La política és l'art de buscar problemes, trobar-los, fer-ne un diagnòstic fals i aplicar després els remeis equivocats. GROUCHO  MARX.


"Han Fei Zi va escriure 280 anys abans de Crist la seva obra L'art de la Política, on ressalta el paper de tres grans instruments bàsics en la gestió del poder: l'autoritat, el mètode i el maneig dels homes, i la llei. Són molts els filòsofs tradicionals que en tractar de la política la relacionen amb alguna cosa creativa, diferent de la proposada, òbviament quan allò proposat deixa de ser satisfactori per al governant o per al ciutadà segons d'on vingui la vindicació. Estem en un moment que no cal descriure, que tots detectem com esgotat, antic, sense resposta als excessos que es produeixen, sense control sobre els poderosos, on la democràcia es resol amb la simplificació més grollera que són els partits polítics, normalment a la majoria dels països, com Espanya, amb només dos partits polítics: la situació, per tant, requereix aquesta creativitat, vivim orfes d'un “Picasso polític” o d'un Sartre, o d'un Galileu, o d'un Karl Marx, d'algú que trenqui el motlle.

Potser la millor estratègia dels anomenats poders ocults ha estat enfangar la política d'ús diari, gens creativa i encara menys “artística”, aconseguint dels ciutadans l'afartament de les institucions i eliminant un instrument que en donar-lo per inútil deixa de ser, conseqüentment útil. Si t'aboques a la Premsa, en general escoltes el previsible: el govern culpa la crisi de l'anterior govern, l'oposició diu que el govern ho fa malament, els sindicats convoquen vaga general perquè toca, i tots donem per fet, que res canviarà i que el capitalisme devorarà sense pudor el que hagi de devorar fins que una altra ona torni a portar la falsa prosperitat de la selva. 

Els governants, i en general els polítics, estan devaluats, alguns van ser joves que ni tan sols van acabar les seves carreres i van anar d'endoll a endoll en llocs de “lliure designació” fins a assolir amb molt esforç la més alta cota d'ignorància i la mínima de rebel·lió i indignació. D'altra banda, els de fora no s'acosten al circ per por de desprestigiar-se professionalment i els endurits militants de dins es limiten a debatre quan deixaran de pagar una quota que no els val ni tan sols per triar els seus representants dins del partit. 

Per a Han Fei era axiomàtic el que les institucions polítiques havien de canviar en variar les circumstàncies històriques i que s'havien d'adaptar al patró imperant del comportament humà. Potser avui Han Fei Zi no seria obligat a beure el verí que el va portar a la mort, es moriria de pena en veure en què ha acabat “l'art de la Política”.