ÚLTIMS ESCRITS

GOEBBELS, TRUMP I LA MODISTA DE SABADELL


La història d'aquest quadre del pintor Antoni Vila Arrufat ens evoca l'ànsia trumpista per comprar Groenlàndia: als prepotents els costa d'entendre que no tot està en venda, sigui un oli català o un continent de gel.

El llenç – La modista – no és menor: fa 148 x 115 centímetres. Va ser pintat pel sabadellenc Antoni Vila Arrufat el 1938, en plena guerra civil, al seu estudi de Sant Sebastià de Montmajor. I al pintor sempre li passava el mateix: a les obres que més apreciava, com aquesta, els sorgia immediatament un comprador, algun fabricant tèxtil de Sabadell, i La modista va ser adquirida per la família Enrich.

L'oli va agradar a Espanya i va triomfar a Alemanya: el març del 1942 va participar a l'Exposició d'Art Contemporani Espanyol organitzada a Berlín, i diverses revistes alemanyes el van reproduir. Die Dame va imprimir el quadre en portada a color (considerada la millor del món en el seu gènere, aquesta revista desapareixeria aviat: bombardejaven Berlín i, amb ella, explotava la moda).

És interessant el lloc de l'exposició, el Kronprinzenpalais, la residència reial prussiana a Unter den Linden. Convertit en museu després de la Primera Guerra Mundial, només en set anys va passar de ser model per a la creació del MoMA de Nova York a ser el museu de tot Alemanya que més obres d'art va enviar a la perversa exposició d'art degenerat de Munic.

El ministre del Tercer Reich per a la Il·lustració Pública i Propaganda va visitar l'exhibició espanyola i va clavar la mirada al llenç. Nosaltres, com va fer Goebbels, ara podem clavar la nostra mirada en aquesta pintura i reflexionar sobre l'art i el poder.

La modista s'exposa a la segona mostra de l'esplèndid cicle Sabadell es posa de moda, un projecte de la Fundació Antoni de Montpalau comissariat per Josep Casamartina i impulsat per l'Ajuntament. Després d'una primera mirada –pionera– a les fàbriques tèxtils a través del teixit per a l'alta costura, el cicle segueix amb la confecció: de les modistes i els sastres a l'expansió del pret-à-porter [Espai Cultura Caixa Sabadell, fins al 30 de març].

Goebbels va clavar la mirada a l'oli i se'n va encapritxar. Tant, que el Govern espanyol va intentar comprar-lo per regalar-s'ho. Es va crear una situació molt enutjosa, perquè el quadre ja estava venut, a Sabadell, i el propietari no el va voler vendre. Actitud que –amb els nazis rapinyant de gust art per tot Europa– té el seu mèrit. Desconeixem els detalls de com li van demanar a la família Enrich que el vengués, però –salvant les distàncies– devia tenir un puntet de l'actual desig trumpista per comprar Groenlàndia.

“L'ambaixador danès em va dir que Groenlàndia no està a la venda i li vaig respondre que tot està a la venda”, explica el senador republicà Ted Cruz. “Estem preparats per INVERTIR BILIONS DE DÒLARS per crear nous treballs i FERS RICS”, va escriure fa uns dies Trump als groenlandesos per la xarxa X.

“No gràcies. No volem que Amèrica s'enriqueixi a costa de la nostra bonica natura. No volem ser rics”, li va contestar un groenlandès anomenat Orla Joelsen.

Trump veu a Groenlàndia glaceres de pasta. Què va veure Goebbels a La modista?, em pregunto observant el llenç ben il·luminat a l'exposició de Sabadell. Estic temptat de demanar que baixin la llum de la sala per veure'l com ho va veure el ministre de Propaganda: alguna cosa en penombra. “Només una queixa s'ha sentit: la llum –va escriure el corresponsal de La Vanguardia a Berlín–. No s'ha pogut cuidar la il·luminació”, i el cel gris del març berlinès no hi ajudava.

Què veia Goebbels a l'oli, més enllà de la bellesa? I si veia la seva antiga amant txeca, l'actriu Lída Baarová, que Hitler va expulsar d'Alemanya?

Obro Wikipedia al mòbil per veure la imatge de l'amant i descobreixo que té un aire a la clienta pintada al llenç. Ell l'estimava tant que va arribar a demanar al Führer permís per divorciar-se de la seva dona ària –Marga– i que el nomenés ambaixador al Japó per anar ben lluny amb l'eslava Lída. Hitler va dir a Goebbels que ni parlar-ne, i ja se sap: com més t'arrenquen un amor, més se't clava a dins. Fins que –qui ho sap– intueixes la cara en un llenç català exposat a Berlín el mateix dia –bucles i més bucles– en què l'exèrcit del Reich rebutja “atacs enemics a Crimea i Donetsk”. Goebbels es va suïcidar amb la seva dona al búnquer de la cancelleria després d'obligar els seus sis fills a mossegar cianur. La seva amant txeca va morir l'any 2000 després d'esquivar la condemna a mort dictada per la Txecoslovàquia lliure i després d'una llarga carrera com a actriu que inclou pel·lícules espanyoles amb Fernando Fernán Gómez.

El Kronprinzenpalais va ser destruït a la guerra i reconstruït amb el país partit en dos, i va ser aquí on el 1990 s'acabaria signant el Tractat de Reunificació d'Alemanya.

Tot es transfigura, però La modista segueix a casa de la família de Sabadell que no la va voler vendre. - Plàcid García-Planas a Cabaret Voltaire.

Comparteix:  

Comentaris

  1. Sant Sebastià de Montmajor és una preciositat. He estado muchas veces en la iglesia y he bajado hasta el molino (hoy desaparecido) junto al río.
    Vila Arrufat, uno de los buenos de la pintura. Sabía de su estudio, pero siempre que he ido estaba cerrado.
    Trump es el matón del patio/colegio. Alguién, o varios, vaya uno a saber, lo cogerán de sorpresa y lo arrinconarán, los matones siempre van dejando huella, y la venganza es un plato que se sirve frío.
    Salut

    ResponElimina
  2. El pare hi anava sovint en bicicleta o a peu quan estava a Caldes de cap de Setmana. Es a un parell d'hores d'anar i de tornar.
    Salut.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Cuando el trayecto de la carretera estaba adoquinado hasta llegar al cruce que hace bajada, era casi un imposible

      Elimina
    2. No t'ho puc dir, no hi he estat mai. Pensa que quan el pare hi anava jo era molt menut per a un recorregut tan llarg.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada