L'OBLIT QUE SEREM

Suposo que hauria estat mes fàcil publicar l'article d'avui de Monzó, que aquest de Marta Rebón, pero passa que els articles de Monzó estan més ben ubicats a Collonades que aquí, mentre aquest de Rebón és dels que va directe a l'estomac, dels que et fan reflexionar, i en aquests temps tan convulsos de tant de neci i nicieses, s'agraeix un article com aquest.


"Quan el futur queda sepultat sota el passat, alguna cosa va malament. Si el passat s’aniquila, l’individu perd allò que el fa únic. Vassili Grossman afir­mava que quan algú mor, amb ell s’es­fondra el món singular i irrepetible que va construir: un univers amb els seus propis oceans, muntanyes i cel. ­Algunes malalties, al devorar records i paraules, pro­voquen un efecte devastador similar al que descriu l’escriptor ucraïnès.

F. em ve a buscar a un petit poble de la Segarra per portar-me a l’aeroport. Mentre baixa la finestreta, reflexiona: “La memòria és com l’aigua al camp. Massa pluja fa malbé les arrels; sense ella, res no creix”. Li demano notícies sobre la seva mare. Fa dos anys, quan li van diagnosticar afàsia i, al cap de poc temps, alzheimer, F. es va mudar amb ella. Afortunadament, pot treballar des de casa, però fa malabarismes com el millor equilibrista per compaginar-ho tot. En cert sentit, viu desconnectat del món i acompanyar-me a l’aeroport avui és un luxe que assaboreix. Amb avidesa en la mirada, el veig engolir el paisatge mentre condueix, gaudint d’aquestes escasses hores de ­llibertat.

“És curiós –em diu–, em passo el dia treballant amb paraules: llegeixo, escric, tradueixo... Mentrestant, la meva mare llisca cap a un silenci absolut, més enllà del llenguatge, i això m’aterreix”. Per ­visualitzar-ho, recorre a metàfores com la sequera, amb els rius secs, i la terra ­esquerdada per la set, que evoca les àrees pansides del cervell.

Al passar per Montserrat, confessa: “Aquesta és la traducció més difícil que he fet: els seus silencis. Completo els seus punts suspensius, procurant no fer-la sentir malament. Ara soc el seu diccionari i el seu mapa, la seva agenda i la seva guia. Soc l’apuntador que li diu el guió perquè la funció no s’aturi i el silenci no sigui incòmode”. Em recomana que llegeixi el discurs sobre el silenci de Juan Mayorga a la Reial Acadèmia Espanyola (RAE) i em cita un passatge d’una de les seves obres: “La llengua és a trossos i només és amor el que parla”.

Fa uns dies F. em va enviar l’entrevista de La Contra a Carme Elías, i hi va afegir l’enllaç: “La meva mare té un Bruce Willis, frontotemporal i afàsia”. No entén per què cal recórrer a actors coneguts com a ham per recordar a la societat una malaltia incapacitant, la forma de demència més comuna, que només a Espanya afecta més de 800.000 persones. Aquesta xifra correspon a casos diagnosticats, que se solen detectar en estats mitjans o avançats. De vegades, la malaltia cova, silenciosa, durant una dècada abans d’ensenyar les urpes.

A la política actual, com per al pacient d’alzheimer, el passat s’esvaeix i el futur no existeix.

A l’incorporar-se a la C-31, em pregunta si conec el terme anosognòsia, que va trobar al llibre d’una neuròloga. Com que no dic res, m’explica que prové de les paraules gregues nosos, “malaltia”, i gnosi, “coneixement” , sumat al prefix -a (privació), i es refereix a la incapacitat de reconèixer la malaltia en un mateix. “És un mecanisme de defensa, imagino, experimentat també per amputats o que pateixen paràlisi després d’un vessament cerebral. Una manera d’evitar el pànic: la tranquil·litat de la ignorància”.

F. parla de demències degeneratives, però esbosso un paral·lelisme amb el debat públic, al qual el terme li va ni que pintat. Cada dos o tres dies “s’obre un debat ”–avui la maternitat subrogada, ahir la renovació del poder judicial, demà l’accés a l’habitatge–, però sembla que no s’arriba a conclusions, com el dit que llisca en scroll infinit per la pantalla. Per exemple, l’anosognòsia de la desertificació de la Península: és preferible negar l’evident en lloc de buscar-hi solucions a llarg termini? A la política actual, igual com per al pacient amb alzheimer, el passat s’esvaeix i el futur no existeix, només queda un present perpetu.

