No me’n sé avenir. Sarkozy a la presó, les joies del Louvre robades, i Macron amb la cara de Mr. Bean conduint un Mini des del sostre (ho recordeu?). Alguna cosa s’ha torçat a França, el país que va inventar 'la chanson', el perfum, dos-cents formatges i la revolució com a forma d’art. El mateix on ara cauen governs anodins davant l’estupor de la concurrència.
Primer de tot he de dir que, en aquestes mateixes pàgines, em vaig equivocar com un lèmur quan vaig celebrar la victòria de Macron pensant que encara representava l’últim esclat il·lustrat enmig de la grisor europea. Mea culpa. Tots ens equivoquem. Kant mateix, a la Història general de la natura i teoria del cel, afirmava que el sistema solar estava habitat per éssers intel·ligents, sobretot Saturn, on abundaven filòsofs i científics. Encara que veient com van les coses, potser Kant no anava tan errat i el que queda de seny a l’univers s’ha refugiat al planeta dels anells.
Declamava De Gaulle que tenia “una certa idea de França”. Em direu amb raó que la frase no és gran cosa, però cal recordar que el general va esgotar el geni creatiu amb la invenció de la Résistance, un admirable trompe-l’oeil que va aconseguir incloure França entre els vencedors de la guerra. En la meva modèstia, jo també tinc una idea, basada en la certesa que la nostra història es va torçar definitivament quan, en comptes d’acceptar el bondadós Josep Bonaparte –a qui la plebs deia Pepe Botella –, vam preferir–una vegada més– les cadenes de l’indigne Ferran VII i un patriotisme de sainet del qual encara sentim l’ eco. No cal insistir-hi: l’Estatut de Baiona ens hauria anat molt millor que la venerada, i gairebé mai llegida, Constitució de Cadis.
França, mentrestant, sembla cansada de si mateixa, com els Eagles tocant Hotel California per enèsima vegada. Què se n’ha fet, del feliç país on els hotels eren espantosos, però compartir el vàter semblava un signe de sofisticat existencialisme? On són els cambrers que tractaven el client amb menyspreu filosòfic? Ha estat l’emigració, la condemnada Le Pen, el ferotge Mélenchon, l’obesitat de l’Estat o el tedi d’una societat que ha llegit tant Foucault que ja no sap si existeix?
Fins i tot ara, França té la capacitat de fer el ridícul amb elegància i fracassar amb estil
És com si ara, des de la cantonada ibèrica, poguéssim mirar el gran país del nord i murmurar cap endins: “Doncs no estem tan malament...”. Com si poguéssim oblidar que França va ser el lloc que ens va descobrir el jazz, on Charlie Parker se sentia lliure perquè en comptes de negre li deien Monsieur Le Noir i Miles Davis posava amb Juliette Gréco en fotos carregades de sòbria bellesa. Què en queda, d’això, quan Macron sembla un espavilat enxampat in fraganti i a esquerra i dreta prosperen personatges dignes de Lovecraft?
Potser la decadència francesa no és més que el mirall d’Europa: un continent deprimit, incapaç de refer-se entre la runa de la guerra freda, covard, entotsolat i irrellevant. Una coreografia de perruques empolvorades i rapè mentre els bàrbars truquen a la porta. I així i tot, França es manté amagada en algun lloc. Potser en les cançons de Brassens, en la malenconia de Truffaut, en els relats de Simenon –on un inspector amb ressaca intenta comprendre la naturalesa humana a través d’una ampolla de calvados–, i en les profecies ombrívoles d’Houellebecq.
França està en l’aire que respirem, almenys els que ja tenim els cabells blancs. És en aquelles pel·lícules de Rohmer, que semblen faules de La Fontaine, on les dones boniques sempre deixen amb un pam de nas paios que parlen massa. Està en l’intent impossible de barrejar política, estètica i raó, en aquesta grandeur que va pel pedregar i que porta el president a ficar els peus a tots els bassals mentre cita Voltaire; als llibres dels bouquinistes del Sena i els diumenges de jazz al Marais.
Per tot això continuo agraït a França. Per la imatge digna del mig hongarès Sarkozy i per la sòbria i trista elegància de la italiana Bruni, tan francesos tots dos com l’armeni Aznavour; pels bars de Montmartre i el Memorial de Caen. Perquè fins i tot ara, entre presons, robatoris i discursos buits, conserva una cosa que ja no sé veure entre nosaltres: la capacitat de fer el ridícul amb elegància i fracassar amb estil, i el fracàs, degudament assimilat, és la millor medecina contra l’arrogància i la supèrbia.
I en el meu cas, aquest agraïment és amor. Xavier Melero a la vanguardia.


No sé lo que pasa ahí, tampoco sé lo que pasa aquí.
ResponEliminaSalut
Lo que pasa allí y aquí, es que todo se está desmoronando, esto se hunde que decía aquel.
Eliminajajaja pues mira, no creas que Melero es santo de mi devoción ( más que nada porque se le ve mucho el plumero y eso no me da ninguna fiabilidad de la gente que deja le ocurra eso ; ) aunque sé que sí lo es de la tuya, pero hoy , aunque se nota esa irónica mirada de mitad cariño, mitad recochineo, me ha gustado mucho este artículo. Mucho. Así que mil gracias, creo que la explicación de lo que le ocurre a Francia, la da él mismo, en este art .. " Quizá la decadencia francesa no sea más que el espejo de Europa: un continente deprimido, incapaz de reponerse entre los escombros de la guerra fría, cobarde, ensimismado e irrelevante.".. sea como sea y a pesar de los pesares, siempre nos seguriá quedando París : ) Un abrazo fuerte FRANCESC!
ResponEliminaAl paso que vamos no nos va a quedar ni PARIS.
Elimina¡Un abrazo!
PD no acabo de entender que plumero se le ve a Melero.
Esto si que es amor por Francia, a pesar de los pesares, de situación económica. Problemas con la emigración, la violencia .Pero bueno: "vive la France"
ResponEliminaFrancia significó mucho para mucha gente de aquí en tiempos del tío Paco. Y no solo a nivel lúdico, sino cultural,...a les efants de la patrie.
EliminaNo viene al caso, pero en el mundial de Qatar, de selecciones nacionales ,sólo 4 jugadores sus dos padres eran de origen francés(dato de Géminis, I.A).Yo pregunto, la I.A contesta
ResponEliminaBenjamin Pavard, Adrien Rabiot, Jordan Veretout y Oliver Giroud
Ya, en Inglaterra andan con lo mismo, y la selección Española de futbol femenina es el Barça y dos más. Son los signos de los tiempos globales...
ResponElimina