}

DE RESCATS I PAGAFANTES


Air Europa tenia el 2020 uns 10.000 treballadors i operacions a 17 aeroports espanyols. La crisi sanitària del COVID-19 va deixar la companyia en una situació precària que va acabar derivant en un rescat mitjançant préstecs estatals. L'empresa, propietat de la família Hidalgo, es va salvar. Però aquesta operació econòmica s'ha convertit els últims anys en una de les obsessions de la dreta, que veu després d'aquesta intervenció l'ombra de la corrupció al Govern de Pedro Sánchez.
Pero, Air Europa ha començat a tornar part dels préstecs que va rebre com a part del seu rescat financer. L'aerolínia ha liquidat el deute de 140 milions d'euros avalat per l'Institut de Crèdit Oficial (ICO). Tot i això, encara ha de tornar 475 milions d'euros abans del novembre del 2027. Fins ara, la companyia ha complert les seves obligacions de pagament segons el calendari establert.

L'altre gran rescat, el rescat bancari aprovat durant el govern de Mariano Rajoy el 2012 va pujar a 100.000 milions d'euros, no ha tingut el mateix recorregut. Cal recordar que la banca espanyola va ser rescatada amb 64.349 milions d'euros de diners públics i només ha tornat 5.150 milions d'euros, elgruix del pagament ha anat a compte de l'Estat. Fins al desembre del 2023, s'havien tornat 24.898 milions d'euros, cosa que equival al 60,2% del total rebut. Tot i això, encara queda un deute pendent de 16.435 milions, que s'espera liquidar abans del 2027. Tot i les promeses inicials que el rescat no costaria diners als contribuents, l'Estat ha assumit la major part del pagament, és a dir, 'dels pagafantes' dels contribuents. És a dir, el resum seria que la Banca espanyola no només no ha tornat el rescat públic, sinó que ha deixat mitja Espanya sense oficina bancària.

Como diría el filósofo Bernardo Schuster, 'no hase falta desir nada más'. Alberto, esta vez tampoco lo tenemos. Tu, como Felipito Tacatún, sigue a lo tuyo..., erre que erre. Y tranquilo, tendrás un retiro dorado.

16 Comentaris

Més recent Anterior