F. comenta que en consultes i centres repeteixen el mateix: “Som pocs, els justos per no tancar això”. L’hi confirmen el psiquiatre de l’hospital públic, els terapeutes del centre de dia, la geriatra. Amb ella, la seva mare fa una visita anual, com la ITV d’un cotxe vell. F. descriu la tempesta perfecta: “Per al 2030 es preveu el doble d’afectats, escassetat d’especialistes, sobrecàrrega en atenció primària i una lluita titànica de famílies i pa­cients”.

A l’arribar a la zona de sortides, aparca i treu l’equipatge. “Segur que t’has deixat alguna cosa”, fa broma, per bé que sé que li semblo un desastre en l’art de fer maletes. L’abraço i li dic que estic orgullosa del que fa. “Quan tornis de l'Uzbekistan –somriu– aquí seré. No, no me n'oblidaré". - l'oblit que serem - Marta Rebón.



Comparteix:  

Comentaris

  1. Cada vez es más tema tabú el de las enfermedades neurodegenerativas. Empezamos a verlas como una especie de muerte en presencia aún física, pero con unas limitaciones que espantan. Y porque las vamos viendo en el entorno, aunque siempre estuvieron ahí. Mientras Marta Rebón no se olvide regresar de Uzbekistán...

    ResponElimina
    Respostes
    1. ¿Podría Marta encontrar a Anja en Uzbekistán?.

      Elimina
  2. La magnífica fotografia es Guillaume DELEBARRE (Guigui-Lille)

    ResponElimina
    Respostes
    1. La qual, la de la fulla?, d'acord, no cito mai l'autor de les fotos, volia posar la teva aquella que em va agradar tant, pero la tens protegida, si no ho està entenc que no és necessari.

      Elimina
  3. Aunque sé que me meto en un jardín que no me concierne, te diré FRANCESC, respecto de reseñar la autoría de las ftografías que no era consciente, hasta que conocí a NOXEUS, del poco aprecio que le damos a la obra fotográfica, que como toda, tiene un autor y lo digo yo entonando el mea culpa, porque yo, que llevo recopilando fotografías años, no lo he hecho y creo que es justo que se reconozca la autoría de una fotografía, de la misma manera que se firma un escrito y se reconoce a su autor. Respecto a este artículo...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Yo es que ni había caído, precisamente quería poner una foto de Noxeus, y el las tiene protegidas., Es algo que no acabo de entender, en primer lugar porque cualquiera puede hacer estas fotos, y en segundo por qué están ahí disponibles, aunque si lo entiendo como cortesía como dice Ricard. Aunque que más cortesía es dejar que publiquen tus fotos. Claro que en mi caso tengo cero vanidad, que es lo único que conllevaría a querer que se te cite en tus fotos.

      Elimina
  4. jaja tu blog sigue con demencia tb jaja repite todo como si tuviera eco, pero te lo digo sonriendo, no te preocupes, solo siento lo raro que quedan los comentarios ; )

    ResponElimina
  5. Dixit: pero la tens protegida, si no ho està entenc que no és necessari.
    Doncs ho ten molt mal entés. Però jo no estic aquí per dir-li a ningú el que ha o no ha de fer. El blogs publiquen amb una determinada llicència generalment Creative Commons i demanen (demanem) molt poquet. És una qüestió de cortesia i bones pràctiques

    ResponElimina
    Respostes
    1. Alguna vegada, en fotos molt especials sí que he posat l'autoria, però la resta que són fotos que pot fer qualsevol entenc que no cal, potser la cortesia seria precisament compartir aquestes fotos amb els altres. Seria també una bona pràctica i un acte de generositat. Aquesta de la fulla no la trobo especialment bona, però jo ni hi entenc.

      Elimina
  6. No entro en esto porque no entiendo. No vivo de hacer fotos, que eso se ha de tener en cuenta, pero tengo muchísimas de cosas que ya no están de pie en Barcelona. Me las piden, en incluso han salido, y no pocas veces, en algún diario para hacer comparaciones. Jamás se me ha ocurrido pedir que me citen. En unas han citado autoría, en otras , no.
    Insisto, no vivo de hacer fotos, si así fuera al igual, no lo se, lo vería de otra manera.

    ResponElimina
  7. I això que les teves són importants, com a document d'un passat a punt de desaparèixer o ja desaparegut. Com les d'avui per exemple. Clar que nosaltres no som de l'ofici i en Ricard si, Entenc la seva postura, però no la comprenc.

    Salut.

