Per acabar en pricipi amb el tema de la IA, val la pena llegir aquest article de Robert Pondiscio, citat a l'article anterior. Espero no parlar-ne més, encara que mai se sap; parafrasejant a un tertulià, la IA ha vingut per quedar-se, i afegiría que per imposar-se. Podriem dir que la Intel·ligencia Artificial, no és el final de res, sinó el començament d'una altra manera de comunicar el coneixement.
La intel·ligència artificial no és el final de l'anglès de secundària
"Si darrerament has estat a les xarxes socials, sens dubte t'has trobat amb històries de ficció i assaigs generats per " ChatGPT ", un programa d'intel·ligència artificial que pot generar peces de prosa molt sòlides com a resposta a instàncies tant serioses com capritxoses, i pot fer-ho. a l'instant i amb qualsevol estil imaginable.
Alguns troben això emocionant. Altres, sobretot escriptors i professors, estan plens de por existencial. "La meva vida, i la de milers d'altres professors i professors, tutors i administradors, està a punt de canviar dràsticament", va escriure el professor d'anglès Daniel Herman a The Atlantic .
La meva intuïció és que això és molt menys cert del que ell pensa. Per començar, prescindim immediatament de la idea que la intel·ligència artificial farà que la instrucció d'escriptura sigui obsoleta. Com va dir Herman, "Ja no és obvi per a mi que els meus adolescents realment hauran de desenvolupar aquesta habilitat bàsica". Recordeu el moviment de les "habilitats del segle XXI"? Hi va haver insistència sense alè que, amb tot el coneixement del món a les nostres butxaques i amb les simples pulsacions de tecles, l'educació K-12 hauria de prioritzar el pensament crític, la resolució de problemes, la creativitat i la comunicació. La pregunta als llavis de l'educació intel·ligent aleshores era: "Per què omplir el cap dels nens amb un munt de fets quan tenim Google?" De la mateixa manera, per què ensenyar a escriure quan la "IA" pot generar text sofisticat amb només tocar un botó?
ED Hirsch, Jr. va clavar la resposta fa vint anys. "Internet ha posat una gran quantitat d'informació al nostre abast. Però per poder utilitzar aquesta informació, per absorbir-la, per afegir-hi el nostre coneixement, ja hem de tenir un magatzem de coneixement", va escriure. "Aquesta és la paradoxa revelada per la investigació cognitiva". Més recentment, el professor de la Universitat de Virgínia Dan Willingham va escriure que la investigació en ciències cognitives ha demostrat que "el tipus d'habilitats que volen els professors per als estudiants, com ara l'habilitat d'analitzar i pensar de manera crítica, requereixen un ampli coneixement de fets".
En altres paraules, es necessita coneixement per comunicar coneixement, o fins i tot per tenir el discerniment per jutjar si un text generat per IA té sentit o respon prou a una indicació. Herman escriu que el que pot produir GPT ara mateix "és millor que la gran majoria d'escriptura vista pel teu professor mitjà". Potser sí, però aquest és un problema exclusiu de l'equivalent educatiu dels "pocs preocupats" i els seus professors, no el nombre molt més gran d'estudiants per als quals construir un assaig tolerable de cinc paràgrafs és un repte descoratjador. Una petita minoria d'estudiants de secundària nord-americans són com els d'Herman, discutint i analitzant "les idees radicals d'Anzaldúa sobre transcendir els binaris, o la metafísica d'Ismael a Moby-Dick ".
Els professors qualificats que coneixen els seus alumnes poques vegades no s'han adonat quan una tasca lliurada té l'empremta digital d'una mica d'ajuda addicional des de casa o simplement no sembla un treball original. No serà diferent amb la IA. Un altre professor d'anglès, Peter Greene, els estudiants rurals del qual de Pennsilvània són molt més típics que els d'una escola preparatòria d'elit, va assenyalar a Forbes . que ChatGPT cobreix les llacunes dels seus coneixements inventant coses i embellint-les. "En altres paraules, té una capacitat estranyament humana per superar els buits de la seva base de dades". Els professors que coneixen els seus alumnes no es deixaran enganyar fàcilment. Greene fa l'excel·lent suggeriment que els professors provi les seves tasques d'escriptura al chatbot. "Si pot sortir un assaig que considereu una bona obra, llavors aquesta indicació s'hauria de perfeccionar, reelaborar o simplement descartar".
Les preocupacions que la IA faci obsoleta la instrucció d'escriptura són manifestacions de la "maledicció del coneixement", una idea popularitzada per Chip Heath i Dan Heath al seu llibre de 2007 Made to Stick. La maledicció del coneixement és "un biaix cognitiu que es produeix quan un individu, comunicant-se amb altres individus, assumeix sense saber-ho que els altres tenen el rerefons per entendre". És un problema comú a l'educació: per als ben educats i amb domini lingüístic, la resolució de problemes, el pensament crític i l'anàlisi escrita clara i sofisticada se senten com a "habilitats" que es poden practicar i dominar (o falsificar plausiblement mitjançant la intel·ligència artificial) perquè ja són rics en coneixements i en llenguatge sofisticat. A Herman li preocupa que la IA faciliti als estudiants evitar "fer el treball dur de l'aprenentatge real", però no hi ha cap raó per pensar que l'estudiant mitjà de secundària podria fins i tot llegir els assaigs generats per màquina que crea ChatGPT, i molt menys passar-ne un plausiblement. com la seva pròpia obra.
