Persuadir els primers treballadors industrials que visquessin d'acord amb el rellotge no va ser tasca fàcil. Molts d'ells treballaven al seu propi ritme, feien pauses quan els semblava o no es presentaven en el seu lloc de treball, la qual cosa era un desastre per als directius de la fàbrica que els pagaven per hores. Per tal d'ensenyar als operaris la nova disciplina de l'horari que exigia el capitalisme modern, les classes dirigents van promoure la puntualitat com un deure cívic i una virtut moral, mentre denigraven la lentitud i la tardança com pecats capitals.
En el seu catàleg de 1891, la companyia Electric Signal Clock advertia contra els mals de no mantenir el ritme: «Si hi ha una sola virtut que hauria de conrear més que qualsevol altra qui vulgui triomfar en la vida, és la puntualitat; si hi ha un error que s'ha d'evitar, és el retard». Un dels rellotges de l'empresa, que rebia l'apropiat nom de Autócrata, prometia «revolucionar els endarrerits i els impuntuals». En 1876, quan va aparèixer al mercat el primer despertador de corda, la puntualitat va rebre un formidable reforç. Pocs anys després, les fàbriques van començar a instal·lar rellotges perquè els treballadors marquessin l'inici i el final de cada torn; així l'afirmació que «el temps és or» es va convertir en un ritual quotidià. Cada vegada era més insistent el constrenyiment perquè cada segon comptés, i el rellotge portàtil es va convertir en un símbol de posició social.
Als Estats Units, els pobres s'afiliaven a clubs que sortejaven un rellotge cada setmana. Les escoles també donaven suport l'aspiració a la puntualitat. En el llibre de lectura de McGuffey, editat en 1881, s'advertia als nens dels horrors que podia desencadenar la tardança, com accidents de trens, negocis fracassats, derrotes militars, execucions per error i amors frustrats: «Sempre passa així en la vida, els plans millor traçats, els assumptes més importants, les fortunes dels individus, l'honor, la felicitat, la mateixa vida es sacrifiquen cada dia perquè algú ha estat impuntual ».
A mesura que el rellotge s'imposava i la tecnologia possibilitava que tot es fes amb més rapidesa, la pressa va ocupar tots els racons de la vida. S'esperava de l'individu que pensés, treballés, parlés, llegís, escrivís, mengés i es mogués amb més rapidesa. Un observador vuitcentista va fer broma dient que el novaiorquès mitjà «sempre camina com si tingués un bon sopar per davant i un agutzil per darrere». En 1880, Nietzsche va detectar una cultura creixent «de la pressa, l'apressament indecent i suat, que vol tenir-ho tot fet en l'acte». Els intel·lectuals van començar a adonar-se que la tecnologia ens estava modelant tant com nosaltres la moldeábamos a ella. El 1910, l'historiador Herbert Casson va escriure que «amb l'ús del telèfon, la ment ha adquirit un nou hàbit. Ens hem desprès de la lentitud i la mandra... La vida s'ha tornat més tensa, desperta, enèrgica». A Casson no li hauria sorprès saber que qui es passa llargues hores treballant amb un ordinador pot impacientar-se amb els que no es mouen a la velocitat del programari.
Frederick Winslow Taylor |
Però tot i que va viure els seus últims anys en una relativa foscor i els sindicalistes l'odiaven, el seu credo (primer el programa, després l'home) va deixar una marca indeleble en la ideologia occidental. I no únicament en el lloc de treball. Michael Schwarz, qui va produir el 1999 un documental sobre el taylorisme, va dir: «És possible que Taylor morís ple d'oprobi, però probablement va riure l'últim perquè les seves idees sobre l'eficiència han arribat a definir la nostra manera actual de viure, no només a la feina sinó també en la nostra vida personal». - ELOGIO DE LA LENTITUD - Carl Honoré.
En ese mundo de la pequeña industria catalana,de finales de los sesenta y principios de los setenta,donde muchos bajos eran ocupados por talleres de pocos trabajadores,surtidos de la migración,como algo muy moderno se aplicaron lo que se llamó,pomposamente Departamento de Métodos y Tiempos,siguiendo las teorías de Taylor y la Estadística,se tomaban tiempos con un cronómetro a pié de trabajo,se compensaba con unos coeficientes para cosas,como mear,un tiempo en cada proceso de fabricación.Duro pocos años,con la crisis del petróleo desapareció todo ese mundo injusto,gracia a Dios. Desapareció hasta el dictador,que Dios lo tenga en su Gloria.
ResponEliminarecuerdo esto que dices, en donde trabajaba yo, el control este de Métodos y tiempos, lo llevaba el Pepitu, el encargado, el más sieso entre los siesos.
EliminaHe de romper una lanza en favor de Taylor. ¿ Si no utilizamos un cronómetro, como demonios calculamos los costes de producción en la industria ?. Y aún así, he conocido empresas que han caído en la quiebra a pesar de tener un ritmo de trabajo frenético.
ResponEliminaOtra cosa es la tiranía ejercida en algunas empresas. En Alemania, si un trabajador va al lavabo mas de dos veces por turno, lo envían a los servicios médicos de turno.
Como de costumbre, en el termino medio está la virtud.
En molts aspectes Taylor era un avançat del que ara s'en diu productivitat, fot, pero aixì era l'home.
Elimina