El que més em fascina de Gunther Anders, és que les seves reflexions sobre el mercat i el consum, són del 1956, el que entenc li dóna molt més valor. Aixó m'ha recordat el video Happiness que parlava de consum, molt recomanable.
"Deixant de banda alguns residus de costums d'èpoques passades, el que hem de fer i deixar de fer queda definit avui en dia pel que hem de comprar. És gairebé impossible excloure's d'aquell mínim de compres que estan manades i ofertes com a musts, o sigui com a compres obligatòries, qui ho intenti s'exposa al risc de passar per 'introvertit', de perdre el seu prestigi, comprometre el seu futur professional, semblar indigent o fins i tot de fer-se moralment i políticament sospitós. una mena de sabotatge de vendes, una amenaça a les legítimes exigències de la mercaderia, i, per tant, no només un no fer, sinó un delicte positiu, emparentat al robatori, quan no més escandalós encara: doncs si el lladre, amb la seva acte d'apropiació, si bé indesitjable en la seva modalitat específica, testifica, amb tot, el seu reconeixement lleial de les qualitats seductores de la mercaderia i del seu manament, i, amb això, s'acredita com a conformista de bona llei, a més que, un cop atrapat, se li poden exigir responsabilitats inequívoques, el no comprador, en canvi, s'atreveix a fer orelles sordes a la crida de la mercaderia, a ofendre amb la seva renúncia a l'univers de la mercaderia, i després, a sobre, invocar hipòcritament la coartada de la negativitat, al·legant que no ha fet absolutament res, amb la qual cosa aconsegueix efectivament sostreure's al braç de la justícia.
Un cop un hagi reconegut en les ofertes els manaments d'avui, ja no el sorprèn que fins i tot els qui, de fet, no es poden permetre l'adquisició adquireixin, però, les mercaderies ofertes. Ho fan perquè encara menys es poden permetre desobeir els manaments, és a dir, no adquirir les mercaderies.
Com és sabut, la lluita acaba, generalment, amb el triomf del manament de l'oferta, és a dir, amb l'adquisició de la mercaderia. Però la victòria es compra cara; doncs aleshores comença per al client l'obligació aclaparadora de pagar a terminis l'objecte adquirit.
Però amb això no n'hi ha prou; perquè allò que un té una vegada, no només ho utilitza, sinó que també ho necessita. Un cop l'ús s'hagi encarrilat per certa via, cal continuar circulant pel mateix carril. Al final, un no acaba tenint allò que necessita, sinó necessitant allò que té. L'estat de les possessions que un tingui es coagula i s'estableix psicològicament com a estat normal. És a dir que, quan arriba a faltar algun producte de marca que s'hagi posseït una vegada, no hi ha simplement un forat, sinó que hi ha gana.
Ara bé, el cas és que sempre falta alguna cosa, ja que totes les mercaderies són, per sort de la producció i gràcies als càlculs que la regeixen, uns béns que es consumeixen i es desgasten per l'ús, encara que no siguin béns de consum en el sentit estricte de pa i mantega; és a dir, uns béns de la manca dels quals s'encarrega l'usuari mateix. Així doncs, quan té un objecte i l'ha consumit, ho torna a necessitar: la necessitat segueix el consum trepitjant-li els talons. En cert sentit, l'addicció és el model de les necessitats actuals; amb la qual cosa queda dit que les necessitats deuen la seva existència i la seva manera de ser al fet que hi hagi determinades mercaderies”.
Tampoco es necesario comprar siempre lo básico. Siempre hay un capricho que puedes darte. Ahora bien, convertir el objeto de la compra como necesidad de traer algo debajo del brazo, como que no.
ResponEliminaSalut
Ja, pero aquest senyor escribía aixó al 1956 quan aquí no teniem ni pajolera idea de que era la societat de consum. Mira't el video de Happiness, es molt xulu,
EliminaDesde luego,pocos caprichos nos podíamos los niños de los cincuenta.Ni había demanda,ni oferta para cubrirla.No es el caso de ahora,que si hay demanda,se crea de inmediato la oferta para cubrirla,sin pensar en lo moral,ni en su bondad.Me viene a la mente,Garzón, con sus criticas,que aún llevando la razón en parte,no tiene en cuenta este principio de la necesidad de cubrir la demanda.De ninguna manera,se puede cubrir la necesidad de carne fresca,con granjas pequeñas,donde se mime el ganado,sólo se puede hacer en forma industrial.Me fijo en las estanterias de Mercadona en cuanto a carne picada ,hamburguesas,,que es la carne que llega a las capas sencillas.Igual a los restaurantes de comida rápida,hamburgueserias.La demanda es enorme.Como sólo somos dos en casa,es la época de poder elegir calidad y disfrutarla,por supuesto,ternera blanca de Girona.Cuando los hijos estaban en casa,hamburguesas y salchichas.
ResponEliminaLas granjas pequeñas,de cercanía para los que se lo pueden permitir sus productos.Igual los quesos,que me pido unos de cabra del Pirineo,que nada tiene que ver con los de Mercadona,con todos mis respetos para esta cadena,por sus precios populares y calidad.
Recuerdo que mi abuelo paterno compraba por navidad una botella de champán que se hacia envolver en papel de periódico para que la gente no lo viera, y pollo se comía solo en fiestas especiales. En cambio el grano, las patatas y algun tipo de carne era muy barato. Yo me crié a base de grano y escudella casi a diario.
Elimina