En resum, l'amenaça de ChatGPT no és que faci obsoleta les instruccions d'escriptura. És la suposició que farà obsoleta la instrucció d'escriptura de la qual hauríem d'estar en guàrdia. El món dels futuristes, els entusiastes de la tecnologia i les elits educades simplement no és el mateix que el món ocupat per la majoria substancial dels estudiants que lluiten per assolir els nivells bàsics de competència lingüística. La intel·ligència artificial proporcionarà eines d'estalvi de temps per als que tenen coneixement, però si cometem el mateix error que cometen els promotors de les "habilitats del segle XXI", serà fatal per als interessos dels que no tenen coneixement, que no seran. donada l'oportunitat de desenvolupar la base de coneixement que els ben educats donen per suposat, i que fan que aquestes eines siguin útils"
Meeenos mal que anticipas que es para acabar con el tema de la IA, porque como decía NOXEUS en la entrada anterior, empieza a empachar este tema ... o a lo mejor a mi que soy alérgica a la tecnología ; ) no obstante gracias, porque en lo que sí que estoy de acuerdo es que la IA y el mundo que la acompaña, debe modificar la forma en la que se enseña y sobre todo, lo que se enseña. Obviamente los conceptos esenciales de todo deben ser aprendidos, exista o no la IA, pero ¿qué sentido tiene empeñarse en que los alumnos memorizar datos y datos como se sigue haciendo, si tenemos mil formas de hacernos con ellos? Tendremos que enséñales a usarlos, a interpretarlos y a discernir, sobre todo esto último, porque las fuentes siempre fueron importantes, ahora más que nunca ante la masa ingente de información e informadores, para saber si una información es correcta. La IA es y será una herramienta más, el ser humano aun con todo, es mucho más rico y complejo que una IA. Un texto, por coherente que sea, si no tiene corazón, será eso, datos mejor o peor redactados, pero solo eso. Los profesores tendrán que dedicar tiempo a conocer como se expresan sus alumnos, porque hasta aquí, a poco que te fijes, podrías identificar cada comentario aun yendo en anónimo; )
ResponEliminaUn fuerte abrazo!
Hay un profesor universitario que ha dimitido, dice que no se acaba de adaptar a tanto cambio, que para enseñar bien, debería desaprender y volver a aprender primero él.
EliminaY lo que le comentaba a Miquel: en Australia han vuelto a los trabajos caligráficos, al bolígrafo y hoja de papel en blanco para relñenarla a la antgua usanza..0
Un abrazo.
jejeje...MARÍA....ahora escribo en anónimo y nadie me conoce..
ResponElimina(Anónimo)
jajajaja estás como un cencerro MIGUEL! jajaja
EliminaAnónimo? Miquele ti concosco bene,
ResponElimina¿Cómo has sabido que era yo?...ya no se puede uno ni esconder ¡¡¡
EliminaFino olfato de Sherlock. Elemental querido Miguel.
EliminaMi hermano (otro profesor en la secundaria, ya jubilado) dice:
ResponElimina—Como sigamos así, la gente, los profesionales, los técnicos, solo serán eficientes si tienen un buen cargador de baterías al lado.
Y tanto él como yo, somos bastante forofos de la tecnología, pero...yo, ya no sé si la estamos administrando bien.
¿ Inteligencia ?, ¿ inteligencia artificial ?.
ResponEliminaSi ya empiezo a dudar de la inteligencia humana, como para confiar en un algoritmo ( perdón, es que acabo de terminar el documental sobre el caso Madoff, y aún me estoy frotando los ojos ).
Podemos hablar de automatismos, de automatismos condicionados por multiples sensores y algoritmos y programas, de sistemas sofisticados hasta la ultima pieza, pero eso nunca podrá albergar una auténtica inteligencia consciente de si misma. Eso si, tendremos una máquina muy cara que en función de su aplicación puede llegar a ser muy rentable.
El HAL 9.000 de Kubrick todavía está muy lejos, o sencillamente no existirá nunca.
Estamos tocando los limites para producir "chips" mas rápidos que los actuales, y la computación cuántica está mas lejos de los que pensábamos hace diez años.
Avui me les he tingut amb una IA d'un 900 de NATURGY, l'he engegat literalment a la merda, no hi havia manera d'entendren's. nomès respón a les preguntes que té programades i si cap de elles és la que tu vols fer, passa de tu.
ResponEliminaLo que yo no tengo nada claro es que lo llaman inteligencia sea inteligencia. No lo acabo de ver, quizas porque me falta inteligencia para comprenderlo,, ¡¡¡Madremiadelamorhermoso!!!.
ResponEliminaUn saludo
Empezemos por preguntarnos que entendemos cada uno por inteligencia artificial. IA IA O...
ResponElimina