"Potser perquè tots hem fantasiat alguna vegada amb suïcidar-nos i deixar-li un bonic cadàver a aquest món cruel, la lectura de Cioran s'ha convertit en una activitat molt més estesa del que es podria suposar per a un autor tan pessimista. Fernando Savater ho il·lustra amb una anècdota. Al començament dels 80, al cim de popularitat del concurs més reeixit de la televisió espanyola, es va preguntar als participants de l'Un, dos, tres...' que enumeressin filòsofs coneguts “com, per exemple, Aristòtil. dos, tres... respongui una altra vegada". Després de l'estagirita, el primer nom que va venir al capdavant a un dels assistents va ser el de Cioran. Li diverteix molt aquesta història a Savater, que no només va traduir a l'espanyol els llibres del pensador romanès-francès. També el considerava el seu amic i, durant 20 anys, era la primera persona que anava a veure quan viatjava a París. "Era un home amb molta personalitat. I aquesta era molt captivadora, una barreja d'ingenuïtat i saviesa molt curiosa", recorda l'escriptor basc. "I, per descomptat, era molt, molt divertit. Es reia de mi perquè deia que jo feia esforços per ser pessimista, però que, biològicament, no podia ser-ho per la meva edat".
Que l'humor és una constant entre les persones intel·ligents queda provat en casos incomptables. Però al de Cioran calen més explicacions perquè aquest tret no es consideri una de les seves aparents contradiccions. Josep Maria Ventosa, editor de no-ficció de Tusquets ho explica: "Al marge del pessimisme, totes les persones que el van tractar destaquen la seva facilitat per fer riure la gent amb el seu sarcasme brutal. Res a veure amb la imatge de cendra a que se'l podria associar".
"Al cap i a la fi", destaca Ventosa, "Cioran no deixa de ser un gran vitalista. El que el fascinava era l'existència, amb totes les conseqüències: dolor, recerca, pèrdua..." Aquí Savater recorda l'evolució de Cioran en un dels seus trets més coneguts. "A França es va convertir en un pessimista irònic, però a Romania era més místic. Una mena de religiós contrariat", li descriu. "No va perdonar mai a Déu que no existís", fa broma.
Ventosa segueix allà. "Sí, m'agrada aquesta descripció de místic, però ateu", reflexiona l'editor respecte a la relació del filòsof amb Déu. "Sempre he tingut la impressió que Cioran voldria tenir unes paraulotes amb ell". D'aquí ve la importància, subratlla, d'aquesta nova edició dels 'Quaderns' que presenta la seva editorial amb motiu del 25è aniversari de la seva mort. "És com la sala de màquines del seu pensament, on es pot trobar, per exemple, que la música de Bach és l'única excusa per suportar la vida. O els retrats de la vida intel·lectual de París, les trobades amb Ionesco i Beckett, de vegades amb una visió molt corrosiva del món", explica. Tot això, afegeix, per reforçar la “voluptuositat salvatge” de la seva manera de pensar.
Ningú surt 'viu' de Cioran. A Savater el va marcar a foc la idea d'"enfonsar les justificacions estereotipades" respecte a la vida. "El que em sembla depriment és que la vida necessiti una sèrie de suports i valors. I que, sense ells, no val la pena viure". Però gràcies al seu amic, ho va veure clar: "La vida val la pena quan l'aprecies sense necessitat de posar-hi requisits. I ell acabava amb tots ells, els que fem servir per justificar l'existència. Per això és tan tonificant llegir-lo".
Per això, i per la "voluntat d'estil" dels seus textos, incideix Ventosa. "Era un estilista sensacional, fins i tot quan va haver de canviar de llengua, del romanès al francès, amb tota la dificultat que això comporta". Això no va fer efecte en la substància del pensament, destaca l'editor: "Va ser un pensador molt sòlid, amo les seves paraules. Un antisistema i també antisistemàtic, per la manera d'exposar-les". Al final, com aquells antics grecs o primers ioguis, Cioran va arribar a posar en pràctica el que molts han perseguit. "La filosofia com a art de viure", resumeix Ventosa. "No vista com una cosa per a professors i especialistes, sinó com un salconduit per tolerar l'existència. Unes coordenades de com viure".
Observar la realitat, aprendre a viure amb la incertesa, no donar consentiment a res perquè sí... Furgar als llibres de Cioran no té res a veure amb el descens o l'enfonsament: al contrari, és un camí d'il·luminació. Com podria ser el dels escèptics de Zenó, però també com aquell adolescent que en pensar què passaria si deixés de viure acaba enamorat de la vida".
Savater, no es un filósofo; es un vendedor de ocurrencias. Ocurrencias que muchas veces resultan bastante provocadoras, pero al mismo tiempo, aburridas. Si alguna vez, lo fue, creo que ya son cada vez menos los que se acuerdan.
ResponEliminaÉs el que dic al començament, però l'escrit va de Cioran no de Savater que només és el fil conductor. I no ens portem a engany, Savater és un expert en Cioran.
ResponEliminaSi, gràcies; m'he deixat portar per una certa antipatia que m'ofereix el personatge (la persona, no la conec). Per cert, l'humor, no és només una constant entre les persones intel·ligents, el comparteixen amb els contraris (estúpids). Afortunadament els primers solen expressar un humor intel·ligent i els seus contraris, un que pot arrencar un somriure, però pel fet de ser força ridícul. (Com el Barça, diguessim)
EliminaEl Barça va jugar prou bé, amb un arbitratge decent haurien guanyat de sobres. Veient el partit d'ahir s'entén que Florentino i Laporta vulguin crear una lliga europea de futbol, on només tindrien cabuda equips que juguin a futbol, que no seria el cas del Getafe de Bordalàs.
ResponEliminaUn pesimista y un extrovertido con ínsula de político, no está mal.
ResponEliminaLo de ayer de vergüenza, un árbitro que arbitra lo más lejos posible de la jugada,no sea que choque con algún jugador.No admite el diálogo, sólo aplicar la ley a rajatabla( ya me gustaría verlo como profe).El Geta,con el coco comido de emplear ,lo más guarro del fútbol, incluida la violencia verbal.Asi es difícil ver buen fútbol, que se preparen los niños del Barça, porque ese estilo es el que encontrarán.
Saludos
Este árbitro es muy malo, por eso Florentino y Laporta quieren una Liga Europea, subproductos como el Getafe no entrarían en ella, de hecho a los del Getafe no se les debería permitir ni tan siquiera jugar en la primera división.
EliminaSaludos.
A veces tengo la sensación de que los filósofos, o al menos ciertos de esa especie, son de reflexiones poco filosóficas. La filosofía debe adaptarse como forma de pensamiento y método que debe ser a la realidad cambiante, incluida la ciencia y la técnica. Si no, se dicen muchas bobadas y no aportan nada, o sí, una deriva de pensamiento oscuro en etapas provectas, como alguno.
ResponEliminaYa, Sabater es un claro ejemplo de lo que dices sobre los filósofos, no sería este el caso de Cioran, aunque fuera congruente en su incongruencia.
ResponElimina