Paul Harvey, de 74 anys, estava pel seu veïnat de San Francisco i va fer una fotografia que ha corregut pels Estats Units. De sobte va veure que un cotxe es ficava en un lloc en construcció, a la Golden Gate Avenue, sense fer res per frenar. No va caldre. El vehicle es va quedar atrapat a una zona on acabaven de pavimentar amb formigó, encara molt fresc.

El veí va pensar que la situació era divertida, rara i esgarrifosa. Un tres en un. Potser el conductor portava una bufa monumental, o s'havia passat fumant “cigarrets de l'alegria” o, qui ho sap, s'havia adormit per cansament o per efecte d'algun fàrmac. Doncs no. L'assumpte va quedar clar immediatament. El vehicle, de l'empresa Cruise, era un d'aquells cotxes que exerceixen de taxi sense taxista al volant. No hi havia conductor, és el que ja es coneix com a robottaxi. Van haver de desplaçar diversos operaris de la companyia per treure el vehicle, incapaç de sortir de l'embolic.

San Francisco, el territori experimental més gran del país, s'ha convertit a la primera ciutat dels Estats Units amb gran una flota comercial de taxis sense conductor: 500 vehicles. El negoci se'l reparteixen per parts iguals dues societats, la Cruise, que és una subsidiària de General Motors, i Waymo, propietat d'Alphabet, empresa matriu de Google.

Les dues firmes van rebre a l'agost l'autorització de la Comissió de Serveis Públics de Califòrnia, l'organisme regulador estatal, per anar a buscar passatgers. Aquesta distinció pionera, tot i això, es va produir malgrat l'oposició de bona part dels veïns, de la policia i els bombers, així com del mateix ajuntament, per la preocupació que provoca l'aplicació d'aquesta novetat.

En teoria, els vehicles sense conductor són una promesa per a un futur amb menys congestió, menys accidents, ja que la majoria es deuen a errors humans (les màquines no s'emborratxen), i una mobilitat superior per a les persones que pateixen discapacitats.

Però després d'una etapa de proves plena d'errors –hi va haver algun ferit i un gos mort perquè el cotxe es va saltar semàfors i passos de vianants–, tot just arrencar el transport oficial es va enregistrar aquesta imatge del formigó, el xoc d'un altre cotxe amb un camió dels apagafocs que anava amb la sirena en marxa o, entre d'altres, el bloqueig de la circulació en una via principal.

Tots aquests incidents, menors encara que sonen a avís, es van vincular als Cruise, firma que va rebre l'ordre d'aparcar la meitat de les unitats en espera del resultat d'una investigació. “S'han fet molts avenços. Els vehicles autònoms (VA) són millors tècnicament i més competents en operar en entorns més complicats”, va assenyalar el professor Nico Larco, que ha estat seguint el progrés dels VA des de la Universitat d'Oregon.

“Però hi ha la inquietud de si estan al nivell que puguin implementar-se de manera segura a gran escala en un moment en què hi ha molta pressió de les companyies de cotxes autònoms, dels seus inversors, perquè es mostri un camí de rendibilitat”, va remarcar . Tot i que ja s'experimenta a altres ciutats nord-americanes, San Francisco destaca com a camp de proves. Passa per desesperació dels seus residents, que demanen tenir veu i se'ls escolti. Mentrestant, a Espanya, Ràdio Tele Taxi de Justo Molinero i la COPE, estan més que preocupats, qui els escoltarà si no hi ha conductor als taxis del futur.


Menyns mal  que el FARY ja no és entre nosaltres, quin disgust s'enduria.