Aquest escrit és de setembre de 2017, malauradament segueix vigent, i em temo que d'ací a 6 anys continuarà vigent. Chaves Nogales era un periodista de raça, i cal llegit-lo atentament...
...Publicava ahir Fackel al seu bloc 'la antorcha de Kraus' aquesta 'fabulilla' de Manuel Chaves Nogales sobre Catalunya, i més que la faula em quedo amb l'analisi posterior que fa Chaves i que em remet sospitosament als temps actuals en molts dels seus aspectes". Quan als homes de la dreta i del centre se'ls demana una explicació del que passa a Catalunya et conten un conte. És molt bonic.
"Dos vilatans van de camí. Un d'ells porta del ronsal una vaca. Al costat d'una bassa troben un gripau, que produeix en el de la vaca un gest de repugnància. L'altre vilatà, per portar la contrària al seu company, afirma llavors que el gripau és un animal com un altre qualsevol, ni més ni menys repugnant que els altres éssers vius que diàriament serveixen d'aliment a l'home. «Tu series capaç de menjar-te un gripau?», Argüeix el de la vaca. «Me'l menjaria si hi hagués necessitat», contesta. Disputen aquests compares i al final, com no es posen d'acord, aposten. «Et dono la vaca si ets capaç de menjar-te el gripau.» La cobdícia i l'amor propi forcen al vilatà a agafar el gripau i menjar-se'l, tancant els ulls de fàstic i contenint les nàusees que li donen quan vol vèncer la repugnància que indubtablement sent. L'altre veu, angoixat, que el seu compare és capaç, efectivament, d'empassar-se el gripau, i davant el temor de quedar-se sense la vaca que alegrement havia apostat s'aprofita de les nàusees que l'altre està passant en aquells instants i li proposa: «¿em tornes la vaca si soc capaç de menjar-me el mig gripau que et queda?». El menjador de gripaus veu en aquesta oportuníssima proposició una manera immediata d'alliberar-se del turment a què està sotmès li allarga el tros de gripau que li queda al seu compare, qui tanca els ulls i se l'empassa. Segueixen el seu camí silenciosos, els dos compares. Al cap d'una estona s'aturen. Es miren cara a cara i es pregunten, estupefactes: «¿I per què ens haurem menjat un gripau?».
Tot i que les faules tenen molt menys valor expressiu del que se'ls sol atribuir, cal reconèixer que aquesta faula reflecteix bastant bé el que ha passat a Catalunya. Per què s'han menjat el gripau el vilatà de la dreta i el de l'esquerra? Si cap dels dos era capaç d'empassar-se'l sencer i quedar-se amb la vaca, per què van passar tots dos pel mal tràngol? Si les esquerres no volien llançar-se a una aventura revolucionària -ja es veu avui ben clar que no ho volen-, per què la van intentar? Si les dretes no pretenien acabar amb el règim autonòmic, per què van anar contra ell? Ara, després d'haver-se menjat el gripau mig per mig, resulta que ni les dretes van ser capaços d'acabar amb l'Estatut ni les esquerres volen altra cosa que mantenir-lo. La rebel·lió del 6 d'octubre hauria estat explicable si el senyor Companys i els homes de l'Esquerra haguessin volgut realment fer una revolució.
La política dretana que els va servir de pretext hagués estat comprensible si la finalitat que perseguien era l'extirpació del règim autonòmic. Resulta, al capdavall, que dretes i esquerres estan d'acord a mantenir l'Estatut. Ni l'Esquerra vol més ni la dreta menys. ¿Es pot saber llavors per què s'han menjat el gripau de la reacció i la rebel·lió meitat per meitat?
Crec que és, senzillament, una qüestió de mútua desconfiança. Ni Companys creia en el catalanisme de les dretes catalanes ni aquestes tenien cap fe en la capacitat de governant de Companys i dels seus homes. «Els homes de la Lliga ens van lliurar lligats de peus i mans al poder central, enemic de Catalunya i de les seves llibertats», van pensar uns. «L'Esquerra ens portarà amb els ulls embenats a la revolució i al caos», van pensar els altres.
Ara s'ha vist que ni una cosa era veritat ni l'altra ho serà tampoc. Els governants de l'Esquerra tornen a encarregar-se del poder amb un clar designi conservador. Potser els espanta la paraula, però la considero inexcusable. Companys ve de presidi a conservar el règim autonòmic pactat amb el poder central. Res més. Ve a restaurar la normalitat, a mantenir l'ordre, a afavorir amb una política prudent el desenvolupament normal de les energies catalanes en un ambient de pau.
