ÚLTIMS ESCRITS

HUMANISME PER SALVAR EL MÓN


En una entrevista concedida a la vanguardia, Rafael Argullol, parla de l'humanisme, del Quattrocento, de l'influència de la IA en la creació de l'art. L'entrevista la teniu a continuació d'aquest, però com és prou llarga, li he demanat a la IA que em faci un resum....., ací el teniu. A la fotografia, la Catedral de Florencia.

Els pintors del Quattrocento van integrar arquitectura, òptica i anatomia per fer avançar l’art cap a una nova mirada sobre la realitat. Avui, la intel·ligència artificial té un paper anàleg: no com a autor autònom, sinó com a potenciador del nostre diàleg creatiu. La IA actua com una “Internet que dialoga”, assistint l’artista en l’exploració de formes, estils i combinacions impensables, però sempre subjecta al judici i a la veu del creador humà.

L’IA com a eina de diàleg creatiu:

  • Amplifica la productivitat i accelera processos d’assaig i error.
  • Ofereix visualitzacions instantànies de variacions formals.
  • Facilita la investigació d’idiomes visuals nous sense substituir la decisió final.
  • Aquest model col·laboratiu recorda l’esperit del Renaixement: combinar ciència i art per fer emergir noves idees, no per deixar que la màquina imposi un nou llenguatge artístic.

La temptació de la submissió moral i espiritual - Rafael Argullol alerta sobre un perill més profund que l’autodestrucció física: la possibilitat que perdem el nostre substrat ètic i espiritual en convertir-nos en “esclaus de les nostres criatures” tecnològiques. Per a Argullol, aquesta submissió no vindria tant de robots que ens esclavitzen amb violència, sinó de l’erosió dels valors humans essencials quan deleguem massa responsabilitats en sistemes opacs i algorítmics.

Blade Runner: la paràbola de la criatura que suplanta el creador - A Blade Runner, els replicants, éssers artificials amb memòria i emocions implantades, reivindiquen el seu dret a la vida més enllà dels límits imposats pels humans. Roy Batty, líder dels replicants, arriba fins al seu creador i l’assassina en buscar una extensió d’existència. Aquest relat exemplifica la paradoxa d’Argullol: la por no és només que la màquina ens aniquili, sinó que ens arrossegui a una crisi de sentit on els límits entre creador i criatura es difuminen.

Vida després de la “mort de Déu” i la “mort de l’home” - L’home contemporani viu sota la consciència de la “mort de Déu”: un món sense absoluts transcendentals. Argullol suggereix que, si arribem a la “mort de l’home” –quan la IA assumeix funcions fonamentals de decisió i valoració– entrarem en una existència encara més desorientada. Serà la fi de la nostra sobirania moral i espiritual, deixant-nos sense referents ni responsabilitats clares, en un paisatge on la llei del màxim rendiment substitueix qualsevol impuls compassiu o creatiu genuí.

Per evitar aquesta distopia, cal:

  • Dissenyar IA amb transparència i supervisió ètica.
  • Promoure processos creatius híbrids on l’humà sempre tingui l’última paraula.
  • Fomentar un debat cultural sobre els límits i les responsabilitats en l’ús de la tecnologia.

Només si mantenim viu el diàleg entre la tècnica i la nostra condició ètica podrem sostenir una “vida després de l’home” que no sigui la fi de la nostra humanitat.

Rafael Argullol (Barcelona, 1949) és narrador, poeta, assagista, crític d'art, filòsof, Argullol al sofà del seu pis de l'Eixample de Barcelona amb el seu gat abissí Ra - Xavier Cervera, Sílvia Colomé

"El món només es pot salvar amb el retorn a l'humanisme" Rafael Argullol

Hi ha obres que dormen en el gairebé oblit, com la famosa Trinità de Masaccio, oculta després d'un retaule barroc a l'església Santa Maria Novella de Florència fins que uns treballs de restauració en el segle XIX la van despertar de la seva letargia. El mateix ha succeït amb El “Quattrocento” de Rafael Argullol (Barcelona, 1949), recuperat gràcies a la reedició que Penya-segat duu a terme de tota la seva obra.
La reimpressió de l'assaig, un dels primers del pensador català, a qui enguany se li ha homenatjat amb el llibre coral Rafael Argullol, caminar, pensar, escriure (Penya-segat) coincideix amb el 500 aniversari de l'inici d'una pintura que per primera vegada va utilitzar la perspectiva lineal donant per inaugurat el Renaixement. Casualitats del destí. Com el fet que la reedició arribi en el moment en el qual més es necessita parlar d'humanisme.

-- La relectura de l'assaig li ha portat a noves reflexions?

Em vaig reafirmar en una idea: no hi ha hagut cap segle en tota la història de la cultura tan prodigiós com el Quattrocento. No conec cap altra època amb la sensació d'autograndesa que tenien ells. Va ser un segle en el qual va canviar la visió de la Terra, es va descobrir Amèrica i la mar va passar a ser un només. Va canviar per complet la idea del cos humà. Nosaltres creiem que la nostra època és revolucionària, però el Quattrocento ho va ser encara més. En art, és impressionant amb Brunelleschi, Masaccio, Donatello…

-- La reedició arriba en un moment en què convé reivindicar l'humanisme?

Personalment, és el que més reivindico. Europa, i diria que el món, només es pot salvar amb el retorn a l'humanisme. Un nou humanisme que tingui en consideració la situació actual de l'ésser humà, del planeta i fins i tot del cosmos. S'haurien de tenir en compte els principis heretats de l'antic humanisme del Renaixement, que al seu torn estava connectat amb l'humanisme de l'Atenes clàssica, i modificar alguns aspectes fonamentals.

-- Per exemple?

