Ha estat el primer gran fake d´una nova època. No hi ha estadístiques fiables sobre quants llibres s'han publicat que hagin estat escrits totalment o parcialment amb IA, però si fa un any Amazon en va limitar a tres els que un autor pot pujar diàriament a la plataforma (més de 1000 a l'any) podem deduir que es tracta de centenars de milers, sinó de milions. Hipnocràcia potser ha estat el primer a aconseguir influència, en gran part gràcies a la seva existència en paper, a les llibreries, ia la seva repercussió en premsa. Ha estat una performance eloqüent. I una crida datenció.
Com el títol assenyala, l'assaig versa sobre com els governs actuals operen a través d'hipnosis col·lectives. El seu inesperat impacte ens ha recordat que el periodisme cultural, l'acadèmia, les biblioteques, els lectors també hi participem. El nom de l'autor ens sonava Byung-Chul Han o Yuk Hui. El títol del llibre era poderós. Es podia accedir a alguns dels passatges a través d'internet, sense haver de llegir l'assaig complet. Tots aquests elements s'inscrivien en contextos de legitimació: pàgina web personal, Academia.edu, una editorial, molts mitjans de comunicació (simptomàticament no Wikipedia, perquè els seus editors l'han blindat contra la postveritat). De maneres semblants es construeix l'arquitectura dels bulls.
En realitat, totes les cartes estaven sobre la taula des del principi. El 14 de desembre, la prestigiosa revista digital Nazione Indiana va publicar, com a avançament, un text del presumpte traductor del llibre, el propi i cervantí Andrea Colamedici, en què deia que el llibre “no es limita a retratar el present, sinó que aconsegueix mostrar els seus secrets”. En altres paraules: l'existència del mateix Hipnocràcia fa la tesi del llibre pura realitat. A més, el nou llibre de Colamadeci, amb Simone Arcagni, es titula precisament L’algoritmo di Babele. Storie i miti dell’IA (Solferino). I el seu projecte editorial, Tlön, que inclou una llibreria teatre a Roma, ret homenatge al conte de Borges les línies finals del qual diuen: "Llavors desapareixeran del planeta l'anglès i el francès i el mer espanyol. El món serà Tlön"
Aquí vamos a disentir con estos de la IA
ResponEliminaPosiblemente una máquina pueda filosofar en términos cuantitativos, en lo que es el positivismo o empirismo lógico, por lo de lógico, pero no por experiencia pasada. Evidentemente podrá comparar millones de ejemplos, esa será su experiencia, pero no a nivel personal, no por experiencia "vivida", esa que da pie a la otra especialidad de la filosofía, la metafísica, la que va más allá del ente físico, de lo que se ve, de lo que tocamos, aquella que nos hace definir las experiencias de la amistad, el amor, la familia, la compasión, la amargura, la tristeza, la felicidad, todo eso que no puede ser binario entre los 1111 y los 2222...
Ahí, la I.A. lo tiene magro.
Salut
De moment la IA ha colat aquesta Ipnocrazia a uns quants, pensa que la IA està aprenent molt de pressa. Ve a ser com els micos de 2001
ResponEliminaA mi no me extraña nada, incluso que los propios Musk y Trump estén detrás del invento.. Y esa supuesta explicación se haga a su servicio e interés, si es que no hace falta que la IA nos cuente cómo nos tienen hipnotizados, lo estamos y cada vez más, lo que cada vez será más difícil de saber es quien es el hipnotizador : ) Un abrazo FRANCESC!
ResponEliminaEl hipnotizador que nos deshipnotize buen deshipnotizador serà. Eso es lo malo, que nada nos sorprende ya, y fíjate como se parecen IPNOCRÀZIA i IDIOCRÀCIA.
ResponEliminaUn abrazo!