Quan alguns homes de l'Esquerra diuen que venen a alguna cosa més no aconsegueixen dir exactament i concretament què és el que ha de ser aquest una mica més. És senzillament un difús revolucionari, un arrossegament sentimental de velles rebel·lies periclitades, un no-resignar-se a reconèixer que s'ha passat fatalment a l'altre costat de la barricada, i aquest és l'únic motiu de recel que les gents senzilles que no són de la dreta ni de l'esquerra poden tenir dels actuals governants de Catalunya. Al conservador català li costa molt resignar-se a acceptar que el senyor Companys i els homes de l'Esquerra siguin «la línia de defensa de la burgesia». Utilitzo en aquest moment les paraules textuals que, parlant íntimament i sense autoritzar-me a publicar el seu nom, m'ha dit un dels homes més representatius del conservadorisme català. Jo no sé si els homes de l'Esquerra al fons de la seva ànima accepten aquesta missió històrica de «línia de defensa de la burgesia» que el curs dels esdeveniments els ha imposat a despit de la seva formació, del seu temperament i fins i tot de la seva capacitat. Si no hagués triomfat la República aquests homes haurien estat durant tota la seva vida separatistes i revolucionaris, gent messiànica i il·luminada amb una clara vocació de màrtirs.
La instauració del règim republicà, la concessió de l'Estatut i la seva aplicació els obliguen a ser una altra cosa substancialment diferent de la que per vocació i per temperament van voler ser i encara avui, després de l'experiència governamental perquè van passar, els segueix repugnant el reconeixement de la seva nova naturalesa. Aquesta és la situació espiritual en què es troben els homes que Catalunya ha posat triomfalment al poder. Seria injust, però, suposar que han de reincidir en les falles i errors de la seva primera experiència governamental. La nit del 6 d'octubre va haver de servir al senyor Companys per saber exactament quin era el veritable valor d'aquells nuclis demagògics que el van encoratjar a la rebel·lia. L'Esquerra, després d'aquella trista experiència, s'ha purgat de molts regustos revolucionaris. Els ferments subversius que abans contenia en dissolució han estat eliminats gràcies a la derrota. Tot aquell aparell demagògic dels escamots, que la força pública va desbaratar d'un 'cintarazo', no reapareixerà. Dencàs i Badín, eliminats, no donaran ara al poder aquesta versió demagògica i, en última instància, feixistitzant que els donaven les improvisades i frívoles milícies, en les que per un moment es va creure podia assentar còmodament el Govern de Catalunya. No queda més que una veritat; el sentiment republicà autonomista i esquerrà del poble català, que ha portat al triomf als homes de l'Esquerra. ¿Podran aquests respondre al que el poble català els demana a posar-se a les seves mans? Políticament, no sembla que hi hagi divorci entre la voluntat de la gran massa i els seus homes representatius. Pel que fa a la qüestió social, és ja una altra cosa molt diferent. Procurarem entendre-la i explicar-la. Sense faules, la cosa és més greu".
La instauració del règim republicà, la concessió de l'Estatut i la seva aplicació els obliguen a ser una altra cosa substancialment diferent de la que per vocació i per temperament van voler ser i encara avui, després de l'experiència governamental perquè van passar, els segueix repugnant el reconeixement de la seva nova naturalesa. Aquesta és la situació espiritual en què es troben els homes que Catalunya ha posat triomfalment al poder. Seria injust, però, suposar que han de reincidir en les falles i errors de la seva primera experiència governamental. La nit del 6 d'octubre va haver de servir al senyor Companys per saber exactament quin era el veritable valor d'aquells nuclis demagògics que el van encoratjar a la rebel·lia. L'Esquerra, després d'aquella trista experiència, s'ha purgat de molts regustos revolucionaris. Els ferments subversius que abans contenia en dissolució han estat eliminats gràcies a la derrota. Tot aquell aparell demagògic dels escamots, que la força pública va desbaratar d'un 'cintarazo', no reapareixerà. Dencàs i Badín, eliminats, no donaran ara al poder aquesta versió demagògica i, en última instància, feixistitzant que els donaven les improvisades i frívoles milícies, en les que per un moment es va creure podia assentar còmodament el Govern de Catalunya. No queda més que una veritat; el sentiment republicà autonomista i esquerrà del poble català, que ha portat al triomf als homes de l'Esquerra. ¿Podran aquests respondre al que el poble català els demana a posar-se a les seves mans? Políticament, no sembla que hi hagi divorci entre la voluntat de la gran massa i els seus homes representatius. Pel que fa a la qüestió social, és ja una altra cosa molt diferent. Procurarem entendre-la i explicar-la. Sense faules, la cosa és més greu".
Manuel Chaves Nogales
¿Qué pasa
en Cataluña?
Barcelona, 27 de febrer 1936
(Ara. Madrid, 1936.02.29)
Mi apreciado Francesc:
ResponEliminaCon el tiempo he ido comprendiendo que en ocasiones, las más, escribir de lo que pasa en un país sin residir en él, suele llevarnos a error.
Comprender la idiosincrasia, el taranná, los odios, las envidias, el ¿por qué? de aquello o lo otro, está muy idealizado si no se vive dentro de la situación, y aún así, viviendo, nos puede llevar a error. Es por ello que evito ya, a mi edad era hora, el entrar en diatribas dialécticas.
No se lo que pasa con Catalunya, aunque lo intuyo. Como intuyo que esto no tiene remedio y que en las familias, las de siempre, ha habido rencillas, divorcios, cuernos, estafas, celos, amoríos y matrimonios de conveniencia.
Pero todo queda en casa y sólo los de casa, más o menos, pueden tener una idea aproximada de lo que sucede.
Aunque siempre se agradece la buena intención vecinal.
Salut
No dic que no tinguis raó, però aquest mateix error es comet analitzant el país des de dins, cada facció viu en un món diferent, allunyat de la realitat, en un univers paral·lel, el que passa es que a partir de la fallida DUI i la posterior pandèmia, molts dels d'aquí hem obert els ulls i ho hem vist clar, ja no ens enganyen amb les seves falses promeses, i tan falses, atès sabien no les podien complir, i això és el més greu i el que els desqualifica per sempre. Alguns han tingut la dignitat de retirar-se, però pocs, la resta segueixen aferrats a la cadira amb les seves petites i casolanes misèries, mentre es van menjant gripaus, com a la Faula de Chaves Morales, que quan la va escriure vivia i treballava a Barcelona, per cert:
Elimina"En marzo de 1936, después del triunfo del Frente Popular, el director de Ahora se traslada a Barcelona, donde asiste al entusiasmo desatado por la victoria, inédito en el resto de España. En Catalunya, aquel triunfo lleva aparejada la amnistía de los presos políticos y, sobre todo, el retorno del autogobierno y el regreso de ERC a las instituciones catalanas. Vivió en persona el retorno del president Lluís Companys e hizo una serie de reportajes en los que entrevistaba a personalidades catalanas, como el gobernador Joan Moles Ormella o los políticos Lluís Nicolau d'Olwer, Amadeu Hurtado, Lluís Duran i Ventosa, Rafael Vidiella y Ángel Pestaña. Chaves, que ya había entrevistado a Francesc Macià pocos meses después de la proclamación de la República, convertida en Generalitat de Catalunya, se preguntaba: "¿Qué pasa en Cataluña?"
Salutte.
Que tal? ,solo
ResponEliminadecir que ayer,
aunque dije lo
que dije de los
comunistas ,
conste que
no soy católico,
y mucho menos
musulmán, son
cosas tan mitológicas
como hablar de
Ulises o Thor,
que nadie se
lleva a engaño .
Que nadie se
ResponEliminalleve a engaño.
A engaño joder
ResponEliminaque nadie se
lleve a engaño
Por qué
ResponEliminame sale
quitar y
no engañar?
quizás no sabes engañar, por eso no te sale.
EliminaMem si ens farem mal ("mem" es una contracció que era popular per aquestes contrades. Equival a "a veure")
ResponEliminaA veure, o vejam si mos farem mal.
Eliminamolts dels d'aquí hem obert els ulls i ho hem vist clar...
ResponEliminaEs cierto, tu y yo casi nos dejamos de hablar por esta causa, y otras personas desaparecieron o bien cortaron relación, de tal manera que borraron sus enlaces de blog. Incluso hay quien desde entonces no ha vuelto a escribir, al menos en el mío, porque jamás acepté este engaño y lo dejé claro desde el primer momento.
Al final, insisto, sólo lo pueden arreglar los de casa, porque desde afuera nadie sabe las relaciones, los dilemas, los disgustos, las malas caras, los giros de espalda que nos hemos, pluralizo por uno y otro lado, porque no soy inocente, hemos llevado.
Ayer leí, lo sé de buena fuente, además, que ER, ya sabes que Junqueras me cae bien porque lo conocí en la F de Teología y el tipo es un docto, tenía cerca de 8.000 afiliados, no llega, y que de estos, unos 4.300, ocupan un cargo en la administración. Quien me lo dijo se ha borrado hace poco. También sé que se lo retrajeron al Lluís Llach, y que este se cabreó por el hecho. Y así no se funciona, porque el problema es que no hay cama pa tanta gente y que al final lo que ves es la búsqueda del papeo y no los intereses de un país.
Lo dicho, a Catalunya le pasa que la gente que gobierna no es estadista, sino política.
Poca cosa más.
Salutte
Polítics de campanar de vol gallinaci i gràcies, i mentrestant anar mentjant-se gripaus com a la faula de Chaves Nogales. Salut.
ResponElimina