Acxiom, l'empresa de la qual mai n'havies sentit a parlar, però que ho sap tot sobre tu, i ven la informació a multinacionals. Aquesta companyia de bases de dades, conté informació de 500 milions de consumidors de tot el món, aproximadament el 10% dels adults amb capacitat de compra de tot el planeta. La seva informació és més precisa que la d'organismes com l'FBI, la CIA o les agències tributàries d'Europa i Estats Units.

Ara mateix, a Conway, Arkansas (EUA), hi ha més de 23.000 servidors informàtics treballant sense descans. Des de les entranyes digitals de la seu central de Acxiom Corporation, surten cada any 50 bilions de dades de consumidors de tot el món. Batejada com 'el Gran germà d'Arkansas', aquesta companyia gestiona informació precisa d'un de cada 10 adults amb capacitat de compra que hi ha arreu del món.

Virtualment tots i cadascun dels nord-americans majors de 18 anys estan fitxats per Acxiom, que presumeix de comptar amb la informació de 500 milions de consumidors "en actiu". Dades que són venudes al millor postor. Els seus clients pertanyen a totes les àrees del consum, des de fabricants d'automòbils -com Ford, BMW, Volkswagen o Nissan- fins a companyies dedicades a l'estètica, com Sephora, passant per bancs, com el britànic HSBC, o empreses tecnològiques, com Dell i Microsoft.

Res ni ningú se li escapa a Acxiom, que l'any passat va vendre dades per valor de 1.130 milions de dòlars, el que li va permetre generar uns beneficis nets superiors a 77 milions de dòlars en l'últim any fiscal, segons dades recollides pel diari ' The New York Times '. La companyia de Conway és la reina d'un mercat conegut com màrqueting de bases de dades. Va ser la pionera a demanar informació de consumidors, fa més de quatre dècades. Fundada el 1969 com Demografia Inc, es dedicava a recopilar informació sobre americans a través de guies telefòniques, registres bancaris o de votants per crear perfils i revendre'ls a empreses de màrqueting directe. Ara la seva xarxa 'espia' compta amb 113 oficines a 82 països repartits per tots els continents des de les que serveix informació a les principals multinacionals de la planeta, principalment a empreses nord-americanes i europees.

Com funciona? - Segons la periodista de 'The New York Times' Natasha Singer, "Si vostè és un adult nord-americà, el més probable és que Acxiom sàpiga la seva edat, raça, sexe, pes, talla, estat civil, nivell d'educació, tendència política, hàbits de compra, nivell d'ingressos, hipoteques, preocupacions de salut, la seva companyia d'assegurances o fins i tot on vol anar de vacances". Singer explica en el seu article que aquesta companyia 'espia' classifica als consumidors en 70 grups socioeconòmics diferents en un intent de predir com van a actuar, què van a comprar i com les empreses poden convèncer-los que es decantin pels seus productes. La veritat és que tota la informació que aglutinen els 23.000 servidors de Acxiom és pública i es recopila de manera legal. Es recull de registres públics, llistats comercials o enquestes i es ven a bancs, minoristes i altres compradors.

En el punt de mira - Cada vegada més organitzacions de ciutadans han demanat que el Govern limiti d'alguna manera la capacitat d'intrusió en les seves vides de les empreses de màrqueting de bases de dades. De fet, la Comissió Federal de Comerç ja ha sol·licitat a Congrés que intervingui per aportar transparència al sector. No obstant això, a dia d'avui, Acxiom no està obligada a dir-li a cap dels 500 milions de consumidors que té en els seus llistats quina informació té sobre ells ni com l'ha aconseguit. L'enorme quantitat d'informació que gestiona la companyia d'Arkansas i la seva opacitat ha provocat nombrosos problemes de seguretat.

El 2003, més de 1,6 milions de registres de clients van resultar robats durant la transmissió d'informació des de i cap a Acxiom. Entre les dades s'incloïen noms, adreces i adreces de correu electrònic. Una informació que pot arribar a ser molt perillosa en mans de pirates disposats a revendérsela a organitzacions criminals. - @RobertoArnaz - lainformacion.com