Ignasi Muntanya (a la foto) té 63 anys i, malgrat estar jubilat des del 6 de juny, encara no ha cobrat ni un euro de la pensió per culpa del sistema Alfa Premium, amb què la Seguretat Social ha automatitzat el tràmit de la pensió de jubilació per descarregar de burocràcia els funcionaris. El que crida l’atenció del cas –que va denunciar a través de la secció El Contenidor, de ’El món a RAC1– , és que l’ Administració, a través dels mateixos funcionaris, va identificar l’error (el sistema automatitzat no va llegir un dels documents presentats), però, en lloc de reparar-lo immediatament, va exigir a Muntanya presentar-hi un recurs en contra, la resolució del qual li van advertir que triga entre sis i vuit mesos. Mayte Rius.
Quan aquesta persona ja jubilada de la feina va exposar que ni ell ni la seva família podien estar tot aquell temps sense cobrar, “la funcionària em va dir que intentarien treure el meu expedient del cercle del sistema automatitzat i lliurar-lo a un tramitador per agilitar-lo, cosa que van fer a començaments de juliol”. Tot i això, ahir, 53 dies hàbils després de presentar el recurs i malgrat haver anat dues vegades més a les oficines de l’ Institut Nacional de la Seguretat Social ( INSS) de Granollers, continua sense tenir concedida la pensió. L’única resposta és que la resolució del recurs ara depèn del departament de fiscalització i no s’hi pot fer res.
Ignasi Muntanya: “Si admeten que el robot ha fallat, per què no hi ha un humà que premi el botó d’aprovat?”
“La meva queixa és que, si hi ha un error del sistema automatitzat, si reconeixen que la denegació de la pensió és errònia, no hi hagi un humà que es faci càrrec de l’expedient i de manera immediata premi el botó d’‘aprovat’ perquè el ciutadà pugui gaudir dels seus drets, perquè jo no puc viure sense ingressos, i estic així des del juny després de 42 anys cotitzant. És molt injust!”, emfatitza Muntanya en conversa amb La Vanguardia . I el seu cas no és l’únic.
Després de relatar la seva experiència a la Rac1, es van posar en contacte amb ell persones que han viscut la mateixa circumstància: un error del sistema Alfa Premium els va tenir mesos sense cobrar la pensió. “Jo vaig acordar amb la meva empresa una jubilació parcial amb reemplaçament i el maig del 2023 vaig sol·licitar a la Seguretat Social cobrar el 75% de la pensió perquè reunia tots els requisits, incloent-hi el d’antiguitat a la companyia; però el programa va denegar la meva sol·licitud perquè no va identificar correctament un document de subrogació de societats”, explica P.M., un altre dels pensionistes afectats. Afegeix que, com en el cas de Muntanya, quan va anar a reclamar i van revisar tota la documentació aportada, els funcionaris van admetre que tot era correcte, però van dir que no li podien concedir la pensió fins que es revisés manualment tot l’expedient i s’admetés formalment que la decisió d’Alfa Premium no era correcta.
“Vaig enviar cartes al director general de la Seguretat Social a Barcelona, vaig anar diverses vegades a l’oficina de l’ INSS, i la resposta sempre va ser la mateixa: fins que una persona no digués que el robot s’havia equivocat no hi havia res a fer”, rememora P.M. El resultat: “Vaig estar set mesos sense rebre el 75% del meu sou i vaig haver de demanar préstecs per poder sobreviure”. I afegeix que, en canvi, quan fa dos mesos va sol·licitar la jubilació total per via telemàtica, el tràmit es va resoldre molt ràpid. “Els funcionaris ja m’havien explicat que, si no hi ha incidències, el sistema Premium és molt àgil, però quan falla i algú ha de revisar el que el sistema automàtic ha tramitat, comença el viacrucis”, conclou P.M.
Portaveus de l’ INSS asseguren que l’automatització de processos ha permès reduir els terminis de resolució de les pensions de jubilació a menys de vuit dies, cosa que, afegida al fet que es permet cursar la sol·licitud fins a tres mesos abans que es produeixi la jubilació, “permet que en la majoria de casos no hi hagi interrupció de rendes”. Emfatitzen que l’automatització no vol dir que les decisions s’adoptin sense cap intervenció dels funcionaris. “En la majoria dels expedients es duu a terme un segon tràmit per part de la Intervenció Delegada de la Seguretat Social, que té l’obligació de fiscalitzar que es compleix la legalitat en reconèixer la prestació”, detallen.
I afirmen que, tot i que no és habitual, si en el procediment automatitzat es produeix un error, “es pot reparar després de la presentació d’un recurs en contra i la consegüent revisió” abans d’ acudir a la via judicial. Però és precisament aquest tràmit el
que provoca que jubilats com Muntanya o P.M. passin mesos sense cobrar la pensió. Des de l’ INSS s’indica que, tot i això, si al final el recurs es resol a favor del ciutadà, se li abona la pensió amb efecte retroactiu. Una pensió Kafkianam versio 2.0 del vuelva usted mañana.
Ignasi per espantar el mal humor en què l'havia sumit tant d'abús de la burrocràcia que sentia immerescut, va posar a tot volum aquella cançó de Seguretat Social, que entona el 'Mata a un jubilado'. Més oportú, impossible.
Me encanta el tema: Mata a un jubilado con la garantía del estado ¡¡¡¡ es genial ¡
La història és Kafkiana, ara, com en varen parlar a Rac1, aviat li arreglaran.
Eso ocurre, porque faltan funcionarios, no convocan oposiciones Pasa igual en la banca, otras entidades. Es el. Mundo que nos espera, bueno a nuestros nietos.
Eso le dijo la funcionaria a Ignasi Muntanya, que como había pocos funcionarios, habían externalizado es servicio. I que 'el robot' fallaba, y la funcionaria creo que llamarle robot a Alfa Premium, es una falta de respeto, ignorancia de la funcionaria aparte.
No lo será tanto, ser funcionario, significa una carrera, preparar unas oposiciones, competir con personas de alto nivel, preparadas. Sacrificio