Ho comentava en Miquel l'altre dia, i primer pensava que anava de conya, però no, l'escola escocesa del sentit comú, existeix. Va ser fundada per Thomas Reid (a partir de les seves comunicacions presentades a la Societat filosòfica d'Aberdeen, i a partir de la seva obra fonamental: Investigacions sobre l'esperit humà segons els principis del sentit comú, 1764). Reid, en reacció a l'immaterialisme de Berkeley ia l'escepticisme de Hume, defensa una teoria del coneixement basada en el realisme ingenu i el sentit comú. El nucli i el germen de tot escepticisme, segons Reid, era la teoria empirista de les idees, per a la qual aquestes eren meres representacions subjectives de les coses, i fins i tot substituts de les mateixes. Encara que la validesa del sentit comú no es pugui demostrar amb arguments directes, tot raonament filosòfic que ho negui, diu Reid, cau en l'absurd. El realisme ingenu el porta a afirmar l'existència d'un àmbit de veritats per a les quals el sentit comú és tan competent com el matemàtic en matemàtiques. La filosofia no pot renunciar al sentit comú, i fins i tot afirma que cal fer preguntes com els nens per construir una veritable filosofia.
D'aquesta manera, les tesis fonamentals d'aquesta escola es poden resumir de la manera següent:
-oposició a l'escepticisme;
-oposició al fenomenisme;
--validesa del sentit comú, ja que:
- fins i tot el més fort escepticisme ho pressuposa,
- percep la realitat de manera immediata;
- és realment comú, de manera que és compartit per tothom;
- la seva capacitat és equivalent a la de la raó;
- el coneixement del sentit comú no és representatiu, sinó mostratiu: no es pot demostrar, però sí que es pot mostrar.
A més de les tesis de Reid, l'escola escocesa del sentit comú va ser continuada per diversos autors, especialment per: James Beattle (1735-1803), James Oswald (1715-1769), Dugald Steward (1753-1828), Thomas Brown (1778) -1820), W. Hamilton (1788-1856) i H.L. Mansel (1820-1871). A França va influir sobre Ruyer Colland (1763-1843), T. Jouffroy (1796-1842) i, indirectament, sobre Victor Cousin. Ressons d'aquesta escola escocesa arriben a Espanya a través de la Universitat de Cervera, on s'havia traslladat temporalment la Universitat de Barcelona, el 1835: Ramon Martí d'Eixalá (1808-1857), Francesc Xavier Llorens i Barba (1820-1872) i fins i tot Marcelino Menéndez i Pelayo (1856-1912) són els principals representants a Espanya de l'anomenat sensisme escocès.
Las matemáticas y más después de las modernas,define y concreta,no puede dejar nada suelto.No se puede comparar con el sentido común,que todos creemos tenerlo,el propio y lo pedimos de los demás. Creo que de forma amplia,cuando exigimos sentido común al oponente,es que queremos que piense igual.Si fuera como las matemáticas,sería un desastre,ya está bien como estamos.Hay personas,que la escuchas,lees y dices,cuanto sentido común tiene,pero puede ser erróneo,equivado.
ResponEliminaCreo que aqui se explica: "el coneixement del sentit comú no és representatiu, sinó mostratiu: no es pot demostrar, però sí que es pot mostrar".
EliminaLo que sucede es que el sentido común es como la verdad, un espejo roto en miles de pedazos del que cada uno tenemos un trocito. El sentido común lo que consigue es que juntemos el máximo de trozos del espejo para conseguir reflejar una imagen.
Soy el camino y la verdad...Dijo Jesús. A ver si te gusta eso
ResponEliminaEm sembla molt agosarada aquesta autosuficiencia del de Natzaret. De fet, ell, ni era el camí ni tenia la veritat, i potser ni tan sols va dir aquestes paraules, algu les va escriure per ell 300 anys després de la seva mort.,
EliminaCAR RES: Prohibido mezclar metafísica con física. Sentido común es saber que tenemos cinco deods en una mano y los podemos contar, pero también poder pensar que hay quien nace con seis y quien nace con tres y se puede demostrar.
EliminaSentido común es pensar que pueden haber creyentes en aquel que dijo esas palabras: yo soy la verdad y la vida, y que no por eso están locos, de la misma manera que hay quien cree en Mahoma y no pasa absolutamente nada.
Lo que no tiene sentido común es creer que sólo hay Yawe, o Dios, o Ala, o Jehová. o el Profeta Mahoma y lo demás es mentira.
Mezclar Metafísica con ley, con justicia o con razonamientos empíricos (experiencias) , es como mezclar aceite y agua. No es lo justo ni lo bueno.
Existe la Escuela del sentido Común como corriente filosófica. Una corriente que nos dice que las cosas se pueden demostrar y que hay que hacerlas con calma y sencillez, y que lo que no se puede demostrar no tiene porque no existir, pero que debemos de tener ciertas dudas al aferrarse a ellas. Así de simple.
Por otra parte, los libros de la Biblia se empezaron a escribir entre los años 80 y 90 d. C., con un rango de posibilidades entre los años 70 y 110 d. C y lo que se escribió fueron narraciones orales, boca a boca , con las consecuencias a poner o quitar palabras. A tener en cuenta las traducciones, porque no olvidemos que se escribieron en arameo, de ahí se traspasaron al griego antiguo y de ahí al latín. ¿Cuánto pusieron, quitaron, olvidaron y erraron en las traducciones?
Un abrazo
Yo soy mas de la escuela filosófica "pagès", me pilla mas a mano.
ResponEliminal'escola filosófica de pagès, com la saviesa popular, té molt de sentit comú
EliminaDesde luego, no riegan cuando hace sol, porque quema el producto. Eso es sentido común
EliminaMiquel,tu sentido común es fruto del aprendizaje y experiencias,que es diferente al mío. Que hay una escuela del sentido común,lo hay de tantas cosas,que será una más.Mi madre fue de la que aprendí a no regar las macetas con el sol,yo la hubiese regado,no lo sabia.
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