-
Occident es troba a les portes d’una regressió totalitària. Així de contundent es mostra Juan Soto Ivars al seu últim i estimulant llibre La casa del ahorcado . Cómo el tabú asfixia la democracia occidental . El diagnòstic de José María Lassalle a El liberalismo herido tampoc no pinta un panorama gaire més encoratjador. Un simple repàs als esdeveniments viscuts des de l’inici d’aquest segle resulta inquietant: atemptats terroristes a Nova York, l’11-S del 2001; col·lapse de Lehman Brothers el 2008 i, per si no ho haguéssim vist tot, assalt al Capitoli dels EUA de milers de ciutadans guarnits amb pells, pals i cascos vikings, el dia de Reis. En clau domèstica, també els catalans vam fer la nostra particular aportació rebel, amb l’intent d’assalt al Parlament, l’1 d’octubre del 2018. Paradoxalment, els mateixos que aquí van reprovar contundentment Donald Trump pel seu colpisme encobert es van posar a xiular davant els fets viscuts a Barcelona.
Segons el meu parer, encara que comparteixo totalment el diagnòstic de Soto Ivars i de Lassalle sobre els mals que ens amenacen, crec que hi ha força motius per a l’esperança. El més definitiu, la resiliència i capacitat de suportar cops de l’ Estat de dret. S’ha vist als Estats Units amb la victòria de Biden a les urnes i als tribunals, i s’està veient durant la pandèmia quan el poder judicial posa a ratlla els poders executius i legislatius que, precipitats i inconscients, semblen disposats a suspendre drets fonamentals sense més ni més, perquè així els hi suggereix aquest o aquell presumpte expert en salut pública. L’ Estat de dret és sòlid, com ho és un bon sistema fonamentat en el check and balances , on un poder contrapesa l’altre. En aquesta robusta cadena democràtica només una baula em sembla fràgil: la de la identitat ciutadana.
Constato amoïnat que justament quan més lliures podem ser, més necessitat sentim d’etiquetar-nos com a membres d’aquesta tribu o d’aquella altra. Tinc centenars d’amics convençuts que al jove Samuel a A Coruña el van assassinar per marieta. Com hi ha milers de ciutadans americans segurs que a George Floyd el van matar per negre. Si hem de fer cas de la portaveu de Podem a Extremadura, a Plácido Domingo com a mínim se l’ha de capar, per masclista i “abusador”. A tots aquests neojusticiers, la seva identitat com a gais, negres o dones els resulta tan determinant que no els importa el més mínim conèixer la veritat dels fets, empatitzar amb les víctimes però també amb els presumptes agressors. El seu fanatisme és tan extrem que tot el progrés moral aconseguit per la democràcia al llarg de més de dos segles creuen que és prescindible si del que es tracta és de linxar a qui consideren culpable, sense judici ni cap garantia, evidentment.
Durant molt de temps, la nostra personalitat ha tingut un ancoratge important en identitats socials basades en la nació, el veïnatge, la professió o la confessió religiosa. Interessos particulars i col·lectius semblava que es fonien a la manifestació del dia del Treball, a la missa del diumenge de Rams o a la festa major del barri. Als països amb un procés de nacionalització culminat amb èxit, també la seva Diada particular era mobilitzadora. Però els temps han canviat i en general, amb els vents hiperindividualistes que corren, tot el que sona a manifestació grupal fa olor de gregari i manipulador.
Com ha assenyalat José Carlos Ruiz en el seu famós assaig Filosofía ante el desánimo, els temps en què Gandhi era capaç de mobilitzar tota una nació en contra del colonialisme anglès queden molt lluny. En el fons, l’experiència del procés va ser una espècie d’emulació romàntica i del tot anacrònica d’aquesta mena de pràctiques, als ulls dels més joves del tot ex-travagants. Per certificar-ho, només cal veure l’edat i els referents morals dels que les continuen practicant. Aquest fenomen, lluny de ser valorat negativament, pot confirmar el final del gregarisme i la culminació definitiva, per fi, de l’autonomia moral ciutadana que un dia van somiar Kant i els il·lustrats de la seva generació. Perquè, en paraules de Soto Ivars, “ser dona, home, gai o hetero són identitats de merda”. El que ens dignifica és que som ciutadans dotats de drets i obligacions i que estem, per aquests sí, disposats a mobilitzar-nos per defensar-lo - Santi Vila - lavanguardia.com.
Correcto, FRANCESC PUIGCARBÓ.
ResponEliminaQuieren homogeneizarnos, como si fuera la leche de cien vacas de diferentes razas y meter el resultado en un barreño, ponerle el saborante, el antioxidante y el conservante, y que salga una sóla de un único sabor.
Allí, las cien vacas sólo han de pastar lo que les de el amo, sin salirse del pastor eléctrico, para eso está el CONTROL, y cuando ya no de los 40 litros diarios de rigor y sea más gasto que beneficio para el sistema, este lo eliminará llevándolo al matadero.
