Els economistes podrien trobar-hi una lògica marginal. A mesura que emergeix la condició de l'home, que és la lluita despietada contra la misèria i la fam, els qui tenen poc a aportar amb la seva feina són llançats a aquesta lluita solitària i cruel. Una lluita desigual de l'home només davant d'una natura garrepa i hostil. És l'enemic més vell de la humanitat. No volem mirar-lo a la cara perquè desperta una por atàvica. I condueix a les societats més pobres al sacrifici de la persona pel grup. En realitat, és una pràctica comuna. Els antropòlegs en diuen senicidi, i el seu record alimenta mites i contes en diverses cultures. Una història índia parla d'un rei que va ordenar expulsar de la societat (de la divisió del treball i, per tant, de la supervivència) els més grans de 70 anys. Un dels seus ministres va posar en lloc segur la seva mare: la va amagar en un forat a casa seva perquè no fos víctima de la política del Rei. Va passar que la saviesa de la mare va servir al ministre per salvar el mateix Rei d'un desastre. Quan li va explicar que les seves idees les devia a la vellesa de la seva mare, el Rei va reconèixer el seu error, i va rectificar.
La pobresa és veïna de la mort, i el senicidi és el triomf del grup sobre l'individu. La lluita contra la inanició només es pot lliurar amb opcions d'èxit en col·laboració amb altres individus. La divisió del treball crea una interdependència feraç que, si s'aprofundeix, pot obrar el miracle de la riquesa. Fins i tot pot limitar la pobresa fins a gairebé fer-la desaparèixer. És el que anomenem capitalisme.
La pobresa no deixarà mai d'existir, fins i tot a les societats més capitalistes. Primer, perquè és la mateixa condició humana; portem necessitat en arribar al món, al qual no aportem més que felicitat i preocupació als pares. Segon, perquè crear riquesa exigeix adoptar certs comportaments, però els homes som molt diferents, i no tots estem disposats a assumir-los. I tercer, perquè la riquesa atrau tothom, i més qui menys té, i creu que almenys els seus peus acostaran als mitjans de subsistència que les seves mans no són capaces de procurar.
Aquesta és la història de la humanitat: el desenvolupament de la divisió del treball més l'acumulació del capital ens permeten viure una vida en què tothom, o gairebé tothom, en té prou per procurar-se el bàsic. Però no estem sols. Ens acompanya l'ogre filantròpic de què parlava Octavio Paz. És un ogre voraç i insaciable, horrible a la vista. Tant, que s'ha de vestir de filantrop perquè la convivència de la societat amb el paràsit sigui suportable. L'ogre pren i reparteix amb l'objectiu d'alimentar-se, mantenir-se i créixer. A aquest repartiment ho hem anomenat Estat del Benestar.
L'Estat de Benestar, o Estat Providència, és l'encarnació del que va descriure Bastiat: L'Estat és aquesta gran ficció per la qual tothom viu a costa de tothom. Una ficció que es manté pel que els fandistes anomenen la “il·lusió fiscal”: la idea que els impostos els paguen altres. El benefici és propi, però el pagament ho fan sobretot els rics. És com l'acudit de qui està encantat amb l'arribada del comunisme al seu país i diu: “Entre el que tinc i el que em tocarà en el repartiment, m'anirà molt bé”. Aquesta ficció s'ha introduït de manera gradual, però imparable. I si els seus beneficis estaven circumscrits a una part minoritària de la societat i el seu cost, que mai no va ser petit, era manejable, ho ha arribat a prometre tot a tots, rics i pobres, joves i vells, a un cost inassumible.
La funció real de l'Estat del Benestar és la creació de pilars que sostinguin el mateix Estat. Al poder real. I els seus beneficis, de vegades, en no poques ocasions, desborden aquesta funció. Això pot passar amb el que anomenem la gent gran, atès que el pas de les dècades formant-se una idea sobre el que són les coses no passen debades, i el seu vot és menys volàtil, encara que sempre es decanta de forma majoritària cap al que hi ha , i clarament a favor del propi Estat del Benestar. Però el cost és enorme, i de vegades pot resultar excessiu. Passa el mateix amb els pobres. La seva funció política és servir d'esquer per al mateix Estat de Benestar. Però, políticament, en una democràcia de masses, en un país ric no tenen una funció clara; molts no voten. I de nou són potencialment una pesada càrrega.
Per això ens trobem amb un modern Ubasute, amb la política social encaminada a podar la societat pels elements menys útils. I per això ens trobem amb realitats com que el govern espanyol enviés morfina als asils infestats de COVID. O la del govern del Canadà ampliant l'eutanàsia a les persones que no són capaces de procurar pels seus esforços els mitjans necessaris per viure. Sobren als propòsits del poder. Per això l'eutanàsia té un futur innegable.
Disidentia en: https://www.patreon.com/disidentia
Si no recuerdo mal el tema aparece en la película La balada de Narayama, y no sé si en alguna más de otro director japonés, se me confunden imágenes. Pero el tema me impresionó mucho en su día, pero tengo el recuerdo de que era un acto humanitario y asumido por las partes. Hoy hay otras formas de trasladar a los ancianos a la muerte, tal como bien se explica en el texto.
ResponEliminaEn cierto modo, es una manera lógica (para la mentalidad Japonesa) de acabar con los ancianos terminales. De la tierra venimos y a la tierra volvemos, para siempre, lo decía en un poema.
ResponEliminahttps://draft.blogger.com/blog/post/edit/preview/2606883445337556692/3072870762294661455
Pues vaya plan, como solución al estado de bienestar, invitar a los más inútiles a una muerte útil. Entre el tema de la ultraderecha y este, la verdad no sé cual te deja más planchado.
ResponEliminaLo que tengo claro, es que tenemos que llegar a la inutilidad lo más tarde posible y en buenas condiciones físicas y psíquicas, no comerse el coco con este tipo de escritos. Además con internet ,las plataformas, el deporte, el "coñazo" de los nietos, nos mantenemos activos. Luego la naturaleza es sabia y actúa. A ver si buscas en el próximo escrito algo gratificador y simpático, que los hay.
Saludos.
En cierto modo, ya se está haciendo el senicidio, aunque en vez de abandonar a los viejos en el campo, mueren solos en su casa, o tirados en siniestros geriátricos. Visité unos cuantos en su día para mi suegra, y te aseguro que parecen la mayoría sacados de una serie B de terror.
ResponEliminaSaludos.
Es como todo, en Valencia frente a la playa de la Malva-Rosa, hay una todo ventanales mirando a la playa, con buenas butacas ,libre entrada y salida.
ResponEliminaHe visto, en Valencia ,Barcelona y Córdoba, me ha llamado la atención, que la proporción de señoras es superior(con diferencia) a las de caballeros. En este caso, no sé si es mejor o peor.
Saludos.
No sería el caso de la mayoría de geriátricos, y aun así, el interior siempre es deprimente. Creo que tus padres deben morir en tu casa, no solos, sea en el campo o en un geriátrico. Hay un episodio de un geriátrico en la seria francesa El COLAPSO, que és terrible.
EliminaSaludos.
Prima el conjunto, no la persona. Por eso la Metafísica, el "ser" como parte de ese todo, tiene tan poco seguidor en filosofía.
ResponEliminaEsta es una sociedad que se va al carajo, Francesc. Hay mil motivos, uno es el que expones.
salut
Carajo es lenguaje Milei. No creo que esta sociedad se vaya al carajo, se va a otra manera de vivir diferente a la que entendemos como correcta o adecuada.
EliminaSalut.
Creo que este artículo está plagado de incertezas, afirma que el reparto del trabajo, prendía evitar la pobreza y por tanto el capitalismo tiene esta finalidad, cuando es tolmemente lo contrario. Lo que erradicaría la pobreza no es le reparto del trabajo, es el reparto de la riqueza. El capitalismo propicia lo contrario, la acumulación desigual del capital. Incierto tb y además bastante maledicente, afirmar que el estado español envió morfina a los asilos durante la pandemia de covid, de un lado porque no lo hizo, de otro porque la morfina se usa como analgésico para evitar el dolor, su sobredosis es lo que mata, de haberse acreditado que se usó con esta finalidad algún tribunal lo hubiera condenado, tal cual se ha condenado a algún profesional sanitario cuando lo ha hecho. Por otro lado, somos tremendamente hipócritas con este asunto. Nadie quiere dejar morir a sus ancianos y menos verlo, la pregunta es ¿ estamos dispuestos todos a cuidar de ellos? porque es muy cómodo exigir al estado que asuma la responsabilidad que nosotros eludimos y otra pregunta que me hago ¿preguntamos a los ancianos en situación de total deterioro físico si quieren seguir viviendo? Porque de la misma forma que hay enfermos terminales que desean la muerte, no soportando el sufrimiento, hay muchos ancianos a los que condenamos a seguir arrastrando su deteriorado y dolorido cuerpo por nuestro propio egoísmo, no pensando en su bienestar. No soportamos la idea de dejarles partir en paz. Desde luego para mi misma, cuando llegue ese momento vital de total deterioro, ojalá alguien me haga el favor de inyectarme una sobre dosis de morfina ; ) Me admira la dignidad del pueblo japonés, aquí de eso no usamos : )
ResponEliminaUn abrazo!
Cuando llegue ese momento vital de total deterioro, mejor inyectarte una dosis de amor y respeto de tus allegados, siempre hay alguien en la familia que puede cuidar de los ancianos. La eutanasia es la base del artículo, solo que en vez dé a la japonesa, a la europea.
Elimina¡Un abrazo!
Me ha gustado eso de una dosis de amor,aunque reconozco que la vida ajetreada, los divorcios,el trabajo de la pareja,hace difícil la atención debida.
ResponEliminaSaludos
Es posible si hay voluntad. Máxime teniendo en cuenta que la gente vive muchos más años. Que hacemos los jubilados si no cuidar padres o nietos y en algunos casos incluso hijos. Los jubilados somos el sostén de esta sociedad.
EliminaSaludos.
jajaja esa dosis de amor intento inyectarla yo a mi ancianita, lo que no sé es si mis hijos querrán inyectármela a mi y ni siquiera estoy segura de que aun queriendo ellos, lo quiera yo ; ) La vejez no es un estado nada agradable al que llegar - que no tiene que ver con los años, tiene que ver con cómo te encuentres- vamos, que no tengo ningún interés en llegar muy lejos, mejor irse dignamente que envejecer hecha una acelga : ) Otro abrazo fuerte!
ResponEliminaTus hijos harán lo mismo que tú y tu te comportarás igual que tu ancianíta, llevamos siglos con este comportamiento y creo que seguiremos igual, en general. O eso quisiera creer.
Elimina¡Un abrazo!
Bucay dixit.
ResponEliminaUi... falten un munt de matisos a l'article. Però clar; no és estrany... «Ta mu leho japong»
ResponEliminaJo crec que fins i tot n'hi sobren de matissos, no siguis rancuniós... si de cas, les reclamacions les envies aquí: https://disidentia.com/ubasute-y-eutanasia/#google_vignette
ResponEliminaSalut
Je je je...No soc rancuniós home...! Estic afegint un toc de conyeta.
EliminaReclamacions cap ni una, ni allà ni aquí.
Ja m'ho ha semblat, però per si de cas... Salut.
ResponElimina