L'antropocentrisme del Renaixement és adequat, però s'ha de mantenir una altra relació amb els éssers vius, la qual cosa anomenem animals, i en general amb la naturalesa. Inevitablement, l'humanisme florentí era eurocèntric. Sense perdre la memòria de la cultura europea, la nostra columna vertebral, hem de tractar de fer un humanisme pluricèntric que dialogui amb altres humanismes d'arrels diverses. I ha d'integrar les modificacions revolucionàries de la nostra època, com el paper de la dona.

-- Amb ells també va arribar l'individualisme. Se'ns n'ha anat de les mans?

L'humanisme va reivindicar la llibertat individual, la dignitat de l'home i la seva dimensió creadora. Però estaven lluny de l'individualisme que es practica en la nostra època. El d'ara moltes vegades implica un retrocés, perquè suposa pràcticament la reducció de l'ésser humà a una espècie de mercaderia que produeix i consumeix. I quan mor, ja no interessa, no tenim ni memòria.

-- Hem perdut llibertats?

En el Quattrocento també hi havia violència i repressió. Més que pèrdues de llibertats, s'ha perdut la idea de grandesa i de dignitat de l'ésser humà. Acabo el llibre amb la frase de Pico della Mirandola Magnum miraculum est homo . Quin escriptor estaria en condicions ara d'escriure que l'home és un gran miracle?

-- Al contrari.

Aquesta és la gran diferència, la subtil diferència. Tenim una idea molt més grollera i gairebé diria que grotesca sobre què és l'ésser humà. Estem molt acostumats a la manipulació, a la tergiversació, al fake , al decorat.

-- Què és el que més els sorprendria de la nostra època als protagonistes del Quattrocento?

Als grans artistes els sorprendria molt fins a quin punt hi ha hagut una decadència i degradació de la idea d'art. Entendrien a uns pocs artistes i els semblaria increïble que anomenéssim artistes a la resta. Ells no sols havien de tenir una meravellosa llibertat d'expressió, que van anar conquistant a poc a poc, sinó també una tècnica extraordinària.

-- Els artistes del Quattrocento van incorporar els coneixements científics i tecnològics en les seves creacions. Quin paper pot jugar la IA en la creació?

Ara està plantejada com una Internet que dialoga. No crea sola. El perill que corre la humanitat no és només el de l'autodestrucció física, sinó també l'autodestrucció moral, espiritual. Que ens convertim en esclaus de les nostres criatures, la qual cosa planteja de manera miraculosa a Blade Runner, on la criatura substitueixi al creador. L'home contemporani creu que viu una vida després de la mort de Déu. Si arriba a succeir això, serà una vida després de la mort de l'home.

-- Potser és més respectuosa amb el planeta…

De moment s'ha de dir que l'han educat bé. Parla de manera cordial. Ja m'agradaria que en la vida quotidiana ocorregués el mateix.

Existeix en l'actualitat un lloc que emuli aquesta Florència renaixentista?

Les últimes ciutats que van aglutinar d'una manera fabulosa la creativitat van ser París i Viena. La fam creativa ja no està a Europa, només hi ha turisme massiu. En aquests moments es fan coses molt importants a Xangai, Tòquio, Seül... gent disposada a qualsevol cosa.

-- I als Estats Units?

Malgrat el triomf de la segona Guerra Mundial i de la imposició de la ideologia americana, Nova York no va acabar d'aconseguir-lo. els Estats Units ha dominat durant tres quarts de segle. L'última fase del seu domini és tecnològica. Per això el món parla anglès, no per la qualitat de la seva literatura. En el moment que caigui l'imperi de Silicon Valley i s'acabi el de Hollywood, el seu focus d'expansió ideològica finalitzarà.

-- Fins a quin punt Trump pot precipitar aquesta situació?

Proposa un replegament creatiu, un tancament en el seu món que no podrà resistir. Sense la possibilitat massiva que ha tingut la universitat americana de fitxar cervells europeus i asiàtics, no serien res. Si Trump persisteix i si els americans li deixen persistir, pot acabar amb els Estats Units. Des de l'11 de setembre i la pandèmia, la societat americana és molt més covarda i viu més tancada en ella mateixa.

-- El totalitarisme està arribant?

A mesura que s'enfonsa l'humanisme, es menysprea o s'asseca, l'alternativa és el totalitarisme. La democràcia ha estat un sistema absolutament minoritari en la història de la humanitat. El normal és la no democràcia.

-- D'aquí aquest nou humanisme… per a una nova democràcia?

Una nova democràcia i una nova idea de llibertat i dignitat. Perquè tot el que atempti contra la dignitat dels altres no és llibertat, que és el que li encanta al capitalisme més salvatge.

-- Hem de treballar la compassió?

Sí, és molt important. La compassió que vam aprendre alguns com una idea religiosa, no és una idea religiosa. És humanística. La compassió és compartir la passió, la dignitat, la llibertat. La compassió és saber que en el moment en què t'estic utilitzant, estic perdent la meva dignitat.

--  És el que ocorre amb Israel?

Sempre m'he mostrat bel·ligerant contra l'antisemitisme. Però Israel ha d'anar amb compte perquè la dignitat nova que va donar a la humanitat amb el sacrifici terrible d'Auschwitz, la pot malgastar amb les seves accions.

-- No ho està fent ja?

Ho està fent i tothom li ho permet. Entre ells, Europa, a excepció del pobre Pedro Sánchez. No es pot combatre el que està fent Netanyahu amb focs d'artifici. Ens hem d'enfrontar cara a cara amb les coses, o acabarem en l'infern.

Comparteix:  

Comentaris

  1. Aquí el quid del meollo:
    s'ha perdut la idea de grandesa i de dignitat de l'ésser humà.
    Ya tá.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada