El Departament de Salut del govern basc. aplicarà a tres escoles què els alumnes estiguin sense mòbil fins als 16 anys. És un experiment per conscienciar de l'ús abusiu del telèfon, i per intentar endarrerir-ne la implantació. Una part de la prova consisteix a deixar sense telèfon els xavals durant una setmana, en què se'ls demana que portin una mena de diari amb les seves sensacions. Al principi senten l'ansietat de l'heroïnòman, però amb el pas dels dies descobreixen el plaer de fer altres coses, inclòs el contacte real amb els seus congèneres, i això també està molt bé.
El programa en qüestió ha estat batejat com a ZEOS, informen a la vanguardia, i darrere del mateix estan Telmo Lazkano i Maitane Ormazabal, dos dels 50 membres del comitè d'experts convocat pel Ministeri d'Infància i Joventut per “protegir els menors a l'entorn digital”. La gran virtut del projecte és que pretén ser transformador i atacar de manera eficaç una problemàtica que té efectes devastadors a nivell de salut mental, capacitat d'atenció o ciberassetjament, així com en relació amb la gestió del temps dels adolescents, que prometen entre cinc i sis hores diàries davant de la pantalla els caps de setmana.
Aquest és un més dels nombrosos assajos que en els darrers mesos o anys proven institucions o administracions per combatre els efectes nocius del telèfon mòbil en la salut mental, física, afectiva, sexual i fins i tot legal dels nascuts a partir del 9 de gener de 2007: del dia que Steve Jobs va presentar el primer iPhone i va proclamar que acabava de reinventar el telèfon. Quanta raó. No va presentar un iPhone, va obrir una era. Disset anys i una expansió massiva després (es calcula que el 2022 hi havia al món 15.000 milions de telèfons intel·ligents), proliferen les iniciatives per fitar l'ús que en fan els més joves, els cervells més tendres. En certa manera, amb el mòbil els joves simplement es comuniquen d'una altra manera, ni millor ni pitjor a la que ens comunicàvem nosaltres, perquè el problema no és el mòbil sinó el seu ús.
Al gener, Catalunya va aprovar prohibir el mòbil a l'ensenyament primari i restringir-ne l'ús a la secundària, tal com va fer França amb una llei el 2018. El telèfon intel·ligent està vetat abans de la universitat durant l'horari escolar pel “greu” perjudici que suposa “per a les activitats docents i la vida comunitària”.
Perquè en l'abordatge de la qüestió se sol deixar de banda la qüestió central de l'addicció paterna. De com n'és de còmode tenir els fills sota els efectes del telèfon, sense baralles, sense crits i sense fastiguejar-te una copa de vi, mentre els pares també estan enganxats al mòbil.