, o molt poques vegades i en casos molt concrets, no en aquest.

      Elimina
  6. En boca dels separatistes i dels unionistes, aqui encara no s'ha dit, però en altres blogs si, s'ha fet molta analogia dels procés amb els nazis. Suposo que això no és reduccionisme infantil, és història pura i dura oi? Vinga va, no cal que ens emprenyem nosaltres per algo tan separatista o unionista no?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Definir als separatistes com "nazis" també és reduccionisme infantiloide i banal. Això ens dóna una pista sobre la capacitat intel·lectual de la nostra classe política, però també de la que te una bona part de la nostra ciutadania.

      Elimina
    2. nazis i feixistes se'ls ha dit a Puigdemont i Torra i no des de blogs, sino mitjans de Madrid de radio i impresos, i més d'una vegada.

      Elimina
  7. D'això em queixo, una elit de ximples, seguits, llegits i votats per una altra manada de ximples. I això és vàlid per a l'altre costat també.

    I mentrestant, els uns i els altres van fent caixa. Això és una sessió de titelles, no veiem els fils. Però mentrestant, els bitllets es mouen darrere de l'escenari. I nosaltres, amb la boca oberta i badant amb llaços, banderas i càntics.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Res que no hagi succeït abans, és el teatre de l'antiga farsa, per aixó parlen de vella pòlítica, el que passa és que nosaltres en som més conscients i estem més emetents.

      Elimina
  8. Rodericus, això ens passarà sempre. Som part del seu escenari i prou. Lo millor és és apagar els llums de tant en tant i riure amb els que t,estimes. Lo altre és relatiu, algun dia bufarà el vent en un altre direcció. No es que no ho vulgui veure és inevitable però quant un no pot fer res pensar-hi massa és molt frustrant. Per sort encara tenim el nostre món particular. La vida són dos dies i la gent només riu un cinc per cent, si arriba.. això sí que es trist...llamp de llamps!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ep! jo sóc dels qui encara xiula quan va pel carrer, per lo bajini, no sigui que em prenguin per boig, encara que mai havia vist tanta gent parlant (aparentment sola) pel carrer amb el coi dels mòbils. Encara els acabará passant com els d'aquest conte:

      http://blocfpr.blogspot.com/2017/06/es-veia-venir.html

      Elimina
    2. Si només parlesin, la mayoria crida y sembla que no els faria cap falta el telefon, el altre l´escolta perfectament sense aparell.

      Elimina