Si por aquellas se ponen en este plan quince o vente de golpe, cap problema, diremos que tienen tuberculina y que no se puede hacer nada para salvarlas, así, las otras , por miedo al contagio, no se pondrán nerviosas sino al contrario, desearán que se las lleven del redil.
¿te suena?
Un abrazo
Utiliza su propia experiencia.!No soy un borrego!. No firmo. Rajaooooo. Le dicen los otros.
ResponEliminaEsto es la lexeee.
Miquel, oi tant que em sona, però pensa que és per el nostre bé, pel be dels ciutadans.
ResponEliminaBueno Car Res, el hombre fué consecuente y caro que lo ha pagado, le han dado por los dos bandos, los unos embargando sus bienes y los otros llamándole traidor, botifler y lo que haga falta.
ResponEliminaNo se si es periodista de carrera, aficionado o que la Vanguardia dentro de su buenísimo actual, de que aquí no ha pasado nada, lo trae como modelo a seguir. Se rajó en el último momento, cuando los otros ya veían abocados al abismo de la cárcel. Antes, como todos presumía, pero no tuvo valor. Ahora nos quiere dar miedo con la arribada de tiranos, porque la democracia es débil. No, el débil fue él. Es humano, pero no me interesa como modelo, ni lo que diga.
ResponEliminaEs historiador y fue alcalde de Figueres. Bueno, no fue el único que se rajó, de hecho se rajaron todos.
ResponEliminaCreo que aquí hay una pregunta, como diría el filósofo. ¿Qué es la identidad? ¿Con qué nos identificamos? ¿o es que nos identifican los demás?, y si nos identifican los demás, ¿nos sentimos a gusto?
ResponElimina¿Puede uno sentirse sin identidad? ¿Es necesario pertenecer a un "ramat" identitario? ¿La identidad nos elimina nuestra libertad? (evidentemente la de elegir no tener ninguna).
Ya ves, amic FRANCESC, la cantidad de preguntas que me salen de una sola pregunta, porque puede darse el caso de que colabore hablando el mismo idioma, de hecho hablo sin problemas los dos peninsulares que me pertocan, y lea del mismo modo, pero no sintonice con ninguna de las dos posiciones, ni con otra tercera que se preciara.
No siento amor por banderas, estandartes, pendones ni escarapelas. No me induce a pensar nada más que a la imágen que has insertado.
No estoy cómodo en una conferencia de valores morales patrios, sople el viento de donde sople, y no me ncuentro de ningún lugar.
No me es cómodo, no lo es, como cabría suponer. No me agrada ver como las personas se dicen barbaridades detrás de un trapo de colores por "amor" a ese trapo.
Y no me gusta que me insulten cuando no sigo la corriente al "pendonero" que va delante, con el pendón al ristre.
Por desgracia, cada día veo más trapos oficiales en lugares civiles.
Mala señal.
salut
Identitat es la manera de ser una persona en concret. Quan a les banderes fixa't més amb el banderer que no pas amb la bandera. La Patria no té valors morals ni étics, cap patria els té, aixó de los valores patrios etc etc, és una camama per engatusar a uns quants despistats. No t'hi escarrassis, ens tenen agafst per on fa més mal i cada vegada apreten més, amb excuses com la pandemia o atemptats terroristes.
ResponEliminaSalut
Jo tampoc no me crec aquesta recessió democràtica. Vivim en una societat on les classes mitjanes han assolit un grau de poder i un nivell cultural mai conegut. És veritat que continua manant el gran capital però no de la forma que sempre ho ha fet. Els mitjans de comunicació són cada vegada mes difícils de controlar, amb les xarxes social i els mitjans digitals. És impensable que un ruc com Abascal pugi arribar al govern i fet la contrareforma que proposa ... a mi em sembla imposible
ResponEliminaEstoy viendo ahora unos vídeos de la Gran Guerra y todo esto del amor a la Patria o a la Matria, da igual, te lo exigen o te fusilan.
ResponEliminaManuel, je te'n pots anar fent a la idea amb Abascal, mira Trump als EUA. Pregunta als humoristes en general com estan les seves llibertats, o als polítics que no pensen com el Govern. El Gran capital segueix manant igual que sempre només que es disfressa de liberal, nomès cal fixar-se amb les elèctriques. No hi ha res a fer Manuel.
ResponEliminaAmén por Santi Vila.
ResponEliminaSomos ciudadanos, el resto son circunstancias personales.
En los últimos años, el sistema ha fomentado el individualismo hasta la saciedad, y hemos caído en la vieja trampa del "divide y vencerás".
Y así, somos mucho mas manejables, sin solidaridad con el otro, ni sentido de clase.
És exactament aixó Rodericus, ens hem quedat en la amorfa societat de masses de la que en parlava Guy Debord fa temps.
ResponElimina