Kumba, definició: Persona de bons sentiments i millor intenció. Creu en l’amor. Estima totes les criatures vives, excepte els neoliberals. És humil, solidari i altruista. Dóna i no espera res a canvi. Té una visió espiritual del món, altrament consciència, i considera la humanitat com els seus germans. En la versió regional, és catalanista i progressista. És contrari a l’explotació de l’home per l’home, és profundament pacifista i vol transformar el món per fer-lo millor. És dialogant i no tolera que li portin la contrària. Li agrada Lluís Llach, el cançoner folk, el rock català i U2.

Frase clau: «Els bons líders dirigeixen el ramat des de darrere». Nelson Mandela.

L'ha fet bona Manuel Delgado amb aquest tuit sobre el kumbainaisme, a ran del llibre d'Oriol Malló: "Confessions d'un Kumba resentit". Si el voleu llegir, a baix teniu el pdf. Són 110 pàgines, millor doncs comprar el llibre, val la pena.

CONFESSIONS D'UN KUMBA RESENTIT. - pdf

M'ha interessat la part en la que parla de Xesco Boix. JO VAIG MATAR A XESCO BOIX - (us deixo un fragment) 

E1 21 de juliol de 1984, el cantautor-animador per antonomasia, Xesco Boix, es deixava morir a la via del tren del Maresme a l’alçada de Malgrat de mar on estava reclòs en una comunitat terapèutica per curar-se d’una de les seves habituals i cada cop més terribles depressions. Mesos abans els tres fundadors del Partit Antikumbaià de Catalunya – Roger Vilaplana,Jordi Fexas i jo mateix-- havíem enganxat cartells a l’Institut Sants -LesCorts amb una imatge típica del Xesco – guitarra acústica, barba profusa, un punt retallada, i gorra blava al cap-- amb una diana de visor adaptat al fusell d’un franctirador. Volíem la seva eliminació física com a símbol de tot allò que odiàvem en nosaltres mateixos. Per culpa d’ell i dels seus, Catalunya no podia ser un país normal on hi hagués rock en català i ens resignavem a escoltar la Dharma o l’únic grup que intentava ser postmodern, els Duble Buble, de Vic, que és el que aquells tres estudiantsde COU preteníem. Volíem deixar enrere Cavall Fort i Tretzevents, Jan i Trencapins, Jep i Fidel, els barrufets i Gil Pupila. I Asterix i Obèlix...

...Ens suicidàvem amb 5 anys i Xesco Boix disparava la bala amb les seves  cançons. I això el va condemnar. I potser ens va condemnar a molts. Vam idolatrar els nostres pares, les nostres mares, com si la vida mateixa depengués de la seva aprovació. Vam convertir-nos en ells i no els vam jutjar ni els vam matar. Nosaltres ja estàvem morts. Per dintre. Socarrimats. En les seves terribles depressions, quan fugia a cantar pels corredors dels metros d’Europa, Xesco Boix potser s’adonava que no salvava nens. Els destruïa. Era còmplice, actor, en grau major d’un petit gran holocaust. I si mirava de fit a fit un nen que no captava el missatge, veia la por en el seu sulls. Però ell tampoc tenia sortida. Aquell «sofriment tan immens i difícil d’explicar» que li comentava a un amic en aquella «sòrdida» comunitat terapèutica poc abans d’acabar la comèdia. Aquella taca negra que l’anava menjant per dins assenyalava la definitiva volatilització de l’ànima que ell mateix havia sacrificat de nen a l’altar del monserratinisme ambiental i familiar. Allò que havia d’haver estat la sortida – tornar als nens, tornar a ser un nen - era la definitiva confirmació del contrari: ell era l’assassí de nens. Pel poc que li quedava d’ell mateix, ja no es podia mirar al mirall. I com que mai va saber que els dimonis que el turmentaven comencaven pel seu propi pare, la seva pròpia família i el fet luctuós d’haver-se empassat, tan aviat, el simulacre d’una pau i un paradís fundat sobre el crim i la il.legalitat, el darrer homenatge que es devia era acabar amb el personatge  perquè d’ell mateix ja no en quedava res de res. Era un mort en vida. I jan’hi havia prou. Tenia 38 anys.
Quan ell va morir, els kumbes ja eren legió. I els seus acòlits, cantants-animadors, els pares i mestres, tots aquells que el van divinitzar, van retre-li sentits homenatges populars: «Un jorn de l’estiuada, quan feia molta calor, vas anar a veure la mar tot passejant. La guitarra a l’espatlla, les cançons dins el sarró, caminant damunt les ones vas marxar», cantava, canta, Toni Giménez, talment fos Jesucrist reencarnat. I remata, amb música de Pete Seeger: «Sabem que ets amb nosaltres, que ets present als nostres cors. Ets la veu de l’esperança, amic Francesc. Ets la lluita que dins nostre ens farà tirar endavant, per lluitar per als infants, la llibertat». Sobre les cendres del suicida, s’instaura, es consagra una nova religió. De fet, ja ho estava. Només faltava un sant. I Xesco Boix ha passat al santoral kumba com el fundador. Celebrem-ho. Segrestar l’ànima dels nens perquè mai més la recuperin, el veritable credo del kumbaisme, és hores d’ara cosa natural. Tan que el mot kumba, de tantes victòries que arrossega, s’ha dissolt i permeabilitzat en la societat catalana que ja no necessita d’adjectius per definir el triomf absolut d’allò que va començar fa cinquanta anys. També m’ha costat 38 anys entendre -ho. Jo no vaig matar Xesco Boix. Jo vaig morir amb Xesco Boix.