L'any 1942, el pintor nord-americà Edward Hopper va crear el paradigma per excel·lència de la soledat urbana, Nighthawks. És una escena nocturna, d'un bar amb quatre persones separades del carrer per un vidre corbat; una inquietant imatge de desconnexió i distanciament. Hopper sempre es va mostrar especialment preocupat per la vivència humana de l'electritzant urbs, i per la forma que té aquesta d'unir-nos mentre ens tanca en cel·les cada vegada més petites i exposades. Els seus quadres són tota una arquitectura de la solitud; reprodueixen les restringides unitats d'oficines i apartaments on uns exhibicionistes involuntaris revelen la seva vida privada en fotogrames emmarcats en vidre.
Han passat més de 75 anys des que Hooper va pintar Nighthawks, i les seves inquietuds a compte de les relacions socials no han perdut cap rellevància; però aquesta preocupació sobre la ciutat física s'ha vist superada pels temors derivats d'un espai públic tan nou com virtual, Internet. Hem entrat en un món de pantalles que van molt més enllà de la torbadora visió del pintor.
La solitud s'enfoca en l'acte de ser vist. Quan una persona està sola, es mor de ganes que la reconeguin, l'acceptin i la desitgin; però, al mateix temps, recela cada vegada més de l'exposició. Segons una investigació de la Universitat de Chicago, duta a terme durant l'última dècada, la sensació de soledat desencadena el que els psicòlegs defineixen com un estat d'hipervigilància davant d'una hipotètica amenaça social. L'individu, que entra en aquest estat de forma inconscient, es torna hipersensible al rebuig i comença a percebre les relacions socials com un fet tingut d'hostilitat o menyspreu. El resultat és un cercle viciós de retirades que augmenten la paranoia del solitari i intensifiquen la seva sensació d'aïllament.
Aquest és el punt on la Xarxa es mostra més seductora. Amagades darrere una pantalla, les persones que estan soles tenen el control. Poden buscar companyia sense córrer el perill de revelar o de semblar massa ansioses pel contacte humà; poden arribar als altres o poden amagar-se d'ells; poden aguaitar i mostrar-se com són, a resguard de la humiliació que els rebutgin cara a cara. La pantalla actua com a filtre protector, com una cortina que permet la invisibilitat i les transformacions. Qualsevol pot filtrar la seva imatge, ocultar els elements menys atractius i ressorgir millorat, és a dir, crear un avatar l'objectiu consisteix a agradar. I llavors aflora un problema, perquè el contacte que s'obté no és com el de la intimitat. Crear una imatge impecable d'un mateix pot servir per aconseguir seguidors o amics de Facebook, però no cura necessàriament la soledat perquè la cura no és que et mirin, sinó en que et vegin i et acceptin per complet: tan lleig, infeliç i estrany com radiant i perfectament preparat per fer-te una selfie.
Hi ha una pel·lícula que toca aquest tema: 'the Subrogates', els substitus, de Jonathan Mostow, amb bruce Willis de protagonista; parla del fenomen high-tech dels substituts, que permeten a la gent comprar versions perfectes de si mateixos -en bona forma, guapos, i controlats per control remot-. Aquestes màquines perfectes acaben assumint els seus rols vitals, de manera que la gent pot experimentar la vida a través d'un altre còmodament asseguts al sofà de casa, de fet, físicament no surten de casa, però no per aixó són feliços i si que estan sols.
La soledat s'agreujarà cada vegada més a les grans ciutats, però tambè ens hi adaptarem, som una espècie que s'adapta a tot, ja ho diu la dita: val més estar sol que mal acompanyat, i tambè és prou cert que un es pot sentir sol enmig d'una multitud, de fet la soledat o solitud no deixa de ser un estat d'ànim personal de cadascú.
Jo crec que la solitud urbana, com tantes coses, és un mite. Hi ha estudis que mostren que els problemes mentals són molt més habituals, en tant per cent, als pobles. Tot i que avui la frontera entra zona urbana i poble és molt difusa. La solitud és un problema humà, lligat a moltes circumstàncies i no sempre té perquè ser dolent, això de 'trobar-se sol', que sovint és un sentiment més subjectiu que no pas objectiu.
ResponEliminaPer altra banda les relacions a través de les xarxes socials no volen dir solitud, com en les relacions més directes. Hi ha de tot, internet no té la culpa de res, som els humans qui 'fem' les coses i les relacions.
ResponEliminaPodriem dir que es tracta d'una solitud relativa, de fet a casa jo estioc sol a la meva habitació, i la Nuri está sola al menjador, ambdós estem sols, pero nomès cal recòrrer 10 metres i ja no ho estem.
EliminaUn cuadro que siempre ha despertado en mi cierta atracción.
ResponEliminaNo se si es la situación, los colores o el tema.
Miraré la peli, a ver si la encuentro en castellano por algún canal de estos.
Salut
Jo la vaig veure en un canal d'aquests de Movistar+. Per cert, recordaràs que vaig parlar d'una pel·lícula estranya "un colom es va asseure en una branca a reflexionar sobre l'existencia" hi ha alguna escena que sembla calcada d'un quadre de Hooper.
ResponEliminahttps://blocfpr.blogspot.com/2017/10/reflexio-sobre-lexistencia.html
No hay soledad,en siete nietos.
ResponEliminaNo hay soledad en dos mujeres a pagar.
No hay soledad en el pluriempleo,de necesidad.
Hay soledad en el ocio,en la vejez,en el desamor.
Pues así ha salido la cosa,que le vamos hacer.Mi único momento de soledad fue cuando por primera vez vine a Barcelona,solo.Todo acabó en cuanto me "eché" una novia,que por cierto hacía practicas de maestra,bonita y dulce como ella sola.
Los nietos alivian esta soledad, cierto. Mi único momento de soledad fué en el CIR 14 de Mallorca, cuando al dia siguiente de llegar me levante y me puse el uniforme de soldado. Rodeado de gente, me sentí sólo, muy solo.
ResponEliminaDesde luego era un sitio,para sentirse solo,en mi caso
Eliminaen San Fernando(campamento),no lo estuve,porque mi pareja(era muy de izquierdas y no estaba casado,en aquella época),me dio un bloc lleno de escritos suyos,que leía una y otra vez.La lectura también es buena,para el asunto de sentirse acompañado.
Sabes, en la mili, en los catorce meses que estuve en Mallorca, le mandé una carta cada dia a mi novia. Aún conservamos unas cuantas que no hemos querido releer ni ella ni yo.
ResponEliminaNo,no las abras,que quede para la eternidad o para que alguna nieta la abra,si la encuentra.Tambien tengo cositas escondidas por mis libros,por si alguna la encuentra, algún secretillo,una peseta de papel del 45...
Eliminaen eso estamos, me da que serian muy cursis, yo que sé..., eso, si acaso que las lean los nietos.
ResponElimina"(...), me da que serían muy cursis...". Olvídate de la coletilla: Léelas, por favor. Y cuéntanoslo. (Con catorce años escribí yo algo sobre mi soledad y sí te lo he enseñado).
ResponEliminaNo puedo, las cartas no son mías, son de mi mujer, yo se las mandé y estoy de acuerdo con Car res, no se deben leer... Otra cosa seria si fueran escritos personales míos.
EliminaSalut!
Tienes razón. Estaba tan emocionada que me había obnubilado. Hasta hace poco únicamente conocía algo de la vida de escritores muertos. Una duda: ¿Tengo tu permiso para hablar sobre tu obra?
ResponEliminaclaro, aún estoy vivo y mi obra es publica aunque no notoria.
ResponElimina