En molts aspectes la nostra societat està a anys llum de les del nord d'Europa quan a civisme i conscienciació, com a mostra, la situació que descriu Lluís Amiguet en aquest article a la Vanguardia, situació que s'està començant a donar a països con Suecia o Noruega, i que diria que aqui no s'arribarà a produïr mai, o tardarà molt.

En avió ?, no li fa vergonya?

El flygskam (en suec: vergonya de volar) només semblava un excés més de l'activisme mediambiental quan la ciclista Anna Hughes va començar a promoure-ho fa deu anys al Regne Unit. Denunciava que "la necessitat de molts vols és discutible, però el mal que causen el planeta és indiscutible".
Era un moviment local, però la globalització digital li ha donat les mateixes ales que a milions de viatgers low cost. I avui les aerolínies comproven que les classes mitjanes dels països més avançats comencen a sentir-se culpables per agafar l'avió.

És el principi de la fi del low cost. - Perquè no només l'escandinava SAS ha notat la frenada, especialment en trajectes interiors; també els plans d'expansió de l'aeroport de Heathrow s'enfronten a la contestació ambientalista de l'alcaldia de Londres. I l'alcaldessa Colau recela de l'ampliació de l'aeroport de Barcelona. Mentrestant, la portaveu del flygskam, l'activista de 16 anys Greta Thunberg, navega ara cap a Nova York, en un veler reial monegasc d'emissions zero, demostrant que el tuit ambientalista, com més lent, més lluny arriba.
Per distanciar-se de Ryanair, una de les deu empreses més contaminants d'Europa (les altres nou són centrals de combustibles fòssils), l'holandesa KLM demana als seus passatgers que deixin de volar i facin per videoconferència les seves reunions de treball.
I - "think global, act local" desenes de petits Thunberg en un estiu blau que volen verd ens van entendrir a Sant Salvador al manifestar-se, el passat 16 d'agost, contra el canvi climàtic, amb temperatures, de 40 graus, que van posar a prova l'ardor de les seves conviccions. Són xavals que preferiran l'Interrail dels seus majors al vol per 50 euros -el destí era el de menys- dels vint anys que ara s'avergonyeixen de volar per volar barat.
Saben que l'avió contamina més que cap altre mitjà de transport, perquè deixa diòxid de nitrogen en l'atmosfera. Per això, IAG promet reduir emissions, United Airlines experimenta amb biocombustibles i Easyjet pregona millores en la seva eficiència. Els fabricants Boeing i Rolls-Royce prometen motors d'avió híbrids i elèctrics en pocs anys. Però el que notarem ja és la pujada del preu de desenganxar, perquè, després de la taxa Macron sobre els bitllets, Suècia i Holanda en promouen una altra, molt més gran, sobre el combustible aeri a tota la UE. I així, en només una dècada, la vergonya de volar d'uns pocs s'haurà convertit en cost obligatori del bitllet per a tothom. - LAVANGUARDIA