    ResponElimina
  8. Francesc, Miquel: És que no calen gaires explicacions. És una qüestió de cortesia i educació. Si uses una fotografia (o un gràfic o un escrit d'algú) sense esmentar qui és l'autor (sempre que es pugui, és clar) és com si t'apropiessis d'aquesta autoria, ja que qualsevol tendeix a pensar que tu ets l'autor i això no és honest. No costa absolutament res fer-ho i així mostres la teva honestedat intel·lectual.
    No ho compreneu? Que li farem... Cadascú va per la vida amb el port que té.
    Jo, fa almenys 15 anys que vaig deixar de publicar a la web, fotos que tinguessin el mínim caràcter professional, entre altres coses perquè podrien tenir un altre amo (el meu client). Però tot i així, de les que publico, si es fan servir, m'agrada que es reconegui que aquesta foto és meva (encara que sigui un tros miserable). I això no té res a veure amb donar-se importància, com sembla que algun volgués insinuar. Educació i cortesia, això és. Francesc, això no es una "postura"
    Jo faig servir al bloc fotografies de tercers, sempre de plataformes on els autors les exposen lliures de drets, però tot i així, sempre que es pot esmentar l'autoria, fins i tot encara que només sigui un banc d'imatges gratuït. Gràcies per llegir això i perdoneu la longitud.

    ResponElimina
  9. De cortesia i educació em sembla que en Miquel i jo n'anem sobrats i pou mostres n'hem donat al llarg dels anys que publiquem als blocs. El que no sé si és gaire cortes i educat, és bloquejar les fotos perquè un altre les pugui compartir sense citar l'autoria, però no discutirem pas per això, no pateixis - Salut.

    ResponElimina
  10. Por cierto, gracias por llamarme vanidoso. Tu forma de comprender esta cuestión, que además es un tema de dominio universal, te retrata. El intento de molestarme diciendo que "son fotos que puede hacer cualquiera" no te va a salir bien, porque por supuesto te doy la razón.
    No tenía las fotos protegidas y ahora he añadido una capa de protección (totalmente superable) al ver la mofa que se hace de esta cuestión.

    ResponElimina
  11. Mofa?, noi, em sembla que tens problemes de comprensió lectora. No veus que no em referia a les teves de fotos, si t'ho dic en el comentari, (Alguna vegada, en fotos molt especials sí que he posat l'autoria), sinó a fotos en general. Moltes vegades per pura comoditat. Podria posar-ne de meves, o fer-les, pero mira, així és més fàcil. De totes maneres les teves fotos les puc baixar igualment.

    Salut

    ResponElimina
  12. FRANCÉSC, si us plau, intenteu solucionar aquest mal entès, com li acabo de dir a NOXEUS al seu bloc, se'n de sobres que no has tingut intenció de molestar-lo, però jo que et llegeixo absolutament asèptica i sí, dels teus comentaris se'n desprèn un menyspreu cap a ell que no és propi de tu, ni tan sols crec que hagis tingut aquesta intenció, però és cert que l'obra de cadascú, sigui important o no, gran o petita mereix ser respectada i el mínim que se li pot fer, és referenciar la seva autoria i t'ho dic jo que en el passat no ho he fet, intentaré esmenar-me. Sé que ets una persona intel·ligent, sensible i cabal i sobretot sé que no vols molestar a ningú, menys a NOXEUS, si us plau t'ho suplico, desfeu aquest maldestre, tu sabràs com fer-ho, seguríssim. Perquè vegis, t'he fet cas, aquest comentari t'ho escric com tu m'has recomanat des del traductor, saps per què no m'agrada fer-ho així? perquè quan ho pujo no ho comprenc i no sé si diu el que vull que digui.. de l'altra forma surt estrany però almenys ho entenc; )
    però almenys avui, et faig cas, fes-m'ho tu a mi, si us plau.. almenys intenta-ho. En fi, perdó per la meva intromissió, si et fixes al principi ja em vaig ficar perquè intúia això, el que no m'imaginava és que no t'adonessis del que és obvi, la feina -a vegades de tota una vida- mereix ser apreciada i respectada per tots, això és el que et demana aquí NOXEUS, res més.

    Una abraçada molt gran... creuo els dits perquè tot se solucioni, si vols serà així. Bon finde!

    ResponElimina
    Respostes
    1. FRANCESC PUIGCARBÓ
      05 de maig, 2023
      No hay nada a solucionar Maria, el ya ha tomado su decisión. No se trata ya de si tiene razón o no. Simplemente, ya no quiero perder el tiempo en pataletas de crío. Con su pan se lo coma. Ya había dado indicios de su inmadurez y supremacismo en otras ocasiones. No pasa nada, las cosas son como son no como quisiéramos que fuesen. Agradezco tu buena intención, pero el tema se ha empantanado, cuando uno se marca un 'peletero', pasan estas cosas, Lo del 'Peletero' viene por un conocido de Miquel que también andaba pontificando en sus comentarios y los dos los aviamos-. Mira, llevo mucho tiempo en esto, y desde el primer momento supe que lo de Noxeus acabaría así.

      Un abrazo sincero.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada