Prohibit aparcar a tot el nucli urbà. Aquesta norma, que a molts ciutadans els pot semblar lògica i assumible, no destil·la aquesta mateixa percepció quan s'aplica a un poble. L'exemple és a Àger, un nucli de la Noguera que no arriba als 300 habitants i on des d'aquest estiu està prohibit –la novetat rau que la mesura també val per als veïns– aparcar als carrers de tot el cas urbà.
La decisió de l'Ajuntament, valenta i pionera, ha generat postures encontrades i caldejat l'ambient. Mentre alguns veïns l'aplaudeixen; altres, aquells que es creuen amos del tros de carrer que hi ha davant de casa seva, s'enfilen per les parets. I incompleixen sistemàticament, és clar, la nova norma. L'habitant rural està acostumat a desplaçar-se amb el cotxe a tot arreu. És molt habitual que a la majoria de pobles s'agafi el vehicle per fer desplaçaments (cosa impensable a la ciutat) que no arriben als 300 metres. Es va motoritzat de porta a porta, de casa a l'hort o de l'habitatge a la botiga o al corral. I els cotxes s'aparquen –o aparquen malament, seria més correcte– davant de les cases o el destí visitat. És una norma no escrita molt estesa a l'univers rural i a més a ningú estranya que cada veí assumeixi com a propi aquest tros de via pública proper a la porta de casa seva. Fins al punt d'enfadar-se si un altre conductor, encara que també sigui habitant del poble, ocupa aquest aparcament “privat” en carrers que són de tots.
Amb aquests antecedents no estranya l'enrenou generat a Àger després que l'Ajuntament col·loqués senyals verticals de prohibit aparcar per tot el nucli urbà. Només està permès estacionar en aquests carrers per a càrrega i descàrrega. Hi ha permissivitat, però, amb els veïns amb problemes de mobilitat. Tenen una targeta d'estacionament. La novetat, en aquest cas, és que aquesta nova norma no està pensada només per a turistes i forasters, com ja fan altres pobles. A Àger el senyal de prohibit aparcar deu ser respectat també pels veïns que viuen tot l'any en aquest nucli.
Mireia Burgués és l'alcaldessa d'aquell petit poble enclavat a la comarca de la Noguera amb atractius turístics molt relacionats –cosa que encaixa com a anell al dit amb aquesta mesura– amb el medi ambient i la sostenibilitat. Àger presumeix de tenir un cel, el de la serra del Montsec, lliure de contaminació lumínica. Una singularitat reconeguda amb el certificat Reserva Starlight (Llum de les estrelles) i Destinació Turística Starlight. Aquí s'alça el Parc Astronòmic del Montsec. I té a un pas un tresor natural únic, com és el congost de Montrebei. A més d'haver-se convertit en una destinació reputada per als aficionats als vols en parapent.
L'afluència de turistes ja va obligar temps enrere a construir aparcaments als afores de la població per treure del cas urbà els cotxes dels viatgers. I, per altra banda, també a actuar contra les autocaravanes que aparcaven fora dels estacionaments habilitats. Ara s'ha fet un pas més i per preservar i donar una major qualitat a “aquest segell de sostenibilitat que ens caracteritza s'han tret els vehicles dels veïns del nucli urbà”, afirma Mireia Burgués. L'alcaldessa assegura que "la majoria dels habitants estan contents amb aquesta mesura". I revela que “ara els nens poden jugar a la plaça, abans envaïda pels cotxes”. La mesura no busca la sanció, encara que els Mossos ja han imposat algunes multes als veïns que la incompleixen.
L'Ajuntament ha fet també aquest pas, recalca Burgués, "pels problemes que tenien diàriament els vehicles de repartiment, sense espai per circular pels carrers i el problema que la presència de turismes a tots els racons del cas urbà podia generar en cas una emergència". L'alcaldessa és la primera que es va aplicar la recepta. “Abans anava de casa a l'Ajuntament amb cotxe; ara aquest trajecte el faig caminant”. Per posar les coses més fàcils als veïns que no tenen garatge, s'ha habilitat un aparcament a l'interior del nucli urbà. "El veí que té més lluny casa seva d'aquest estacionament no ha de recórrer ni dos-cents metres caminant", assegura Mireia Burgués.
Els habitants que incompleixen de manera sistemàtica la norma "poden comptar-se amb els dits d'una mà", revela l'alcaldessa. I una última apreciació: “Ara, en anar caminant a tot arreu, ens veiem més que mai”, acaba Burgués. Javier Ricou a la vanguardia.
Ja veieu, si hi ha dificultats per treure els cotxes d'un poble de 300 habitants, imagineu-vos Barcelona, i es important tenir en compte que a Barcelona, almenys el 60% dels vehicles que hi circulen no en tenen necessitat perentoria, servidoret fa molts anys que per baixar a Barcelona ja no agafa el cotxe, clar que els Catalans no són rodalíes. I aqui està la clau de volta de tot, si rodalíes funciones com funciona el metro del Vallès de Sabadell i Terrassa, el trànsit a Barcelona es reduiria almenys en un 30%. El que sen poc seria ja molt.
Pobres cotxes, em fan pena, ja s'han convertit en els dolents de la pel·lícula.
ResponEliminaSÓN UNS DELS DOLENTS, molts , més d'un 50% no serie necessari realment que circulessin, jo mateix, fa dos anys em vaig vendre el meu, vaig amb la bici o l'autobús per SBD sense problemes, i per baixar a BCN agafó els Catalans que van la mar de bé, i la mateixa Renfe també.
EliminaClaro,las rodalias,pero quién se las queda y en qué condiciones de financiación.
ResponEliminaEn Córdoba, costó, pero al final todo el centro histórico es peatonal,se espera lo mismo en Barcelona,con la Colau o sin ella,es algo inevitable,como modelo de ciudad.
Las broncas y los cachondeos que aún aguanto,por mi forma de movilidad en bici,a todas partes,no se dan cuenta,que cada vez más la prioridad ha de ser para el peatón,patines y bici,no hay más remedio.No me perdonan el menor fallo en la circulación, creen que soy un coche más pero ellos son más fuertes,porque sus vehículos son más poderosos y soy yo el que tengo que ceder el paso.Hasta los comodos municipales,en sus coches contaminantes,para hacer su trabajo, se lo permiten y tengo que advertirles,que soy yo el que trato de seguir las normas y son ellos los que no dan ejemplo,pues deberían ir en bici y no quemando gasolina.Se rien,pero llegará el momento que será asi.
En fin,me da igual,voy muy agusto.
de mi también se cachondean porque voy en bici, pero mira, estos que se cachondean igual tendrán que desplazarse en barca.
EliminaEn Burgos van a poner el "Burgos central" una zona sin coches en el centro de la ciudad. Yo estoy mirando una casa en la actualidad en Burgos, y me asegurare que este fuera del "Burgos Central". Las zonas peatonales en muchos casos dejan de ser habitables, si tienes tres hijos y vas con la compra de la semana y no tienes garaje es una tarea de locos. Ahora bien, si eres soltero, sin hijos y tienes todo el tiempo del mundo para hacer compras o tienes garaje al lado, pues muy bien. Pero si eres pobre, no tienes garaje cerca y tienes hijos que provocan compras semanales grandes, eres un desgraciado, pasto del guardia de turno que te multa, el estrés para no pasarte de la hora de carga y la sanción (por tu seguridad y por el medio ambiente, desde luego). Para eso el alcalde Burgos y los concejales tienen plaza de garaje a los pies del consistorio que pagamos los ciudadanos. No se si alguien se ha puesto a mirar el humo que sale del tubo de escape de un coche moderno, su nivel de emisiones y lo que en realidad contamina, pero de forma científica, más allá del eslogan de turno. Y que conste que soy partidario de eliminar los motores de combustión en su totalidad, pero con inteligencia, con raciocinio, no a golpe electoral sin tener en cuenta a las personas, su economia, sus necesidades y sus posibilidades.
ResponEliminaUn saludo.
Bueno, no hace falta tener coche para hacer la compra de la semana, te la pueden traer, en un vehículo, claro. Además, en BCN o Burgos no sé, pero en Sabadell en el centro hay supermercados de estos de barrio e incluso el Mercado central.
Elimina