La setmana passada es complien 80 anys de la mort d'Stefan Zweig, potser l'home que ens va ajudar millor a entendre el no significat, l'abjecció, el despropòsit d'una guerra i les seves ferides al nostre continent europeu. El 22 de febrer del 1942 l'austríac, ja cos esgotat i ment desesperançada, decidia marxar d'aquest món en una ciutat brasilera. Al costat, amb la mà al pit, estesos sobre un llit, ho feia també el seu amor, Lotte. Aquesta foto(*) –com els va trobar la seva assistenta– no s'esborra fàcilment de la retina. Va deixar a l'habitació instruccions, vint cartes a amics i familiars i, sobre la tauleta, una breu nota de comiat en alemany titulada en portuguès: “Declaração”.
No havia suportat, deia, veure Europa “destruir-se a si mateixa”. Tampoc no li va donar temps a assaborir la resurrecció del seu estimat continent; s'estalvia veure què s'està convertint ara. Una pastura assetjada per llops.
Buscant respostes al plus d’estultícia que ens envolta aquests dies, recalo en ell i els seus diaris. Uns dies calorosos de juliol, l’inici de la Primera Guerra Mundial: “El primer espectre d’aquella guerra que ningú no volia, ni la gent ni el govern, aquella guerra amb què els diplomàtics havien jugat i faronejat i que després, per potiners, se’ls havia escorregut entre els dits en contra dels seus propòsits (...). Els reclutes desfilaven triomfants, el rostre il·luminat, perquè la gent els victorejava, a ells, els homenets de cada dia, en qui ningú no s’havia fixat mai i a qui ningú no havia complimentat mai”.
Què en diria ell, que no va ser apte per reclutar i ho celebrava amb joia (“més temps per escriure”), de la sagnia russa sobre Ucraïna? La meva generació, que no ha viscut una guerra però en va sentir parlar als seus progenitors, s’enfronta ara a preguntes dels fills: de debò, ara que sortim de la covid, una guerra? Temen la humanitat i no els falta raó.
A la nota de comiat Zweig pregava als seus amics: “Visqueu per veure l’alba després d’aquesta llarga nit”. El doctor que va reconèixer el cadàver la va comprar vint anys després, a un policia, i la va donar a la Biblioteca Nacional d’Israel. No, no volem més nit. - Núria Escur - lavanguardia.com
(*) No he estat capaç de publicar la fotografía. Si la voleu veure la podeu trobar aquí.
Pues sospecho que las noches de la guerra en la historia se suceden con más duración e intensidad que la paz. La paz perpetua de Kant no se ha llevado a cabo todavía. La paz europea desde la Segunda Guerra Mundial ya se ha quebrado y aún no sabemos qué alcance y prolongación puede tener el conflicto actual. De deseos y buenas intenciones se puede vivir en el interior de cada uno pero no se detiene la inexorable dinámica de las guerras, que son las de los intereses de ciertos Estados o camarillas y creo que también por el beneplácito de la población, si no de toda, de sectores amplios. Cuando se vota a los belicistas, extremistas y omnífobos (me lo invento pero se entiende) aunque estos se disfracen y estén en el juego parlamentario, se está de acuerdo con un espíritu bélico. En España pasa.
ResponEliminaEn fin, Francesc, ya no sé qué decir.
Quicas es que está todo dicho y solo nos queda esperar resignados la llegada de los bárbaros.
EliminaNo deseo repetir la misma entrada, pero en la página de Lluís ya he escrito lo que pienso.
ResponEliminaEs válido para aquí.
Lo pagaremos caro, todos. No sólo una parte. La miseria llama a la puerta, penetrará en nuestras casas.
Una abraçada
Ja ho estem començant a pagar, Miquel, i queda por marge per esperança.
EliminaEstá claro que esta guerra,conjuntamente con el covid,está llevando la economía a la temida estanflacion(estancamiento económico + inflación),pero para Rusia es mucho peor su futuro,la recesión.Esta vendiendo su último recurso,para tener liquidez,el oro de su reserva en este metal.La única solución es parar esta guerra de inmediato.Mientras tanto las bolsas europeas bajan,la rusa está cerrada,el petróleo sube,ayer un 11% que es mucho,la inflación se come la subida del salario mínimo y el aumento en la paga de los pensionistas.
ResponEliminaLa amenaza de la estanflación, es de momento una amenaza, los datos no andan del todo por ahí, aunque esto puede cambiar en la medida en que se alargue la invasión de Ucrania.
ResponElimina6.000, seis mil cabezas nucleares en manos de un loco. Un loco acostumbrado a eliminar taxativamente todo aquello que le haga sombra.
ResponEliminaManda envenenar, elimina, barre y hace desaparecer todo lo que le incomoda.
Juega con ventaja, por mucho que otras páginas proclives al anarquismo y al comunismo digan que EEUU es el verdadero tirano, la ventaja es que en Europa y en EEUU hay votaciones, y cada cuatro años se vota, guste o no.
Con Putin eso ya no se conoce, y va para 23 años. Es simplemente un tirano expansionista.
Y lo pagaremos todos.
Crec que a PUtin li queda poc de temps de Governar. Almenys com ho està fent ara.
ResponEliminaEn ese poco tiempo ya ha amenazado con la cuestión nuclear.
ResponEliminaEste es un mal bicho, y se lleva por delante a quien haga falta.
Cuidat!
Si hi ha un pet nuclear, quan més aviat palmem millor. Recordes Teléfono rojo, volamos hacia Moscú? amb Peter Sellers.
ResponEliminahttps://www.youtube.com/watch?v=f48KOFJ-16c
Perdón, pero creo poco en el argumento del loco. Lo mismo se dijo de Hitler, pero era respaldado por la población alemana. No sé en este caso ruso hasta qué punto. Porque si se deja a un loco que gobierne -o a ineptos, a aprovechados, a corruptos, a extremistas- se es cómplice del personaje que controla el gobierno de un Estado como es el caso. Es un aviso también para la política interior de cualquier país, no hace falta que señale el más cercano, ¿no?
ResponEliminaEstoy de acuerdo, Putin no és un loco, como no lo era Hitler, Putin como Hitler es otra cosa, dile megalómano, dile soberbio, o seguramente ambos eran víctimas de un enorme complejo de inferioridad, en ambos casos por una infancia complicada.
ResponEliminaNo lo llamo loco en el sentido peyorativo, sino en el coloquial.
ResponEliminaNo tiene empatía, simplemente, y como está en una posición de fuerza respecto a lo que desea anexionarse, se aprovecha.
Es el hombre de hielo, no mueve ni un musculo. No oblidis que els bojos sovint son deliciosos, bona gent, i que només els bojos i alguns nens diuen sempre la veritar.
ResponElimina